Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

chef garde

Schoon werk Dries!

2012

Wie kan me helpen met volgende probleem ...

Ik heb marklin flex rails (K rails dus) en ben die bezig aan het ballasteren. T'is heel moeilijk om te vermijden dat er lijm (water+houtlijm) op de middengeleiders pinneks komen. Nadien heb ik problemen om erover te rijden uiteraard, geen elektrisch contact.

Weet er iemand een manier om te vermijden dat de pinnekes bevuild worden met de houtlijm, of is er een handige manier om die pinnekes weer snel en makkelijk proper te krijgen zodat ze goed stroom kunnen doorgeven aan de sleper.

conducteur

Ik werk thuis sinds kort met de ER-Quick spoorbedding: echt prachtspul! Wou dat wel eens proberen, maar op de expo hebben ze mij op de stand van ER decor overtuigd.
Geen lijm nodig, geen nageltjes, enkel een haardroger, een plankje, en een schaar. Geluidsdempend.... achteraf moet je de sporen niet kuisen met de gom.... Het enige nadeel dat ik er een beetje in zie is dat je het een klein beetje moeilijker in krappere bogen kan leggen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

C-rail

citaat:
Geplaatst door conducteur

Het enige nadeel dat ik er een beetje in zie is dat je het een klein beetje moeilijker in krappere bogen kan leggen.

Dat kan je toch oplossen als je in het midden snijdt, en dan de 2 helften afzonderlijk legt?

Michiel

Dries,

erg knap gedaan. Toen ik de eerste foto zag, was ik eerlijk gezegd toch een beetje geschrokken, maar uiteindelijk is het erg goed geworden. De uitstraling zit helemaal goed! [^][^][^] Knap! En dat in schaal N! [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Loko

Bon, hier dus mijn pati?nt, een prachtige "type 1", Jocadis/DJH. Enig probleem; rijdt als een houten kar. Hier ga ik dus proberen de flexichas-techniek op toe te passen. Buiten het boekje van Mike Sharman maak ik ook gretig gebruik van het boek "Locomotive kit chassis construction, in 4mm (schaal speelt hier geen rol) door Iain Rice, gekocht bij good old GM&supply.

De kap ging er gisteren af,de poney vooraan en bogie achteraan heb ik al verwijderd, tender gelost. In feite gaat ik het hele chassis moeten ontmantelen, adagio.

[/url]

Wat meteen al opviel was dat er enkel stroom op de tenderwielen wordt genomen, motor van lage kwaliteit en veel speling op de wielen.
Vanavond ga ik verder,
groetjes, Thierry.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Loko
...veel speling op de wielen....
Mij lijkt dat een pluspunt voor de stroomafname. Afgeveerde wielen zou uiteraard beter zijn voor een rustige "loop".
Dus: met veerbrons stroomafnemers maken en je hebt twee vliegen in ??n klap. Of zie ik dat verkeerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Loko

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Loko
Mij lijkt dat een pluspunt voor de stroomafname. Afgeveerde wielen zou uiteraard beter zijn voor een rustige "loop".
Dus: met veerbrons stroomafnemers maken en je hebt twee vliegen in ??n klap. Of zie ik dat verkeerd?

Het is een mogelijke oplossing, maar volgens het flexichas principe en dus Mike Sharman is afveren niet de ideale oplossing.
Flexichas werkt o.a. met de zogenaamde "Hornblocks" (zie afbeeldingen)
[/url][/url]
Ze bestaan met afvering, maar dit is niet noodzakelijk.
Die moet ik dus in het oude DJH chasis inwerken. De assen moet ik daarna onderling volgens een welbepaalde methode verbinden, maar daar ben ik dus nog helemaal niet. Eerst het chasis verder demonteren.
Denk wel dat je moet proberen de stroomafname zo groot mogelijk te maken, en dus op zoveel mogelijk wielen af te nemen.
Groetjes, Thierry

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Loko

Nee want ik heb een wagon zo gedaan van de week. Het werkt perfect.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Witte decals (dekkend) afdrukken is vanaf heden niet meer het alleenrecht van ALP printers.
Vanaf heden is het ook het geval met een inktjet printer.

De eerste laag is wit dekkend en daarna erover met een kleurtje.
U ziet de transparant waar op is afgedrukt liggen op een zwarte ondergrond.

doomslu

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Witte decals (dekkend) afdrukken is vanaf heden niet meer het alleenrecht van ALP printers.
Vanaf heden is het ook het geval met een inktjet printer.

De eerste laag is wit dekkend en daarna erover met een kleurtje.
U ziet de transparant waar op is afgedrukt liggen op een zwarte ondergrond.

En kan je daar nu iets meer over vertellen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railman56

ben ook benieuwd
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

Tja, als kennis er is om te delen... geef die kennis dan ook eens door !

En vertel er dadelijk bij hoe groot de lettertjes van je test zijn... Last van kleine witte randjes, of is dat een neveneffect van de foto zelf ?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Tja, als kennis er is om te delen... geef die kennis dan ook eens door !

En vertel er dadelijk bij hoe groot de lettertjes van je test zijn... Last van kleine witte randjes, of is dat een neveneffect van de foto zelf ?

Op verzoek een nieuwe foto genomen met meetlat erbij.
Heb de eerste vervangen door de nieuwe.
Scroll dus naar boven om de nieuwe picture te zien

Gerolf

... en wil dit zeggen dat je witte inkt voor inkjet-decals hebt gevonden ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw