Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

stoomloc

Citaat van: Steam.N op 15 mei 2014, 22:12:58 PM
Inderdaad een mooie oplossing, die brug.
En voor de rest heb je al heel wat werk verzet ! Knap.

Inderdaad Jean, deze brug is een mooie oplossing vooral om aan het raampje te kunnen om af en toe eens te kuisen en vooral om aan de buitenspot te kunnen die net onder het raam hangt. Bij de verdere bouw moet ik wel opletten dat ik een deel van de sporen die naar deze brug leiden stroomloos maak indien de brug niet op zijn plaats hangt.  ;)

Wim

HYA

Citaat van: stoomloc op 16 mei 2014, 12:01:03 PM
Bij de verdere bouw moet ik wel opletten dat ik een deel van de sporen die naar deze brug leiden stroomloos maak indien de brug niet op zijn plaats hangt.
Maar een gedachte hoor Wim ... misschien is het nuttig een schakelaar te plaatsen, tussen het uitneembaar stuk en het vaste stuk, die de sporen naar de brug (of althans een stuk ervan) stroomloos zet. Neem je de brug weg zijn de sporen automatisch zonder stroom.

stoomloc

Hey Jan,,

Zeker geen slecht slecht gedacht, maar ik ga een stekkeraansluitng plaatsen om de sporen van de brug en het deel sporen dat voor de brug ligt van stroom te voorzien. ;)

Groeten 
Wim

stoomloc

Weer een klein beetje verder gewerkt aan de brug. De eerste kartonnen mal beviel me niet zo dus heb ik een nieuwe gemaakt waarbij de bogen breder en iets lager zijn en de peilers ook breder zijn. Ondertussen deze nieuwe mal overgezet op multiplex en geplaatst. :)

Ik heb getwijfeld om de brug eventueel in styrodur te maken zoals Evan in Blaaubach, maar toch dan besloten om de ruwbouw van de brug in multiplex te bouwen.

Wim

mahtoska1

Mooi, mooi,

Inderdaad betere proporties...

doomslu

Ziet er veelbelovend uit!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Inderdaad.  Een nieuwe Evan-brug  ;)
Zal mooi staan, eens afgewerkt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

stoomloc

Bedankt voor de leuke reacties.

Jean,

Het wordt geen Evanbrug. Zeker niet zoooo groot. :D

Het is de bedoeling om muren in gips te gieten en die dan aan te passen op de houten ruwbouw van de brug. Geen gemakkelijke klus maar zeker de moeite waard om dit te proberen.

Ondertussen de spoorwegtracés voorzien van rubberkurk voor de demping. Al een begin gemaakt met het leggen van de sporen. Er moet wel eerst een overgang voorzien worden van roco-sporen code 100 naar Tillig Elite code 83.

Wim

Gerolf

Klei of sculptamold of zo tegen het hout aan brengen is ook een optie,
maar dan dien je de stenen zelf te "sculpteren". Het lijkt me wel sterker.

Bij zo'n stuk dat je gaat uitnemen zou ik vooral voor sterkte kiezen. gips lijkt me te breekbaar
Ook stukken plasticard- of resin-muur kunnen daarom, en zijn minder zwaar dan gips of boetseerklei.

Ik vermoed dat je in een mal gegoten stukken muur wil aanbrengen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

Gerolf,

Inderdaad ik ga gips gieten in mallen van spörle en deze op maat brengen. Qua stevigheid heb ik al een proef gedaan met een klein stuk gipsmuur met houtlijm op een stukje multiplex te plakken en dat leek heel stevig.  ;) Ik zal wel zien of het goed gaat om deze muurplaten in vorm te brengen.

Voor de onderkant van de boog weet ik nog niet wat ik ga doen. Misschien gebruik ik daar wel sculptamold.

Wim

Rangeerduivel

Is het geen optie om je muren te 'wapenen' met bvb vliegengaas?(bestaat in metaal maar ook in plastic)
Of worden ze daarvoor niet dik genoeg gegoten?
Ze zouden in ieder geval minder rap breken,en ééns toch gebroken,blijven de brokstukken wel aan mekaar hangen.

;)

OlivierV

Mooie en degelijke oplossing voor de overbrugging van links naar rechts daar aan het zolderraampje Wim!

Wat betreft je railovergangen, ik heb dat als volgt gedaan (lig met tillig code 100 stukken op mijn modules, maar het merendeel is code 83. Waar er moest overgelopen worden heb ik gewoon een stukje van 5cm code 83 aan een lang stuk code 100 gesoldeerd langs onder.

Loopvlak waar de wielen op lopen tegen een vlakke ondergrond en het hoogteverschil vastsolderen. zo gepiept!

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

stoomloc

Rudy,

Ik heb al eens vliegengaas in een muur gestopt en dit is zeker geen slecht idee. Ik denk alleen als ik in de muurdelen begin te zagen dat het vliegengaas de klus zal bemoeilijken. De muurplaten hebben een dikte van ongeveer 5mm.

Olivier,

Bedankt voor de tip. Ik verbind de rail code 100 en 83 aan elkaar met een raillas die ik dan met een tangetje aanpas zodat de sporen perfect op elkaar passen en dan inderdaad de sporen aan elkaar solderen.

Wim

stoomloc

Momenteel bezig met het plaatsen van een ringleiding voor de bovenste sporen. Het traject is voorzien van rubberkurk voor de demping. De gewone kurk voor het spoortracé is gelegd en ook op de brug. Een deel van de sporen is gelegd. De binnenkant van de brug wordt voorzien van multiplex en van een aparte elektrische aansluiting via een stekker. Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen want beelden zeggen meer dan woorden. ;)

Wim

stoomloc

Zoals beloofd een paar foto's. Een beetje langer geduurd om de foto's te plaatsen dan voorzien : fototoestel heeft de geest gegeven.

Ringleiding ligt, linkerdeel liggen de sporen voorzien van demping (rubberkurk) en kurk voor het balastbed, elektrisch aangesloten, brug voorzien van sporen, elektrische stekker geplaatst. Als de elektrische stekker niet in het contact zit en de brug staat niet op zijn plaats, kunnen de treinen niet tot aan de brug rijden doordat een deel van de sporen voor de brug dan ook stroomloos is. De brug is aan de binnenkant ook afgewerkt met hout zodat deze klaar is om verder af te werken met gips.  :P

Een deel muren in gips  zijn gegoten, de rest volgt wel.

Het rechterdeel nu nog aansluiten, maar dat ligt iets moeilijker aangezien daar het station ligt. De aansluiting zal waarschijnlijk nog voor deze zomer zijn, al zal het voor een deel voorlopig zijn. Het station is zeker voor na de zomer.

Groeten

Wim