Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

M2 stuurstand

Gestart door Jurgen, 31 juli 2008, 15:41:22 PM

Jurgen

In Spoorwegjournaal 164 staat een foto van een M2 stuurstandrijtuig op pagina 68.
Dit zou ergens in het Gentse moeten staan, nabij het "Grootdok".

M?rklin heeft dit rijtuig in model nagemaakt voor de treinset 26530. Dit is een set met een loc reeks 25 (2505) met 3 rijtuigen waarvan 1 stuurstand.

Weet iemand of dit rijtuig er nog staat?
Misschien kan dit nog gered worden om als museumrijtuig te dienen? Dit lijkt mij toch de moeite om te bewaren omdat het toch een typisch Belgisch rijtuig was.
Misschien moeten we zelf iets organiseren ofzo?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

trainfreak

Kan je de foto eens scannen?
Er staat nog 1 stuurrijtuig in de Zeehaven, maar wel in een half-gesloopte toestand...
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

Sorry, ik heb geen scanner.
Het is een foto van Joris De Mol, zit die hier ook niet op het forum? Of heb ik iemand anders voor?

EDIT: lumineuze inval gehad (en dat bij dit hete weer [:D]). Ik heb een foto gemaakt van de foto.


Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

trainfreak

Ja die is het idd.

Vorige week stond hij er in ieder geval nog.
Er stond ook nog een M2 pakwagen en een oranje DMS. (in de richting achter de fotograaf)
Spoorse groeten
Dimitri

B-Modelbouw

Ik wil nu niemand gaan aanmoedigen, maar die is nog tag vrij.
Staat die op priv? terrein ?

modelbaanHO

Je vraagt je af hoe zo'n rijtuig daar is terechtgekomen. Ooit losgekoppeld en vergeten ?
Hoeveel materiaal zou de NMBS misschien op die manier al kwijt zijn ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

trainfreak

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Je vraagt je af hoe zo'n rijtuig daar is terechtgekomen. Ooit losgekoppeld en vergeten ?
Hoeveel materiaal zou de NMBS misschien op die manier al kwijt zijn ?



Een paar jaar geleden stonden daar RIJEN M2'S VOOR DE SLOOP
Dit stuurrijtuig en de andere die er nog staan/stonden komen van de bundel van Aalst, en het K rijtuig dat er stond kwam van Brugge.

Die rijtuigen die er nu staan staan dus ook te wachten voor de sloop...
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Die rijtuigen die er nu staan staan dus ook te wachten voor de sloop...



Dat is ook wat er in het bijschrift vermeld staat.

Op de foto ziet het rijtuig er nog bruikbaar uit na een ritje door de carwash en het vervangen van de stukgegooide ramen.

Misschien een idee voor het Stoomcentrum in Maldegem?

Vele (jongere) mensen kennen namelijk de oudere rijtuigen die nu bij museumverenigingen staan niet. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit K1 of K2 rijtuigen weten rijden. Ook de M1 of M3 rijtuigen heb ik nooit in normale dienst geweten. Ik heb ze alleen maar op oude foto's gezien of bij musea.
De M2 rijtuigen daarentegen zag ik alle dagen in mijn achtertuin langsrijden. Ik heb hier ook zelf mee meegereden toen ik jong was, dus dit is nostalgie.
De pakwagen die er ondertussen bijgekomen is kan ook wel dienen in een museumvereniging.

Wat denken jullie ervan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modelbaanHO

Het zou natuurlijk mooi zijn wanneer er van elke lok en elke wagon ten minste ??n exemplaar wordt bewaard.

Maar ik denk dat dat voornamelijk van de priv? museumbanen zal moeten komen, en of die voldoende kapitaalkrachtig zijn en/of voldoende plaats hebben om dat materiaal te bewaren daar heb ik helemaal geen idee van.

Op onze nationale spoorwegmaatschappij zullen we niet moeten rekenen vrees ik.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

trainfreak

@Jurgen, TSP heeft K1's waarmee ze op L128 rondrijden.
Op TSP-ritten van rond 2 jaar geleden reden er dus ook nog K1's

Er was in 2005 zelfs een rit met L-rijtuigen!

Het Stoomcentrum in Maldegem heeft M1 rijtuigen


En dan nog over die M2 stuurstand: het is niet omdat die vanbuiten er goed uitziet...
Ik weet van mensen die al zijn langsgeweest om er stukken uit te halen voor in de verzameling zoals pedalen, telocs, ...

PS: het stuurrijtuig zou de allerlaatste zijn om met e-locs te rijden...
Spoorse groeten
Dimitri

the_gold

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze gebruikt werd om brandoefeningen te doen door de brandweer. Ik kan natuurlijk helemaal mis zijn. Maar ik dacht er iets over gezien te hebben.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door trainfreak

@Jurgen, TSP heeft K1's waarmee ze op L128 rondrijden.
Op TSP-ritten van rond 2 jaar geleden reden er dus ook nog K1's

Er was in 2005 zelfs een rit met L-rijtuigen!

Het Stoomcentrum in Maldegem heeft M1 rijtuigen


En dan nog over die M2 stuurstand: het is niet omdat die vanbuiten er goed uitziet...
Ik weet van mensen die al zijn langsgeweest om er stukken uit te halen voor in de verzameling zoals pedalen, telocs, ...

PS: het stuurrijtuig zou de allerlaatste zijn om met e-locs te rijden...



Jaja, maar het TSP is dan ook een museumvereniging. Dit waren geen reguliere ritten die in het normale boekje van de NMBS stonden.
Net hetzelfde met het SCM. Tijdens de stoomdagen heb ik ook op hun M1 rijtuigen gezeten. Maar dit zijn ook geen normale diensten, maar museumritten.
Dat is wat ik wil bedoelen.

Dat de binnenkant van de M2 er niet goed zou uitzien, kan zijn. Maar als je dan ziet dat het SCM een volledig verroeste, verre van rijvaardige loc van een priv?firma (Fafer, nu Industeel Belgium) opkoopt en hem ooit een keer rijvaardig wil maken moet dat met die M2 ook wel kunnen.
Als je wil weten hoe dat locje dat ik bedoel eruit ziet, moet je Spoorwegjournaal maar eens kopen. Of eens langs gaan bij het Stoomcentrum zelf.

Over het plaatsgebrek ga ik me niet uitspreken. Dat is inderdaad moeilijk, daarvoor hoeven we zelfs niet verder dan onze eigen modelbaan te kijken. Daar hebben we ook altijd plaatstekort. [xx(]


Maar all?, het lijkt mij al duidelijk dat er niet veel animo is om een M2 te zien rijden bij een museumvereniging.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nmbs

Het Historisch Patrimonium van de NMBS heeft een stam gehomologeerde M2 rijtuigen in haar bestand.  Een of twee ervan werden twee jaar geleden nog verhuurd aan NMBS om diensttreinen van het personeel te verzekeren in Charleroi? dacht ik?

Mvg Stephane

trainfreak

citaat:
Geplaatst door nmbs

Het Historisch Patrimonium van de NMBS heeft een stam gehomologeerde M2 rijtuigen in haar bestand.  Een of twee ervan werden twee jaar geleden nog verhuurd aan NMBS om diensttreinen van het personeel te verzekeren in Charleroi? dacht ik?

Mvg Stephane



Die personeelstreinen werden gereden met 2(?) M2's die nog overbleven, het waren rode...
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door nmbs

Het Historisch Patrimonium van de NMBS heeft een stam gehomologeerde M2 rijtuigen in haar bestand.  Een of twee ervan werden twee jaar geleden nog verhuurd aan NMBS om diensttreinen van het personeel te verzekeren in Charleroi? dacht ik?

Mvg Stephane



Die personeelstreinen werden gereden met 2(?) M2's die nog overbleven, het waren rode...



Ik dacht dat ik een tijdje terug gelezen had dat die betrokken waren bij een ongeval en dat ze vrij erg beschadigd waren.
Het kan in Spoorwegjournaal geweest zijn hoor. Ik ben niet zeker.
Wat er verder mee gebeurd is weet ik niet.

Maar nu ik eraan denk, zijn er ook geen groene rijtuigen bewaard gebleven? Tijdens het evenement "Leve de trein" werd hier toch mee gereden dacht ik.

Op deze site vind ik alleen maar de 2 bewaarde M2's van het TSP terug. Van de NMBS wordt niet gesproken, ook het tentoonstellingsrijtuig dat op de dijk in Blankenberge gestaan heeft staat hier niet tussen. Toch staat dit nu bij een antiekhandelaar.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.