Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Metpetergaathetbeter

eigenlijk zijn meer huizen ook mogelijk en/of spiegelbeelden van die huizen ? :-\

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 november 2016, 16:24:26 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 16:12:21 PM
Bij de bouw van dit soort huizen werd de afvoer van het vooste dak met een goot door de zolder naar achter gebracht,
Dat lijkt me een beetje dom. Als er een verstopping optreedt krijg je al dat water in huis.

Vandaar dat die goot meestal ook "open" was, enkel afgedekt met een losse plank.
Was het dom? In een tijd dat regenwaterafvoeren nog in zink moesten geslagen en gerold worden?
Ook toen was het duur om een huis te bouwen. Een loden bekleding in een open goot was veel goedkoper.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Uit de bouwkundeboekjes weet ik dat je regenwater altijd buiten moet houden, en niet binnenshuis moet halen.

Metpetergaathetbeter

#7053
in mijn jeugd ook in een woonblok van 5 gewoond en daar gingen de afvoeren toch onder de huizen ! ;)

Dirky

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 november 2016, 16:25:56 PM
eigenlijk zijn meer huizen ook mogelijk en/of spiegelbeelden van die huizen ? :-\

Ik laat alle opties open Peter... Beeld/spiegelbeeld <> apart of geheel <> afwisseld deur naast deur > alles kan  :) ... als je ze maar per blok van 10 koopt  ;)

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 november 2016, 16:36:12 PM
Uit de bouwkundeboekjes weet ik dat je regenwater altijd buiten moet houden, en niet binnenshuis moet halen.

Ik ben die mening ook toegedaan, en heb het zo ook geleerd, maar helaas werd het vroeger zo wel uitgevoerd en daar kan gelijk welk studieboek ook niets aan veranderen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bolje

#7056
Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 16:12:21 PM

Die regenpijp zal er wel "later" geplaatst zijn. Bij de bouw van dit soort huizen werd de afvoer van het vooste dak met een goot door de zolder naar achter gebracht, meestal aan de kant van de deur/gang.

Uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo is.   ;)
Dus de afvoer op de gevel kan perfect, zelfs al was het huis nieuwbouw.

Wat nog werd gedaan, is 1 afvoer gebruiken voor 2 huizen.
Vele groeten,
Ronald

SuSke

Citaat van: Bolje op 06 november 2016, 17:00:34 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 16:12:21 PM

Die regenpijp zal er wel "later" geplaatst zijn. Bij de bouw van dit soort huizen werd de afvoer van het vooste dak met een goot door de zolder naar achter gebracht, meestal aan de kant van de deur/gang.

Uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo is.  :D
Dus de afvoer op de gevel kan perfect, zelfs al was het huis nieuwbouw.

Wat nog werd gedaan, is 1 afvoer gebruiken voor 2 huizen.

De uitzondering bevestigd altijd de regel en als er regels met de voeten getreden worden dan zijn er nog altijd uitzonderingen.

Zo heeft iedere gek zijn gelijk  8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

als kleine kaddee stak ik op zolder een prop in de bakgoot om met bootjes te spelen... gelukkig nooit gespot geweest door vader  :D

bollen neus

Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 17:09:14 PM
Citaat van: Bolje op 06 november 2016, 17:00:34 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 16:12:21 PM

Die regenpijp zal er wel "later" geplaatst zijn. Bij de bouw van dit soort huizen werd de afvoer van het vooste dak met een goot door de zolder naar achter gebracht, meestal aan de kant van de deur/gang.

Uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo is.  :D
Dus de afvoer op de gevel kan perfect, zelfs al was het huis nieuwbouw.

Wat nog werd gedaan, is 1 afvoer gebruiken voor 2 huizen.

De uitzondering bevestigd altijd de regel en als er regels met de voeten getreden worden dan zijn er nog altijd uitzonderingen.

Zo heeft iedere gek zijn gelijk  8) 8) 8)

Ge moet het anders maar aan iemand vragen die bij ruimtelijke ordening werkt.
Den Eric.

Wim66

Citaat van: dani op 06 november 2016, 11:54:53 AM
Met de 2 hondjes in huis wordt het geen ovaaltje rond de boom helaas.  Het zal een statisch model in de kast worden.  Fotos volgen later nog

We kennen je heel goed als de persoon voor een oplossing dus dat komt er ook. Misschien een paar paaltjes en wat kippengaas??
Mooi gezicht voor in je tuin met de kerstboom

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

raf

aan het kijken wat ik vandaag naar de kloten heb gevaren

3.5 km  battle sluis /zennegat en tja onder de verkeerde kant van de brug onderdoor gevaren natuurlijk
de halve mast er vanaf en nog wat klein delen die gaan zwemmen zijn
dus een plezante shit dag geweest of hoe noem je zo iets
er is natuurlijk 1 draadje wat van de mast voet naar de mast gaat in de bundel draden welke over gebroken is
en het is spoelen draad en ik durf er voor wedden dat die draad op de moeilijkste plaats is over gebroken mijn gedacht
morgen verder kijken en zien of ik het redelijk snel hersteld krijg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Nadat ik gisteren op een lokale beurs L profielen en nog wat besteld materiaal ben gaan afhalen nu alles terug geklasseerd. Laatste bestellingen geplaatst van Weinert onderdelen spoor O en dan nog een bestelling doorgegeven voor platforms ook voor te verbouwen modellen. Normaal zou alles binnen  zijn op eind van deze maand. Dan heb ik alle materiaal liggen (als er niets wijzigt natuurlijk) voor de volgende 4 modellen.
Decals zijn ook al binnen. Verlichting zoals LED en dergelijke stuff heb ik al genoeg in stock. Enkel nog wat dunnen draden aanschaffen en wat krimpkousen das ook steeds handig.

Nu verder ContecRail model afwerken. Deze week zal het allemaal wat draadjes aansluiten zijn zodat de LED definitief kunnen geplaatst worden. Onderdelen monteren zal echt niet lang duren, alles is immers gespoten, enkel langs binnenzijde van body wat verlijmen.
Nog een foto doorgestuurd gekregen van deze locomotief van een 6 tal maanden geleden, ziet er ferm vuil uit dus das weer eens een uitdaging om na te maken. Normaal is deze locomotief dus klaar op eind van dit jaar en das altijd een mooie afsluiter van een vervlogen jaar. Op naar iets nieuws dan.
Den Eric.

just4fun

Citaat van: SuSke op 06 november 2016, 16:46:54 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 november 2016, 16:36:12 PM
Uit de bouwkundeboekjes weet ik dat je regenwater altijd buiten moet houden, en niet binnenshuis moet halen.

Ik ben die mening ook toegedaan, en heb het zo ook geleerd, maar helaas werd het vroeger zo wel uitgevoerd en daar kan gelijk welk studieboek ook niets aan veranderen  ;)
Het gaat hier over huizen met een hoge leeftijd (en in Vlaanderen).
Ikzelf heb zo'n huis gekocht, gebouw rond 1900 en die had zo'n bakgoot van de voor- naar de achtergevel op zolder.
Uiteraard is die nu verdwenen en naar modernere normen en regels aangepast.
Paul

Klaas Zondervan

Citaat van: just4fun op 07 november 2016, 12:32:04 PM
Het gaat hier over huizen met een hoge leeftijd (en in Vlaanderen).
Dat "in Vlaanderen" doet het hier. In Nederland heb ik zoiets nog nooit meegemaakt of er zelfs maar over gehoord.
Die bakgoot op zolder, loosde die dan direct op de achtertuin?