Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

dani

#2250
Citaat van: philippe_007 op 20 mei 2013, 21:29:08 PM
Voeding van 1kw, leuk voor de energie factuur mijn gedacht   :-[ :-[ :-[ :-[
mijn gedacht ook. wat zit daar dan in ? wij draaien meerdere Dell servers met 5 SAS harddisks en 4 Intel quad core processoreen en 2 QFE cards + fiber netwerk op een  nominale 500 watt voeding (900 watt startpiekstroom)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

Hoewel volledig offtopic :)
Wat je aan deze info hebt ivm treintjes weet ik zo niet, Dani...

Zo, Even uit mijn hoofd.
In het kort: W7 64bit HE, I7 (8core x 3,06gHz) )Twee WD Velocirapor-schijven (600 gig ofzo) met een transitie van 6 gig/sec.
Heb overwogen SSD voor Windows, maar FSX loopt er niet sneller door. Bovendien waren bij de keuze van de configruatie die SSD"s nog niet groot genoeg.
Speciaal MB (iets met 58 erin???) voor de schijven, want de meeste hadden toen problemen met transitie snelheden groter dan 3gig/sec.
Videokaart Nvidea 580 (2 honderste Volt) overklokt.

De hele boel zit in een grote Antec behuizing met VEEL ventilatoren welke allemaal handmatig en softwarematig te regelen zijn. Dat werkt push pull.  De video kaart heeft een eigen regulatie systeem, welke ook handmatig te beinvloedden is.

Beeld: 1 x 26 inch scherm (vc- cockpit) en een 17 inch scherm voor gps en  de Flightsimcomander. (FSC9)

Offtopic- sluiten.
Groet van Frank

PeterC

Citaat van: dani op 20 mei 2013, 11:13:18 AM
...waarom ga je dan niet voor 3-5A of zo ?...

Rian, ik heb een regelbare labvoeding van 5A maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit al meer dan 1A uit 'getrokken' heb.

DZV (Doe Zo Voort  ;) )
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Frank_N op 20 mei 2013, 22:42:37 PM
...
Zo, Even uit mijn hoofd.
In het kort: W7 64bit HE, I7 (8core x 3,06gHz) )Twee WD Velocirapor-schijven (600 gig ofzo) met een transitie van 6 gig/sec.
Heb overwogen SSD voor Windows, maar FSX loopt er niet sneller door. Bovendien waren bij de keuze van de configruatie die SSD"s nog niet groot genoeg.
Speciaal MB (iets met 58 erin???) voor de schijven, want de meeste hadden toen problemen met transitie snelheden groter dan 3gig/sec.
Videokaart Nvidea 580 (2 honderste Volt) overklokt.

De hele boel zit in een grote Antec behuizing met VEEL ventilatoren welke allemaal handmatig en softwarematig te regelen zijn. Dat werkt push pull.  De video kaart heeft een eigen regulatie systeem, welke ook handmatig te beinvloedden is.
...

Frank, bereken jij de evolutie van de paringsdrang van de groene boomkikker of zo?  ;)
Groetjes, Peter


dani

je hebt gelijk ik was off topic...
revenons à nos moutons, "de treintjes". daar ben ik nu even niet mee bezig dus ik zwijg.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: Frank_N op 20 mei 2013, 21:00:19 PM
Waterkoeling op een pc?
Ik heb dat overwogen in mijn flightsimulator pc. Daar zit een voeding in van bijna 1 kilowatt..Waarvan de helft voor de vidoe-kaart.
De netzekering gaat er geregeld uit, bij inschakelen. Dus, als het eenmaal werkt: aan laten staan die hap! Zolang die standby is, no problem.
Waterkoeling?: Niet gedaan dus, ivm cavitatie. De middelen wegen soms niet op tegen de baten...
Ofwel: het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

Rian heeft zichzelf een mooie testvoeding gefabriekt, wat mij betreft ;)


Citaat van: Havoc op 20 mei 2013, 20:43:29 PM
Man toch, waterkoeling op de pc. Dat heb ik nog niet nodig. Enkel 2 voedingen in die bak: een voor het moderbord en een voor de harde schijven. Die voor de harde schijven is net vorige week gesneuveld. Maakte vies lawaai en starte maar af en toe meer op. Vervangen en alles draait opnieuw. Ik had van een Zalman toch meer dan 5 jaar verwacht.

Ghoh ja, nodig of niet nodig, ik draai al een jaar of 4 op waterkoeling, het is een hele investering geweest, je gaat er mij in ieder geval niet snel van zien afstappen, 1x/jaar vloeistof vervangen en slangen ook indien ze wat stug zijn. Tot nu toe geen problemen mee gehad, wel een lek of 3, maar nooit met dodelijke gevolgen voor hardware (de lekken zelf kwamen er ook vooral omdat ik vaak aan sleutelde en optimaliseerde en je soms wel eens iets vergeet bij het vullen van je loop).
Foto's ervan staan op mijn flikker-account (de link daarnaartoe staat in mijn onderschrift)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Ik ga de kabels er weer eens allemaal inproppen en de kast dichtdoen. Ik heb ergens een foto van toen ik dat gebruikte maar mijn kast nog niet geleverd was... Leuk zo'n spagetti op je bureau :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: Havoc op 21 mei 2013, 19:50:19 PM
Ik ga de kabels er weer eens allemaal inproppen en de kast dichtdoen. Ik heb ergens een foto van toen ik dat gebruikte maar mijn kast nog niet geleverd was... Leuk zo'n spagetti op je bureau :D
Spathetti op je bureau zeg je, hier van enkele jaren terug op een bedje van water.


Nu terug naar treintjes met een prent van mijn i6 met sluitlicht, volgende keer toch maar kijken voor een parallelschakeling, zodat het licht meer gelijk is. Uit fouten en al doende leert men vertelt een wijsheid mij.

Roco 54237D by Olivier Vleminckx, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Citeervolgende keer toch maar kijken voor een parallelschakeling, zodat het licht meer gelijk is.

Die redenering begrijp ik niet goed. Tenzij je lichten (leds of lampen) sterk verschillend zijn moet een serieschakeling de meest gelijke intensiteit geven. Lichtsterkte is nl afhankelijk van stroom -zowel voor led als lamp- en met een serieschakeling ben je zeker dat de stroom gelijk is.

Zou het kunnen dat je leds niet even diep zitten, of gewoon de hoek waaronder je de foto neemt een rol spelen? Kijks eens van recht achter erop en vanop een goede afstand.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: Havoc op 21 mei 2013, 21:23:10 PM
Citeervolgende keer toch maar kijken voor een parallelschakeling, zodat het licht meer gelijk is.

Die redenering begrijp ik niet goed. Tenzij je lichten (leds of lampen) sterk verschillend zijn moet een serieschakeling de meest gelijke intensiteit geven. Lichtsterkte is nl afhankelijk van stroom -zowel voor led als lamp- en met een serieschakeling ben je zeker dat de stroom gelijk is.

Zou het kunnen dat je leds niet even diep zitten, of gewoon de hoek waaronder je de foto neemt een rol spelen? Kijks eens van recht achter erop en vanop een goede afstand.
Het verschil is minimaal, maar het zal wel met de fotohoek te maken hebben (ledjes zijn identieke).

Binnenkort dan nog maar eens wat componentjes bestellen en mijn HLD59 ook voorzien van juiste (en beter lichten dan de standaard gevalletjes).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

#2260
In flowcode aan het expirimenteren met de hardware PWM van de µC... voor de voeding. We leren nu op school de basis C, maar vind het toch zo gemakkelijk om met flowcode te werken.
Eens door de compiler gedraaid, er is nog werk aan...
http://www.treinbaanrian.be/forum/voeding.c


Redelijk complexe dingen kunnen gemaakt worden met die flowcode met een zeer beperkte kennis van een taal. Het voornaamste wat je nodig hebt is een beetje denkvermogen om iets in een algoritme te schrijven. 


Morgenmiddag eens op school verder werken aan m'n gip, mijn stappenmotorsturing is al een maand met mijn voeten aan het spelen en wil dus nog altijd niet draaien.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Citeermijn stappenmotorsturing is al een maand met mijn voeten aan het spelen en wil dus nog altijd niet draaien.

Hardware of software probleem?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#2262
l6208 ic die 't blijkbaar niet doet.
Edit: programma verder afgewerkt.


-spanning en stroom instelbaar met drukknoppen op frontpaneel via pwm (twee hardware pwm's in m'n pic een voor spanning, een voor stroom)
-5v,12v: code geprogrammeerd enkel nog finetunen zodat er ook effectief 5 en 12v uitkomt. maar daar heb ik de elektronica nodig (nog te etsen, ga dat met mijn nieuwe etsbakken doen die Gerolf verzonden heeft)
-reset werkt
-nog één probleem: de programmeerbare preset. Geen idee waarom ik die eigenlijk voorzien heb, maar ga hem toch moeten programmeren nu de knop ervoor is. Ik zie niet direct een mogelijkheid om die te programmeren. (moeilijk is het wellicht niet)
-Ik heb wat extra actieve koeling voor m'n voeding met een ventilator. Normaalgezien is het koellichaam groot genoeg, maar in worst case scenario (veel stroom en lage spanning kan de boel toch flink heet worden). Zou ik die continu laten draaien of aansturen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Toch nog eens goed kijken naar de aansluitingen van je I6208  ;)

Dus je wil een "labvoeding" maken die PWM-gestuurd is?
Je uiteindelijke spanning afvlakken met een elco op de uitgang, als ik het goed heb?
Dat scheelt uiteraard een hoop voor de dissipatie van je transistor, en dan heb je nauwelijks koeling nodig
... maar het lijkt me dat bvb een 5v uitgang wel eens niet zo mooi vlak kan zijn, en nadelig voor gevoelige elektronica

Mijn eigengemaakte labvoeding is een analoge: 6A/35V (was vroeger 3A/70V)
en ik heb er gewoon een 7805 en een 7815 bij in geplaatst. Zo heb ik 2 stabiele "presets" en één (kloeke) regelbare.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum