Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Merken onder de loupe gereedschap en machinerie

Gestart door eric, 04 augustus 2008, 11:42:42 AM

eric

Omdat in een ander draadje dit tersprake kwam is het misschien handig om hiervoor een apart draadje op te starten.
Het is niet de bedoeling om merken af te kraken of te bestoefen.
Gewoon tips, truuks, welk stuk gereedschap kan ik gebruiken voor wat, enz,enz,

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door treinliefde


Is Topcraft niet bij Dremel gemaakt? Ik heb al
zoiets gehoord.

Waar zitten hier de kenners??

--------------------------------------------------------------------------------



NEEN, helemaal NIET.
Al moeten we wel toegeven dat het een goede copy is.
Als je een Topcraft hebt dan zie je op het label wie het laten maken heeft en in welk land.

Topcraft en Ferm zijn dezelfde.
Powerplus en Perel zijn dezelfde.
Maar twee verschillende fabrieken in China.
De freesjes, slijpsteenjes, stiftopname stangetjes, spantangen enz, hebben wel de zelfde diameter als Dremel en Proxxon maar daar blijft het dan ook bij.
Bijvoorbeeld de flexibele as of boorkop van Dremel past niet op Topcraft of Ferm of visa versa.


janjozef

#1
ik heb en een topcraft en een dremel. Deze laatste heb ik na de eerste gekocht, raad maar eens waarom
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

#2
Ik gebruik mijn topcraft haast niet meer, en dit na enkele 'ongelukjes'. De snelheid van dat ding is zo moeilijk te regelen. Daarom ben ik weer overgestapt naar mijn oude, trouwe mini-Bosch machientje. Daar heb je wel een trasfo voor nodig, maar je kan er tenminste op betrouwen.

Groeten,
Guy

prulleman

#3
Uit ervaring moet ik toegeven dat alleen Proxxon het zware werk aankan. Als je door het chassis van een marklinloc moet zagen, geeft de Proxxon geen krimp. Al de rest loopt h??t!! Bij Dremel smelt het plastic rond de kogellager en kapot is de boel. Proxxon heeft alu behuizing en die kan tegen een stoot. [:)] Alle kleine machinerie is bij ons (PAJ) van Proxxon. rechte slijper, haakse slijper, zwaardschuurmachine( of hoe het ook mag heten, maar ik wil het voor geen goud meer missen), wipzaag(je), kleine paneelzagen( ??n voor gips, ??n voor ander fijn werk) brander, kapzaag (voor profielen af te korten). Afin, bij het hele gamma is bij ons in gebruik. Op al die jaren heeft er slechts ??n de geest gegeven en dan nog door eigen schuld ( op de minipaneelzagen moet je geen 12mm multiplex zagen[:I]) Je moet je gereedschap gebruiken waar het voor ontworpen is, dan heb je er jarenlang plezier van. De meerkost bij aanschaf is snel terugverdiend[:D]

jacques timmermans

#4
Hoe luidt het spreekwoord ook weer? ?Goedkoop is duurkoop? Ik denk dat dit spreekwoord voor zich zelf spreekt.
Dit wil nu niet meteen zeggen, dat we altijd duur professioneel gereedschap moeten kopen. Op gereedschap dat we elke dag meerdere keren gebruiken, zoals een mini boormachine, een soldeerbout, een normale boormachine, een wipzaag, een set boren en het gebruikelijke handgereedschap, mag er eigenlijk niet gespaard worden.
Gereedschap dat maar eens af en toe gebruikt wordt hoeft nu niet meteen van het professionele type te zijn. Zelf gebruik ik tot zeer grote tevredenheid al geruime tijd een afkortzaag van ?Power Plus? uit de Hubo. Op aanraden van een gepensioneerde timmerman heb ik dan wel meteen een professioneel zaagblad er bij gekocht omdat het gemonteerde zaagblad sloeg en van een gestanst type met zeer grove tanden was, dat voor fijne en mooi afgewerkte zaagsneden totaal niet geschikt bleek te zijn. De afkortzaag kostte 50 Euro en het zaagblad een goede 80 Euro!
Wil men zich later nog gaan toeleggen op het zelf (om)bouwen van rijtuigen zal er ook nog een heel arsenaal van fijn mechanisch gereedschap en een spuitinstallatie aangeschaft moeten worden, dat enkel in de professionele branche verkrijgbaar is. Hier sparen leidt onherroepelijk tot minder goede resultaten en een grote hoop ergernis, waardoor het plezier van het (om)bouwen al gauw verdwijnt.

Jacques Timmermans


janjozef

#5
maar die laatste dient dan toch niet enkel voor 2 draadjes aan elkaar te solderen want dan is het geld weggesmeten
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

prulleman

#6
Daarvoor een gewone Weller van 40 watt. het is ook wenselijk om ook een 15 watt te hebben voor fijner werk, oftewel een serieus station. Koop kwaliteit, dat is de regel. Onlangs een zware afkortzaag van Dewalt gekocht, met fijngetand (96) blad van 30 cm. Daar doe je dus alles mee op tiende millimeter. Wil ik niet meer missen![:D]

thom h

#7
Facom for life

en goedkoop is niet altijd duurkoop

eric

#8
@ thom,

Facom in Nederland?
Ik dacht dat daar Gedore en Bahco zo populair was?

@ Prulleman,

96 tanden, jij zaagt veel mdf en melamin zeker?


thom h

#9
Facom is steeds meer in opkomst door zijn super goed prijs kwaliteit verhouding.
De kwaliteit van gedore is tegen woordig niks meer de schroevendraaiers zijn zelfs ongehard of niet goed gehard of ontlaten.
Gedore is duur en niet meer goed dus duurkoop is super duurkoop.

Wat is dan populair in Belgie?? Gedore, facom of wat voor merk

eric

#10
Raar, we hebben nog nooit echte klachten gehad van Gedore.
Meestal is het gereedschap gewoon verkracht door overbelasting.
Hefbomen erbij opzetten enz.
Tja en de prijzen van Facom?
Zwijg ik gewoon over.

prulleman

#11
96 tanden is anders ook ideaal om multiplex ZONDER BRAAM te zagen. en mdf gebruik ik niet. Veel te zwaar en te onbetrouwbaar aangaande vocht. En bij een modelbaan komt toch wat vocht kijken[;)]

MARKLINRIJDER

#12
citaat:
Geplaatst door prulleman

96 tanden is anders ook ideaal om multiplex ZONDER BRAAM te zagen. en mdf gebruik ik niet. Veel te zwaar en te onbetrouwbaar aangaande vocht. En bij een modelbaan komt toch wat vocht kijken[;)]



Multiplex verzagen zonder uitrafeling dwars over de vezel kan door gebruik te maken van een Wisselende tand Links rechts schuin en een holle tand.  Het aantal tanden is minder belangrijk naar mijn gevoel, al heeft elke soort zaag wel voldoende tanden naargelang de functionaliteit.  En als je echt fijn wil werken koop dan een ROBLAND kan je ineens schaaf, frees en boorwerken mee uitvoeren.

Groetjes,

David


prulleman

#13
Dit blad is me wel door een meubelmaker aangeraden. Je kan er trouwens ook alu mee zagen en pvc. Ik gebruik het zelfs voor architectenkarton. Te lui om een mes te nemen h?[:o)] Maar dan zijn de sneden tenminste recht[8D]

MARKLINRIJDER

#14
Aluminium met hetzelfde zaagblad als hout, Foei, foei.[:0]  Als zeg ik niet dat het niet gaat, maar goed is toch wat anders.

Voor Alu heb je een linkse, rechtse en trapeziumtand nodig.

Alle andere materie's zoals papier en pvc, verlagen de standtijd van de zaag.  Voor elke job het gepaste gereedschap.[:)]

Groetjes,

David