Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

marc goovaerts

Citaat van: oebr op 27 oktober 2013, 21:57:38 PM
inderdaad, truukje uit de militaire modelbouw.
Ook bij autootjes kan je dat toepassen, in het midden van het dak wat wit en op de randen wat zwart - liefst in dégradé -
aanbrengen en daarover grijs en dan de deklaag in de gewenste kleur. Het resultaat is dan dat je niet zo'n brokje in 1 kleur bekomt -
wat soms wel bij die kleine dingen voorvalt - maar een dak dat echt wat meer 'leeft'.
Kan je eens een foto plaatsen van een (HO)-autootje na zo'n procedé ? Lijkt me erg interessant.

conducteur

There's a bug in the system



   #include <htc.h>
                                       // Config: HS ext Xtal- Watchdogtimer disabled - LVP Disabled
   __CONFIG(FOSC_HS & WDTE_OFF  & LVP_OFF);
   #define _XTAL_FREQ  20000000     
   
void main()
   
{
   
      char richting;
   unsigned int positie;
   positie =0;
   unsigned int eindpositie;
 
     
     
      while(1){
   TRISB=0xff;                               //port B drukknoppen input                       
      switch (PORTB)                            //Zoek welke knop ingedrukt was:
         {
     
         case(1):      eindpositie=200;    break;        //ga naar 1000 stappen tov referentie
     
      case(2):      eindpositie=400;      break;            //ga naar 2000 stappen tov referentie
     
      case(4):      eindpositie=600;      break;            //ga naar 3000 stappen tov referentie
     
      case(:      eindpositie=800;      break;             //....
     
      case(16):   eindpositie=1000;   break;         //...
     
      case(32):   eindpositie=1200;   break;       
     
      case(64):   eindpositie=1400;   break;       
     
      case(128):   eindpositie=1600;   break;        //ga naar 8000 stappen tov referentie 
     
      default:      eindpositie=positie;              //huidige positie=te bereiken positie --> geen verplaatsing
      }
     
     
      __delay_ms(100);
     TRISC=0xfC;                               //enkel C0 en C1 zijn output
      if (eindpositie!=positie)                         //indien geen verplaatsing, onderstaande niet doorlopen
         {
   
   
   if(eindpositie<positie)
         {
         richting=-1;                           //positie moet 'aftellen'
         PORTC|=0x02;                        //c2=1 --> bepaalt draaizin motor
   
         }
   
      else
         {
         richting=+1;                         //positie moet optellen
         PORTC &=~0x02;                    //C2=0
   
         }
   
      while(eindpositie!=positie)                   //zet een boel stapjes zolang de eindpositie niet is bereikt.
         {
         
            __delay_us(1250); 
            PORTC=0XFF;
            __delay_us(1250);
            PORTC=0X00;
            positie=positie+richting;               //zet een stap en hou de huidige positie bij.
         }
   
      }
   }
}



de switch reageert enkel maar op case(64) en case (128) en het boeltje loopt op een van beiden in het honderd. Waar het probleem zit weet ik niet. Moest die bug nu even 'groot' zijn als op de foto.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

dani

op hete kolen zitten.....  (om straks te kunnen bellen om af te spreken wanneer ik mijn BBoy ga halen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Heb mijn Roco NMBS 6005 met sound ontvangen en helemaal uitgetest. Onze jongste kat vond die sound maar niks en vloog weg. Mooi afdoende middel dus.

Wim

MickeyMouse

Citeer
de switch reageert enkel maar op case(64) en case (128) en het boeltje loopt op een van beiden in het honderd. Waar het probleem zit weet ik niet. Moest die bug nu even 'groot' zijn als op de foto.
Is char richting niet default unsigned? Declareer richting eens als signed char.
'-1' zou anders wel eens +254 kunnen worden...

Ints zijn steeds default signed. Bij char is dit implementatieafhankelijk maar bij controllers nogal eens unsigned.

Geert

Rangeerduivel

Citaat van: Eres op 28 oktober 2013, 15:07:27 PM
Heb mijn Roco NMBS 6005 met sound ontvangen en helemaal uitgetest. Onze jongste kat vond die sound maar niks en vloog weg. Mooi afdoende middel dus.

Wim
Proficiat met je aanwinst Wim!
Dag en nacht stationair laten draaien,met het oog op de kat!  ;D

;)

oebr

#2782
Citaat van: marc goovaerts op 27 oktober 2013, 23:06:14 PM
Kan je eens een foto plaatsen van een (HO)-autootje na zo'n procedé ? Lijkt me erg interessant.

ja Marc:



Sorry voor de slechte beeldkwaliteit maar het effect is wel zichtbaar.
(en ook wat verbeterpunten, een collectie vergrootglazen en watervaste stiften kopen zouden oplossingen kunnen zijn  ::) )
De onderkleuring is wit in het midden van het dak en de motorkap, de randen van deze vlakken werden in zwart gezet, en ook de deuren.
Op deze manier kan je op 2 cm² toch wat diepte zetten he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

marc goovaerts

Het effect is wel heel subtiel, maar toch zichtbaar. Moet ik eens uitproberen.

Stieven76

Net mijn eerste boompje gedraaid, en het is nog aardig gelukt ook  ;D
Foto's volgen morgen.

rixke rail

Van mijn oude 26.067 van Liliput een dummy gemaakt wegens motor defect.
Hermotorizering lijkt mij te duur ...  :-[
Tevens zat ik voor deze lok met een ander probleem : de bevestiging van de windleiplaten was stuk.
Wat te doen : denktank in werking gesteld, oplossing gevonden : nietjes.



Een beetje bijgewerkt, maar het past en tevens solider dan het origineel ...



Zo zitten ze weer op hun plaats.
Er is wat (lijm)schade   :o, maar die wordt bijgeschilderd ...  8)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

renstimpie

Met de planning van een project:   Na het testen van allerlei wisselmotoren en andere kennis op te doen zijn we klaar voor het echte werk.

Dus hopelijk volgend jaar!  een klein baantje naar Frans voorbeeld... :)

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Gert Arkema

Als vervolg op de brug ( paar pagina's terug) het volgende element; de pijler. Deze was eerst brandschoon en lichtgrijs maar helaas, deze is nu te vuil om aan te pakken....



of wat grimmiger (rechts)  :D , inmiddels zijn er met krijt ook wat groenzweem en roestsporen aangebracht

Het mooie is dat het verschil tussen het (ruw behakte) onderste stuk en het gladde bovendeel duidelijker uitkomt, net als op de foto;



(PS; het linker deel van de foto gaat over exact hetzelfde deel pijler als op de foto rechtsboven te zien is.)

oebr

... met groene vingers kweken...

in het tuincenter een interessant plantje gevonden, nl het mosplantje of selaginella apoda mini.
Dat zou een tropisch schaduwminnend en kalkvrezend plantje zijn, en dat blijkt blaadjes te hebben die ook op 1/87e realistisch aandoen.
Mocht het lukken om de kleur en de elasticiteit te fixeren dan zou het best wel eens nuttig kunnen zijn als imitatie van struikgewassen.
Dan komt het er wel nog op aan van het te kunnen kweken want per cm² is het te duur.

wordt vervolgd / of belandt in de vuilnisemmer - het kan beide kanten op  :D

echt goeie foto's vind ik niet meteen, misschien dit:

http://www.lafema.hu/images/novenyek/original/selaginella_apoda.jpg

doorsnede potje is 3 a 4 cm
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Heb ik voor een paar jaar ook geprobeerd Red... Wordt hoe dan ook bruin van kleur en de blaadjes vallen vrij snel af. Maar mocht je een andere oplossing vinden horen we het graag  :)