Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

eve

Citaat van: PeterC op 19 juni 2014, 20:21:01 PM

Michael, het stukje is uit een groot blok gezaagd met een ijzerzaag.  Doordat het oppervlak niet vlak was, heb ik dat even op een velletje schuurpapier (korrel 240) vlak geschuurd.

De structuur is in elk geval overtuigend.

Erik

PeterC

Citaat van: eve op 19 juni 2014, 20:33:01 PM
Citaat van: PeterC op 19 juni 2014, 20:21:01 PM

Michael, het stukje is uit een groot blok gezaagd met een ijzerzaag.  Doordat het oppervlak niet vlak was, heb ik dat even op een velletje schuurpapier (korrel 240) vlak geschuurd.

De structuur is in elk geval overtuigend.

Erik

Nog iets vergeten: na het schuren, heb ik er met een messing bougieborsteltje zachtjes op getikt (niet geschuurd) enkel gezorgd dat de messingdraadjes een lichte indruk in het materiaal maakten.
Groetjes, Peter


Michael

Peter bedankt, ik kon vandaag de plaat ophalen, kwamen ze aan met een groene van BASF, compleet andere structuur. Om een lang verhaal kort te maken, ze sturen nu uit het zuiden van het land een proefstukje van de blauwe plaat op, dus ik heb het materiaal nog niet. Wordt vervolgd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

#3258
vandaag de tl verlichting geprogrammeerd voor in het rangeer huis

en na enige strubbelingen heb ik ze eindelijk aan het werk
er zijn 3 zaken geprogrammeerd

eerst 3 led's die een tl buis nadoen die flikkerend aan gaat
dan een led die meteen begint te branden en deze komt boven de deur met een uithoudertje
dan in het bij huis een led die random aan gaat en Bv het wc moet voorstellen
deze gaat dus ook aan terwijl het nog licht is en dus eigenlijk niet zou moeten branden
deze staat niet mee op het filmpje maar de buiten lamp is daar nu voorlopig op aan gesloten
het aan en uit zetten gaat nu niet goed omdat ik met de draadjes contact dender heb
maar eens ingebouwd dan werkt het wel goed
hier het filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=qxRXlT_I64M&feature=youtu.be
straks proberen of ik het nog gemonteerd krijg op het seinhuis

https://www.youtube.com/watch?v=aG_sg20u2Qc&feature=youtu.be
graag reactie over wat jullie er van vinden en of er nog iets moet aangepast worden of niet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Leuk effect Raf.  Al denk ik wel dat het flikkeren iets minder snel mag...  ;D Zijn de lampen niet erg blauw voor tl? Had je niet beter voor warm wit gekozen?

Michiel

Leuk effect, maar (daar heb je HEM weer  :P)

Bij het uitschakelen van TL-verlichting flikkert deze niet meer; spanning weg, licht weg.
Bij het inschakelen flikkert een TL even, om dan finaal even wat langer uit te blijven, en dan plots met een "plink" aan te blijven.
De kleur ziet er op video inderdaad erg blauw uit, maar dat kan liggen aan de gevoeligheid van je camera voor de onzichtbare ultra-violet component van een led. Mogelijk dat "live" het licht er wel goed uit ziet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

#3261
het probleem met uitschakelen is dat de schakeling nu nog niet aan de event processor hangt
deze moet ik nog programmeren en dat word een hele grote jaap van een processor
ik heb bij deze zeer veel uitgangen nodig om alle events op de baan aan en uit te zetten.
meer doet hij dus niet want elk event krijgt zijn eigen processor die als hij aangezet word zijn ding gaat doen
dus als deze klaar is dan heb ik dat flikkeren na het uitschakelen niet meer (nu contact dender)

inderdaad michiel daar had ik niet aan gedacht dat ze na het flikkeren eventjes uit blijven en dan aan springen
effe bij programmeren en morgen op nieuw testen
de ledjes zijn in het echt wel iets witter maar niet echt spier wit dus andere leds er in solderen maar het kan ook liggen aan de venster glazen in het gebouw dat ze zo blauw lijken
hier heb ik het programma bij gewerkt maar ik kan de chip niet meer testen boven daar mijn madam nu aan het slapen is en als die wakker word da komt nie goe
hier wel een sample op de pc
https://www.youtube.com/watch?v=uQP-hstufFc&feature=youtu.be
poort 4 is de wc led maar die timer moet ik nog iets langer zetten want zoveel ga je nu ook niet naar het wc mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Dat is al beter. Maar niet alle TL-lampen hebben dezelfde knippercyclus. Sommigen knipperen wat lager, anderen knippen maar even. In jouw voorbeeld doorlopen de 3 lampen dezelfde knippercyclus tegelijk, om dan haast allen tegelijkertijd aan te floepen. Dat gelijkertijdig aanflopen zou misschien ook meer gespreid worden, zodat ze elk op hun eigen moment aanfloepen. Maar dat wordt waarschijnlijk erg lastig programmeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

programma aangepast en nu zou het beter moeten zijn
het blauwe daar word nog aan gewerkt

https://www.youtube.com/watch?v=TYU0sgQCUA0

hopelijk nu beter

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Je komt aardig in de buurt!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik vermoed dat je de verlichting 3x aan hebt gezet, en dan laten aanstaan? Indien zo, dan is dit heel goed. Het TL-effect komt nu goed tot uiting. Ik geef je mijn "thumbs up" (hier icoontje).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ja ik heb het programma aangepast

eerst doorliep ik een loop van 10 flikkeringen waarna de uitgangen ^ 1 worden (toggelen maar dan beter)
waarna bij het einde van de loop de drie lampen werden aan gezet
nu gebruik ik de loop om de lampen verschillend aan te zetten
zo schakelt lamp 1 direct aan
lamp 2 op 4 flikkers en lamp drie op 5 flikkers met een kleine delayms van 50 zodat deze net iets later aan springt dan al de rest
dit geeft dus het nu bereikte effect

nu de vraag over de lampen
waren de eerste TL lampen wit of geel van kleur ik kan me der niet veel over herinneren dus bij deze graag een update
want ik kan de ledjes nog altijd een geel kleurtje geven zo ben ik ook wat van dat blauw vanaf

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Klassiek waren de TL-lampen erg wit van kleur, rond de 4000K en gingen door voor "daglicht" tov de gloeilampen. In een werkomgeving werd dit veelal gebruikt. Later zijn de meer warm-witte TL-lampen gekomen, maar werden eerder in een woonomgeving gebruikt. Hier, in een seinhuis zou ik voor de klassiek koudwitte TL-kleur van rond 4000K gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

dus hier van deze de middelste



ik heb nu denk ik die van 6000K daarom is het licht ook zo blauw

dus nu opzoek naar de juiste led kleurtjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve