Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

TBCédric

Terug aan het tekenen geslagen.
Misschien komt hij op Shapeways maar ben niet 100% zeker.

m4str
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Knap hoor! Hoe doe je het toch  ;D ;)

TBCédric

Dank je Stieven!


Try and error zeker?  ;D
Om te kunnen 3D-tekenen moet je gewoon veel oefenen en vooral tutorials bekijken. Ik heb eigenlijk alleen maar dat eerste gedaan en mijn tekeningen waren dan ook sh*t.(Ik denk dat ik toen een jaar of 10-12 was  ::):P
Maar vanaf dat je een goede basis hebt en er wat mee speelt en functies uittest, groei je mee met je programma en leer je nieuwe mogelijkheden.

Voor het model zelf kan ik een beetje afkijken naar mijn H0 model voor de basis vormgeving, al de rest doe ik zo veel mogelijk a.d.h.v. foto's en dergelijke.
Ik had al gelukkig een kleine voorsprong door mijn gewoon B rijtuig te maken en terug wat erin te komen.  Ook al kan je het al (redelijk) goed, soms kan je uren liggen sukkelen voor iets te tekenen maar het geeft wel voldoening.   ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

ettelijke meters perron aan het maken:


TBCédric

Knap Dirk!

Ik vermoed een Duits perron in schaal 1?  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

cederic welk programma gebruik je

ik ben ook aan het tekenen met inventor maar het lukt me nadien niet er een frees file van te bakken
wat ik verkeerd doe geen idee
estlcam moet normaal er een din file van kunnen maken die ik in de machine kan inladen maar er blijft shit uit de machine komen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Raf, ik gebruik de gratis versie van Sketchup. Deze kan je exporteren naar een DAE file.

Als je graag verschillende soorten files wil omzetten, kan je dat met meshlab doen, ook gratis.
Ik gebruik meshlab voor als ik mijn model wil omzetten naar vb. Een stl file om te kunnen 3D printen.

Beide programma's vind ik zeer goed in gebruik, je moet in het begin alleen wat zoeken. Vooral met meshlab ;)

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kees-Jan

FreeCAD al eens geprobeerd? Werkt heel eenvoudig en je kunt er zelfs stl bestanden importeren en bewerken/doorknippen ect...  Maar ook 2D importeren zelfs uit inkscape om zo te bouwen in 3D.

janieburton

Citaat van: LS Models op 11 november 2015, 19:39:00 PM
Terug aan het tekenen geslagen.
Misschien komt hij op Shapeways maar ben niet 100% zeker.

m4str

Super, respect.
 

raf

de cad programma's zijn geen probleem
nanocad voor 2D werkt voor mij perfect want ik kom van autocad (30 jaar geleden)en dat lijkt een beetje op elkaar wat werken betreft

voor 3D heb ik inventor en dat werkt ook perfect al moet ik daar nog wel een pak bij leren

dan voor de din of stl files heb ik estlcam en voor 2 D werkt dat perfect (aangekocht)maar voor 3 D werkt dat zeer raar
BV
als ik een kopje heb van nemo en ik wil dat frezen dan begint die verkeerd om
die zou met de neus moeten beginnen maar die begint hij ook maar dan freest die op de bodem om het zo te zeggen
het lijkt wel of er een 3d print file is van gemaakt in plaats van een frees file
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Boeken uitpakken, zijn juist binnen gekomen deel 2 van verbouwingen NOHAB zelfbouw.
Den Eric.

Kees-Jan

Okay Raf.

Ik zoek momenteel een programma waar ik makkelijk een stl kan verschalen. Met freecad is dat een echt probleem......... dus mochten er tips zijn? graag  :)

dani

Lukt dat niet met MeshLab ?

Ik weet dat je in Repetier Host de stl kan verschalen voor dat je hem door de slicer draait als 3d file... Misschien in die rixhting es kijken ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

MARKLINRIJDER


Kees-Jan