Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

hoi saskia ik ga het zo aan sluiten dat ik ook het tweede licht kan aansteken
dan kan ik zowel op de oude als de nieuwe stand kan rijden

eric waar heb ik geschreven dat je een euro in 4 bijt ???
ik vind het alleen altijd spijtig dat mooi materiaal uitbrand meer niet
en de reden is soms moeilijk te achterhalen hoe kleiner het word kun je het zelfs niet herstellen
ga nu de esu inbouwen in de loc want de rest is reeds allemaal ingepakt

tot woensdag
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

printjes gefreesd voor de dak verlichting er komen 12 ledjes op te zitten
de motor wagen is reeds klaar en vanavond het resultaat bekijken
nu het stuurstand rijtuig ook nog van leds voorzien
het kleine plaatje is voor de dioden brug en de condensatoren
enig verschil is dat ik in de motorwagen meer plaats had om een grote condensator te plaatsen
in het ST rijtuig zal ik vele kleintjes in het dak moeten kunnen weg werken .
het probleem is dat ik dan met 3 draden omhoog moet in plaats van 2
de condensatoren worden voor de weerstand aan gesloten zodat ze iets minder snel leeg geraken maar wel snel opgeladen worden
]
nu solderen en straks het resultaat .

stoomlokje

raf ,
die weerstand dient om de oplaadstroom geleidelijk te laten gebeuren ,

Als je de C ervoor zet , ga je een véél grotere oplaadstroom krijgen , waardoor uw decoder dit als een kortsluiting kan zien en zal uitschakelen om zichzelf te beveiligen.
Zodus een goede raad , zet er  een weerstand voor , en als je wil dat de C trager ontlaad, mag je ook een weerstand bij achter de C zetten.

grtjs,

Saskia

efl045

Gils wissels opkuisen...
Voor:

En na:

marc goovaerts

Die komt bijna net uit de winkel !

efl045

Goeie marchandise hé, die kan nog eens 70 jaar mee ;-)
Werkt ook nog als nieuw en was toch al 'goed gebruikt'.

raf

saskia de gewone verlichting word niet door de decoder geschakeld
maar komt rechtstreeks van de baan spanning
daarom ook de diode brug die ik aan het maken ben
maar blijkbaar doe ik iets verkeerd daar mee want het ding knalt uit elkaar

mijn gedacht is dit schema juist en toch pets
of de diode's zijn de verkeerde dat kan ook nog zijn
1N 4148 moet normaal voldoende zijn want ik trek geen 150 mAh
dan maar wachten op de smd bruggelijkrichters uit china zekers
ik heb nog 8 X 1N4001   gevonden eens kijken of deze werken

Klaas Zondervan

Heb je een condensator direct achter de gelijkrichtbrug zitten? Dan is waarschijnlijk de laadstroom te veel voor de diodes.
In zulke gevallen neem je beter diodes uit de 1N400X reeks. Die kunnen veel meer hebben.

raf

heb er eentje met en eentje zonder condensator ze vliegen alle twee door
de 1N4001 gaan beter werken denk ik maar het schema is wel goed

raf

het werkt met de nieuwe diode's .knetter word je der van dat je ontwerp moet werken maar dat de diode's steeds door vlammen
de condensator overbrugt ongeveer een goeie 10 sec stroom onderbreking dus dat is meer dan genoeg

gr raf

Herwig

Opgepoetste Gils:

Hoe krijg je dat antieke blik weer zo erg mooi ?   Zonder de verflaag van de basisplaat te beschadigen ? 

Heb zelf ooit een doos met wat blikken H0-spullen (een locloods & brug, een stel rijtuigen) in m'n handen geduwd gekregen bij het leegmaken van een vriend's ouderlijk huis . 
De daken van de rijtuigen & de loods spijtig genoeg ook serieus geroest. Maar durf er eigenlijk niet goed aan te beginnen, uit schrik van schade aan de verflaag.  En dan heb je wel geen roest meer, maar bloot blik .

Peter

Superen van een van mijn lievelingsmodellen, die stevig in mijn verzameling verankerd blijft, namelijk de Regio Shuttle van Bemo, in de kleurstelling van de
BSB (Breisgau S Bahn) waar we, bij het grote voorbeeld zeer dikwijls met zijn meegereden (Elzach-Freiburg en/of Freiburg-Breisach)
Wat moet er aan gebeuren:
1. Betere interieur verlichting
2. Kleur zetels en interieur in het algemeen
3. Plaatsen van bestuurder en reizigers
Wat ik gelukkig niet moet doen: de motorisatie en rijeigenschappen, dank zij de Faulhaber die er standaard in zit.

Met vriendelijke groeten
Peter

efl045

Citaat van: Herwig op 07 april 2017, 17:12:50 PM
Opgepoetste Gils:
Hoe krijg je dat antieke blik weer zo erg mooi ?   Zonder de verflaag van de basisplaat te beschadigen ? 

Eerst spuit ik de wissels lichtjes in met Quad, een milieuvriendelijke industriële ontvetter (30 jaar oud, geen idee of het nog bestaat).
Na een beetje intrekken wordt alles gepoetst met een kunststof keukenbortel en overvloedig gespoeld  met water.
En ten slotte wordt alles helemaal droog geblazen met perslucht, waarbij ook alle vuil in hoekjes en kantjes wegvliegt.
Goed drogen is wel heel belangrijk.
Gils gebruikt als bodemplaat voor de wissels bakeliet, dat glimt na al die jaren weer als nieuw.
Maar ook de verf van het spoeltje is blijkbaar van hoge kwaliteit en ziet er na het wassen weer goed uit.
De blikken rails van Gils zelf zijn nauwelijks gevoelig voor roest, het vliegroest verdwijnt met de wasbehandeling, er moet nauwelijks op geschuurd worden.
't Is dus veel meer wassen dan schuren.
Als de rails geplaatst worden ga ik er dan nog eens over met een Roco gum, maar zoals je ziet is dat nauwelijks nodig na al die jaren.
Moest ik mogen van mijn vrouw, ik stak alles in de vaatwas, maar daar waakt ze nogal streng over...

Van locomotieven (na volledig demonteren) en wagons behandel ik het plaatwerk op dezelfde manier en doe daar nog een extra behandeling: alles wordt nog eens overvloedig met autopolisch ingesmeerd en met keukenpapier afgewreven en opgeblonken.

Motor gaat in de ultasoon reiniger.
Hier zie je bijvoorbeeld een toch ferm geroest Distler treinstel voor en na het poetsen:

Het ziet er dan precies uit zoals ik het wil, proper zonder vliegroest maar met duidelijke gebruikssporen, 't is ten slotte gebruikt en stratenoud, ik gruw van 'overgerestaureerde' zaken die er nu mooier uit zien dan toen ze destijds gefabriceerd werden...dan is de 'ziel' er uit hé.

Herwig

Dank voor deze leerrijke uitleg.
Dus géén    "ontroester"   maar een   "ontvetter"   en  afwerken/beschermen  met autopolish.  Op eerste gezicht bij voorkeur van Jaguar , maar Turtle-wax of zo zal ook wel werken, waarschijnlijk..

Je hebt alleszins charmante rijdende antiquiteiten in huis.

efl045

Quad bestaat nog steeds: http://www.kemmfg.com/html/tech/degrea/252598.pdf
Ik gebruik 5 delen water en 1 deel Quad.