Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

M-1 rijtuigen

Gestart door Peter, 05 september 2008, 14:17:58 PM

Peter

Mijn M-1 rijtuigen die ik in bouwset van OVB (Olaerts) kocht een paar maanden geleden, beginnen stilaan af te geraken. Het interieur is helemaal geschilderd, en figuurtjes geplaatst.
Enkel voor het laatste rijtuig, een 1/2 klasse tijdperk III, heb ik nog een vraagje. De zetels in de 1 klasse waren met een soort velours bekleed, in groen en rood.
Mijn vraag: had de rokers afdeling groene of rode velours?
Met vriendelijke groeten
Peter

mardelat

Peter kijk eens naar Stoomcentrum Maldegem, rubriek Rollend Mat. Rijtuigen; daar staat een M1 1/2kl binnenaanzicht,
maar kan niet zeggen indien roker of niet roker.
Marcel

Ludwig

Graag wat foto's van je werk Peter.[;)]
Ik ben ook van plan me er paar cadeau te doen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

Die foto's van Maldegem had ik al een tijdje.
Enkel de kleur van de zetels in de rokers afdeling moet ik weten (1e klasse natuurlijk)
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

rokers : groen
niet rokers : rood

Peter

Hoe meer foto's dat ik zie, hoe meer vragen over details dat ik heb.
Heb al een mailtje naar Maldegem gestuurd met de vraagjes die ik nog heb. Hopelijk krijg ik vlot een antwoord.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Het begin is gemaakt aan de 1/2 klasse rijtuig.
De witte stukjes bovenaan de rode en groene zitplaatsen worden de zijdelingse hoofdsteunen war je vroeger in 1e klasse zacht tegen kon rusten.
Nog te doen: handgrepen op de leuning van de 2e klasse zitbanken (gangzijde). Asbakken in de tafeltjes van het rokers gedeelte.
bijwerken zijdel. hoofdsteunen in 1e klasse
bijkleuren zitbanken (waren niet egaal doch gestreept)
bijwerken vloer en schilderfoutjes, en plaatsen van gordijnen aan de ramen.
Wordt niet gedaan: plaatsen van bagagerekken boven de zitbanken van de 1e klasse. Reden zijn (bijna) onzichtbaar door de ramen die nog iets helderder hadden mogen zijn.







Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Knap gedaan Peter !
Ik heb de foto's al op mijn computer gezet zodat zij als voorbeeld kunnen dienen wanneer ik aan mijn M1 rijtuigen begin.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Ik ook [;)] Knap voorbeeld voor ons!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Knap werk!
Bedankt voor de foto's en de uitleg.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

Vergeten te vermelden:
Er worden natuurlijk Preiser figuurtjes in de rijtuigen geplaatst. Heb zo nog een paar dozen "ongeschilderde' liggen, dus....waar is mijne Valium[:D][:D][:D][:D]
Om eerlijk te zijn had ik eerst gedacht het volledig interieur zelf te bouwen met de zitbanken van Paul Bellon, doch...zou het kostenplaatje de prijs van een wagen overstijgen, om nog niet te spreken van het extra gewicht. Alternatief zou je die dingen van "scratch" kunnen bouwen doch...tijd!!!![;)][;)][;)]
Verlichting komt er "voorlopig" nog niet in, alhoewel ik in dat geval zou kiezen voor Viessmann of Brelec.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ludwig

Ik ben ondertussen ook begonnen aan mijn stam M1 rijtuigen van O.V.B.
En ook ik ondervind de problemen met de koppelingen beschreven in M.S.M 65.
Nu vaag ik me af of de daar vermelde oplossing voor het probleem al door jullie is uitgeprobeerd en wat jullie ervaring over de ingreep is?
Of zijn er mensen die een andere oplossing hebben bedacht?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door Ludwig


Of zijn er mensen die een andere oplossing hebben bedacht?



zou de fabrikant/olaerts geen oplossing hebben? hij is het die ze
verkoopt; een oplossing ervoor hebben [:I][:I]
of mogelijks vervangstukken
 

GeM

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Ik ben ondertussen ook begonnen aan mijn stam M1 rijtuigen van O.V.B.
En ook ik ondervind de problemen met de koppelingen beschreven in M.S.M 65.
Nu vaag ik me af of de daar vermelde oplossing voor het probleem al door jullie is uitgeprobeerd en wat jullie ervaring over de ingreep is?
Of zijn er mensen die een andere oplossing hebben bedacht?
Groeten
Ludwig


Ludwig, ik gebruik zeer fijne stripjes plastic-card, op een iets andere manier dan beschreven in MSM. Ik zal eens een foto plaatsen, dat zegt zoveel meer dan het te proberen uitleggen. Werkt prima voor mij en het is makkelijk te plaatsen
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

janjozef

Als je zeer zacht werkt is dat helemaal niet nodig, ik heb de mijn in elkaar gestoken zonder wijziging, ze rijden perfect

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem