Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gerolf

Interessant project, Kees-Jan  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

leuk Kees-Jan...

zie ik daar een grijper van op de Kermis?

Kees-Jan

Ja dat zie je goed  ;D.

Mvg

Kees-Jan

eddy

Weer van verder met het oliepompke.






groeten eddy

Steven123

#2089
Interessant ding dat oliepompje, ik zit me een beetje blind te staren op de vorige foto's (onderdelen binnen).  De zuiger van het pompje; klopt het dat die balkvormig is of zit ik op een dwaalspoor?  Ik kan me de werking niet goed voorstellen, heeft waarschijnlijk ook wel te maken met het feit dat ik niet veel van live steam ken :))

In elk geval veel succes met de constructie  ;)
Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

eddy

Hoi Steven,
De zuiger van het pompke is een stukje zilverstaal van 3 mm rond.Het vierkant stukje is eigenlijk de 'cilinder'.Daarin is in het midden een gaatje geboord van 1 mm.Deze cilinder draait om zijn as en komt zo aan zijn inlaatpoort en uitlaatpoort.Wanneer de zuiger omhoog gaat word er olie in mee gezogen,dan draait de cilinder om zijn as en als de zuiger naar beneden gaat word de olie weg geperst.Dat is alles.

groeten eddy

Steven123

Hallo Eddy,
Bedankt voor de uitleg, ik had niet door dat er nog iets in die cilinder(balk) zat, nu is het al een heel stuk duidelijker  ;)

Ziet er goed uit, nog veel succes!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

eddy

Weer wat verder met de cilinders.

Een zuiger gemaakt,en de schuifkast met de bakschuif.Een cilinder weegt 1.2 kg ::).



groeten eddy

Gerolf

1200g  :o Dat is geen H0 dus  :D
Hoe lang is zo'n cilinder?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

@Gerolf,nee dat is een 5 duimer,de cilinder is 60 mm lang.Met de deksels erbij een kleine 70 mm.De boring van de cilinder is 25 mm.

groeten eddy

krispy

#2096
Ik heb me hier de laatste dagen bezig gehouden met het schakelbaar maken van de sluitseinen op men loks ( 13 stuks aangepast )

Volgende reeksen werden aangepast met schakelbaar sluitsein :

roco : reeks 20-52-53
LSM : reeks 13 - 30
Marklin reeks 55
Piko : reeks 28
Olaerts : reeks 15

waren origineel voorzien van schakelbaar sluitsein :

VBV reeks 61
LSM reeks 11-12-18( nieuwe )

Nog te gaan :

LSM 18 oud
mehano class 66 en reeks 26-57-77
roco reeks 62-59 ( maar hier moet ik de volledige verlichting aanpassen , worden waarschijnlijk leds )
Oude LIMA's 2735-2374 moeten ook voorzien worden van leds
Marklin reeks 16 ( moet ook nog rode sluitseinen krijgen ( zijn momenteel rood geverfde stippen ( orig ))

En tot slot men geupgradede naar new look AM75 ( nog juist de verlichting afwerken en hij is klaar )

Met de laatste nog to do ben ik nog wel even zoet ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

renstimpie

Materiaal aan het uitzoeken voor de verkoop....   Volledige switch naar tijdperk III... 
Dus veel materiaal mag weg....

Voor de rest veel ideeën uittekenen.... Maar niet echt iets concreet...   Tja...  Toch wel...   EPERON DOR klaarmaken voor RAIL.. Maar dit doen we op een dinsdag en vrijdag avond... ;)

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

itchy

Citaat van: krispy op 04 januari 2013, 23:04:28 PM
Ik heb me hier de laatste dagen bezig gehouden met het schakelbaar maken van de sluitseinen op men loks ( 13 stuks aangepast )

Volgende reeksen werden aangepast met schakelbaar sluitsein :

roco : reeks 20-52-53
LSM : reeks 13 - 30
Marklin reeks 55
Piko : reeks 28
Mag daar wat tekst en uitleg bij ?  :D hoe heb je dat gedaan?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

krispy

Citaat van: itchy op 05 januari 2013, 00:42:01 AM

Mag daar wat tekst en uitleg bij ?  :D hoe heb je dat gedaan?

Vermits ik DCC rij en men decoders ( esu loksound ) allemaal de aux1-2 nog vrij hadden heb ik het volgend gedaan :

Ik heb de rode lichten gescheiden van de witte ( cut op PCB van de loks )per rijrichting .
Dan heb ik de rode lichten ( leds ) verbonden met de aux ( aux 1 voor front/ aux2 voor achter)
Dan heb ik via de lokprogrammer de functiemap aangepast
F4 dient voor schakelen sluitsein ( standaard off , als men een sleep trekt )
Zonder sleep kan men via F4 de sluitseinen aan zetten ( aux1 op F4f / aux2 op F4r , hierdoor switchen ze mee als men van richting veranderd )
Nu kunnen de loks ook in duwcombinatie gebruikt worden en enkel de rode sluitseinen laten branden  ;) als men de F0 ( FL ) op off zet
Aux 1 zit stand op de 8 pin aansluiting ( groen ) en aux2 heb ik op de esu loksound pin 14 afgetapt , door de zwarte afscherming iets weg te doen kan men aan de eilanden voor een draadje te plaatsen waar normaal de 21 pinsstekker op zit  ;)
Bij men 2828 van piko heb ik tevens cabine verlichting geplaatst door aux3 en aux4 te gebruiken , maar deze uitgangen moet men versterken want dit zijn maar logische uitgangen die geen vermogen hebben , hiervoor kan men twee transistoren gebruiken die door de auxen 3/4 worden geschakeld
Ook hiervoor per kant een aux zodat ook hier weer de cabine verlicht wordt naar gelang de rijrichting.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m