Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Steam.N

#960
citaat:
Geplaatst door Steam.N

I... opbergsysteempje voor EverGreen strips ...


Zoals jullie weten, worden EverGreen strips gecodeerd met getallen met drie cijfers.  De eerste twee duiden het type profiel (strip, buis, L-profiel, etc) en dikte aan, het laatste cijfer geeft de breedte van de strip.

Op basis daarvan heb ik de matrix opgesteld:

Het voorbeeldje ("123"), zie ik nu, is fout: "12" wijst op de rij "12x", dikte 0.50mm, "3" verwijst naar de kolom voor breedt 1.5mm.  Enfin, het gaat om het princiepe.

Een eerste aanzet (in karton) geeft dit iets duidelijker weer ...


Uitvoering trok er niet op.  Dus andere oplossing gezocht: alu-profielen om gordijnen op te hangen ...


Elke dag 8 profieltjes erbij (meer dan 4 per keer gaat niet, wegens de klemmekes).

In elk vakje voorzie ik een schuifje in karton (van wat mee in de EverGreen zakjes zit: van elk kartonneke kan ik twee schuifjes maken).

Waarom schuifjes?  Als je een profiel-overschotje hebt van 10 cm, en dat schuift naar achter, kun je er niet meer aan.

Een schuifje is 1cm breed, 4mm hoog, en 34 cm lang (net iets korter dan de lengte van de profielen).  Vooraan een lipje, waarmee je het schuifje er kunt uithalen, en waarop ik de EverGreen code er nog eens op zet. Gemakkelijk als je er meerdere uit de matrix haalt, en ze later wil terugsteken ...


Als alle profielen gelijmd zijn, werk ik er een houten frame rond, en plaats ik het geheel in mijn knutselhoek, ergens op ooghoogte en grijpafstand.  Probleem opgelost.

Ik ben er nog even mee zoet, maar weer wat knutselvreugde als het klaar is [:)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

#961
Een tip van wereldkaliber. Bedankt !

Steam.N

#962
Blij dat je er iets mee bent.  [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#963
Goeie vondst, Jean [8D]
@Erwin: Laat eens foto's zien van je perronkappen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#964
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Goeie vondst, Jean [8D]
@Erwin: Laat eens foto's zien van je perronkappen [:p]


Gerolf,  ik kan niet geloven dat ik de enige ben die het zo op mijn sijskes kreeg.  Hoe hebben jullie dit opgelost?  (of hebben jullie gewoon veel orde? [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#965
citaat:
Geplaatst door Steam.N
...of hebben jullie gewoon veel orde? [:D][:D][:D]
Niet echt, nee [:I] [:I] [:I]
Mijn profieltjes zitten in hun verpakking en op volgorde in een keukenvoorraaddoos van bij Blokker (rechtopstaand, de doos werd voordien gebruikt als etsbak in mijn vorige toestel)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#966
Mijn perronoverkappingen , momenteel is er alles nog een beetje " kaal " natuurlijk , maar daar komt nog wel verandering in , de kappen zelf zijn van Faller , maar zijn een beetje aangepast.
Er komt ook nog verlichting onder te hangen.
Bedoeling is om 3 perrons te voorzien van zulk een kappen , met een lengte van ongeveer 4.00 meter per perron.






Gerolf

#967
Knap, Erwin. Mooi strak gebouwd [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#968
Dank je wel Gerolf , als de " meester" het al zegt , dan....[;)]

Steam.N

#969
Het ziet er inderdaad erg mooi uit.  12 meter overkapping: daar ben je wel even mee bezig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

#970
Vind ik ook mooi!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

#971
Ja het is de man van de "meters". Mooi gemaakt!

Deze vond ik van de week en dit was een jaar of 3 geleden mijn eerste omspuitsel (toen nog met acryl verf [xx(]).



Kees-Jan

ERVIN

#972
@Rees-Cees , zo slecht ziet die er toch niet uit??[:I]

@Steam.N , ja hier ga ik nog wel enkele weken mee bezig zijn , maar dan weten we weer wat te doen h?.[;)]

Steam.N

#973
@Erwin: hopelijk heb je eenneven-projectje. Als je dag na dag dezelfde secties moet aanmaken, gaat het snel vervelen [:)][:)]
Maar het resultaat mag er zeker zijn !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

#974
@rees cees
Ik vind dat ook heel goed hoor. Is enamel dan zoveel beter
om te spuiten ?? Ik nog niet geprobeerd omdat ik vrees
dat ik mijn brushke niet deftig meer proper zal krijgen.
Het is nu al een hele klus om die terug netjes te krijgen.
Maar ik zal wel iets verkeerd doen he..[:I][:I]
mvg,
Paul(ogic)