Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

displayverlichting

Gestart door thalysken, 11 juli 2008, 16:57:50 PM

thalysken

Hallo iedereen,

Ik ontdekte gisteren toevallig een site waarop een mobile station met displayverlichting te zien was en alle bouwstappen werden ook uitgelegt. urlhttp://www.sps-wagner.de/moba/moba.html#MS_Licht/url

Ik zou graag de oranje versie inbouwen. Maar ik vind de leds nogal veel uitsteken. Is er niet een andere mogelijkheid om de ms te verlichten. Niet te duur, stevig, ...

Wat ik dus wil is een verlichte ms zonder te zien waar de leds echt zitten. En die de fuctietoetsen niet hinderd.

PS. Welke techniek word bij de cs gebruikt. Mischien valt daar wel wat mee te doen.

Alvast bedankt

thalysken

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Er wordt gebruik gemaakt van 3mm Leds ...
Misschien is de oplossing te zoeken bij de kleinere SMD-Leds.

Dat kan inderdaad een oplossing zijn maar hoe ga ik de weerspiegeling doen op de andere zijden.

Ik zou liever die kleine smd's vermijden. Ik klungel daar teveel mee.[8)][:I]

Gerolf

Misschien het rijtuig-verlichtingssysteem van Brelec toepassen? Dikke lichtgeleiders dus?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Misschien het rijtuig-verlichtingssysteem van Brelec toepassen? Dikke lichtgeleiders dus?


Ik had ook gedacht aan zo iets maar die van brelec zijn volgens mij te dik om ertussen te krijgen.[;)]

Alvast bedankt!

thalysken

Na nog wat googlen heb ik nog een andere site gevonden die hun mobile station hebben verlicht. http://www.x-train.de/ => seiteplan => grundlagen => marklin systems => mosta  [Display-Beleuchtung]

Dit is wat ik wil. Je kan niet zien van waar het licht komt enz...

Kan iemand die man contacteren, want ik kan geen Duits.[8)] Over welke materialen gebruikt zijn. En de werkwijze. En alle details...

Alvast bedankt!

thalysken

Bedankt B-modelbouw, ik hou mijn mailbox in de gaten.


thalysken

Ik heb helaas nog geen mail ontvangen. Misschien is x-train op reis[:D] of heeft hij zo'n slapende mailbox.

Wel ben ik te weten gekomen op een duits forum dat hij een soort folie gebruikt om het licht mooi te verspreiden.

Het is EL-folie. Heeft iemand hier meer info over hoe dat juist werkt en hoe het aan te sluiten is en welk soort led enz... wordt gebruikt.

http://stummi.foren-city.de/htopic,17066,mosta.html
http://stummi.foren-city.de/htopic,1826,Hintergrundbeleuchtung.html

Alvast bedankt

thalysken

B-modelbouw,

Ik hoef deze niet in Belgi? te kopen h?. Internet is niet ver weg.[:D]

Ik heb op een ander forum gelezen dat de EL-folie bij lang gebruik zou verminderen van sterkte van licht. Dit wil ik niet, hoor! Volgens iemand op dat forum zou de 'gesealde' versie het beter doen, maar die kan je niet op maat knippen.

Ook heeft die folie een INVERTOR nodig. Hoe krijg ik zoiets in m'n ms of kan dat ook zonder zo'n INVERTOR[?]

Alvast bedankt

thalysken

k' Was nog de link van het forum vergeten zie ik:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/18812

Alvast bedankt!

conducteur

waarom zo moeilijk?
bij die boekjes van denksport kan je voor een lampje sparen.
klik het vast op je ms,of op een stukje hout,plastiek of iets dertgelijk dat je aan je ms hangt.

in de schouwburg of in het theater of concertgebouw... is het tijdens de voorstelling meestal donker in de zaal.de mensen voor de belichting en het geluid hebben toch ook ene gelijkaardig lampje? of gewoon zelf bouwen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

thalysken

Heel erg bedankt B-modelbouw. Ik wacht in spanning af!

@conducteur,

Als jij het overdreven vind om displayverlichting te plaatsen daarom vinden anderen dat toch niet. Aan zulke reacties heb ik echt niets. Dit is niet boos bedoeld.


thalysken

Ik heb helaas tot heden nog niets ontvangen.

De laatste keer dat het rotweer was heb ik De rommeldoor eens ondersteboven gehaald. Wat gevonden? 2 mp3 spelers met schermverlichting. Blijkbaar een met EL-folie en een met een soort perspex.

Ik wil het risico niet nemen om afzwakkende lichten te hebben. Dus ga ik voor de perspex gaan zeker?

Ik heb een filmpje gemaakt van de perspex met een discoled.

http://s125.photobucket.com/albums/p61/thalysken/overig/?action=view?t=Afbeelding003-1.flv


thalysken

Ik heb gekozen. Vermits ik een oranje verlichting wil en dat in el-folie moeilijk te vinden is en ik geen antwoordt krijg van x-train (b-modelbouw) ga ik dus voor de perspex.

Nu daarover heb ik een paar vragen.

- Is dit wel degelijk perspex of iets anders (zie foto)?
- Waar kan ik deze op maat bestellen, zoniet hoe snij ik ze?
- Gebruik ik hierbij beter uv-ledjes of gewone?



Alvast bedankt,
Thijs

conducteur

citaat:
Geplaatst door thalysken



@conducteur,

Als jij het overdreven vind om displayverlichting te plaatsen daarom vinden anderen dat toch niet. Aan zulke reacties heb ik echt niets. Dit is niet boos bedoeld.




ik voreg me gewoon af waarom je het zo niet kon doen,dat lijt mij veel eenvoudiger.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dingske

citaat:
Geplaatst door thalysken

Ik heb gekozen. Vermits ik een oranje verlichting wil en dat in el-folie moeilijk te vinden is en ik geen antwoordt krijg van x-train (b-modelbouw) ga ik dus voor de perspex.

Nu daarover heb ik een paar vragen.

- Is dit wel degelijk perspex of iets anders (zie foto)?
- Waar kan ik deze op maat bestellen, zoniet hoe snij ik ze?
- Gebruik ik hierbij beter uv-ledjes of gewone?


Alvast bedankt,
Thijs



Beste Thijs over perspex weet ik eigenlijk niet veel. Maar bij het zoeken naar een elektonisch onderdeel kwam ik bij het volgende uit:


Deze folie is verkrijgbaar bij conrad in verschillende kleuren. E?n van de referentienummers is 184030-12. Ook vlot bestelbaar en levering na ongeveer 2 werkdagen.

Groeten Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.