LM 317 voeding

Gestart door conducteur, 30 april 2013, 19:26:08 PM

conducteur

#15
Handleiding vertelt dit:


" A simultaneously suply of the module and measuring of the supply is not possible (one module = one power supply, i e 9V battery)"



Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Dat komt omdat de voeding van zo'n meetinstrument en het meetcircuit inwendig ergens aan elkaar zitten. Als je de voeding aan de te meten spanning zou koppelen, kan je ongewenste verbindigen of kortsluiting kunnen krijgen.

conducteur

Is dit op te lossen zonder nieuwe metertjes of extra transfo om de metertjes niet op batterijen te doen werken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Je moet voor de voeding van de meter een voeding hebben die elektrisch los staat van de te meten spanning. Dus een extra transfo met gelijkrichter en afvlakking, en eventueel spanningsstabilisatie, zal het probleem oplossen.

conducteur

ok transfootje is ondertussen al besteld...

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ik zag bij Conrad digitale paneelmeters die wel uit de meetspanning gevoed kunnen worden. Maar die zijn wel een pak duurder dan de meter die jij hebt (waarschijnlijk Voltcraft)

conducteur

Peaktech, bij reichelt gekocht. Kun je mij de Conrad referentie eens geven van de meters waarover je het hebt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Bij Conrad als zoekterm invullen: paneelmeter. Het zijn de meters van Beckman & Egle.

conducteur

OK, zal maar met het transformatortje werken en mijn twee modules, dan kom ik nog altijd goedkoper uit dan één module.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ga je twee paneelmeters op één voeding zetten? Als ik de beschrijving goed begrijp moet elke meter zijn eigen voeding hebben. Anders heb je nog kans dat je de zaak op ongewenste manier aan elkaar knoopt.

conducteur

Heb een transfo met twee gescheiden wikkelingen van 9 volt besteld, aparte gelijkrichter en 7809 per paneel, ik denk wel dat dat voldoende gescheiden is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Lijkt me voldoende gescheiden.

conducteur




Het frontpaneel: de tekening op papier afgedrukt om eens te testen of alles past. Het paneeltje zal elders gemaakt worden ;)


ahja, de reden dat ik hem zelfbouw: de knopjes links zouden voldoende moeten vertellen. Mogelijkheid tot preset op 5 & 12 V, en een derde programmeerbaar. Uiteraard met µC.


Het schema van het voedingsgedeelte:

Wat je niet ziet is de µC. Uit de µC moet ergens een spanning komen, hoe dat exact zal gaan weet ik eigenlijk nog niet (PWM of DAC). Die gaat ic 8 in en komt er een aantal maal versterkt uit. IC 3 is een opamp, maar als comporator geschakeld. Hij verwerkt het versterkte signaal en vergelijkt het met de uitgangsspanning van de voeding. Die compenseert ook de 1.25V spanningsval in de lm 317 en de shuntweerstanden om de stroom te meten.


IC 4, de opamp is de verschilversterker en meet de spanning over de 1 ohm[size=78%] (1ohm en 1A = 1V om makkelijk te rekenen) [/size]shuntweerstand. In de eerste versie ging die naar een comporator die de spanning vergeleek met de ingestelde spanning. (ook via pwm of DAC regeling), die indien nodig Q1 schakelde zodanig dat de spanning daalt en een evenwicht ontstaat.

Nu gaat die uitgang naar de µC die op een ADC input de spanning meet, de µC stuurt Q1 aan. Ik had dat gedaan omdat ik op het frontpaneel een ledje voorzien heb die aanduid dat de stroombegrenzing aanstaat, maar ik denk toch dat ik dat beter terug rechtstreeks doe. Spaart wat programmeerwerk.

LM334 is een stroomreferentie, in de datasheet van de lm 317 staat dat de lm 317 een minimale stroom moet leveren om goed te werken. In het basisschema van de lm 317 sit een spanningsdeler van vout naar de GND, met de middenaftakking naar Vadj om de spanning in te stellen. Die trekt genoeg stroom om te voldoen aan de minimale belasting, maar in mijn schema heb ik die niet dus daar zorgt de lm 334 voor.

Voor de regeling van de spanning twijfel ik nog tussen pwm en DAC.
PWM is eenvoudig te realiseren, met een DAC is natuurlijk 'exacter' maar heb wat schrik van de seriële communicatie met die dingen vanwege geen ervaring.



Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerLM334 is een stroomreferentie, in de datasheet van de lm 317 staat dat de lm 317 een minimale stroom moet leveren om goed te werken. In het basisschema van de lm 317 sit een spanningsdeler van vout naar de GND, met de middenaftakking naar Vadj om de spanning in te stellen. Die trekt genoeg stroom om te voldoen aan de minimale belasting, maar in mijn schema heb ik die niet dus daar zorgt de lm 334 voor.

Waarom geen led? Weet je dat er spanning opstaat, trekt ook stroom en kost minder. Of een stroombron met een transistor, zener en enkele weerstanden. Iets ingewikkelder maar waarschijnlijk goedkoper dan een LM334. Zelfs een gewone weerstand zou kunnen.

Heb je eraan gedacht wat er gebeurt als je de spanning opzet? De µC heeft zijn programma nog niet geladen en er is dus nog geen regeling. Welke spanning komt er op de uitgang? Zorg ervoor dat er geen 25V uitkomt in dat geval of je gaat vroeg of laat vodden hebben.

Wat gebeurt er als je een belasting zet die een pulserende stroom trekt? Kan je µC volgen of begint de uitgangsspanning mee te pulsen? Je hebt hier een systeem met feedback gemaakt (via de µC) en dat kan instabiel worden. Ga je grondig moeten testen.

Als je de shunt voor de LM317 zet, dan heb je geen probleem met de spanningsval erover. Bij een lineaire voeding is de ingangsstroom toch gelijk aan de uitgangsstroom op enkele mA na. En voor zo'n voeding is dat goed genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Die feedback zal ik er inderdaad best weer uit halen, en op een andere manier de µC laten kijken of de stroom begrensd is. Kan niet moeilijk zijn. Lm 334 heb ik ondertussen al.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum