Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

displayverlichting

Gestart door thalysken, 11 juli 2008, 16:57:50 PM

thalysken

citaat:
Geplaatst door dingske

citaat:
Geplaatst door thalysken

Ik heb gekozen. Vermits ik een oranje verlichting wil en dat in el-folie moeilijk te vinden is en ik geen antwoordt krijg van x-train (b-modelbouw) ga ik dus voor de perspex.

Nu daarover heb ik een paar vragen.

- Is dit wel degelijk perspex of iets anders (zie foto)?
- Waar kan ik deze op maat bestellen, zoniet hoe snij ik ze?
- Gebruik ik hierbij beter uv-ledjes of gewone?


Alvast bedankt,
Thijs



Beste Thijs over perspex weet ik eigenlijk niet veel. Maar bij het zoeken naar een elektonisch onderdeel kwam ik bij het volgende uit:


Deze folie is verkrijgbaar bij conrad in verschillende kleuren. E?n van de referentienummers is 184030-12. Ook vlot bestelbaar en levering na ongeveer 2 werkdagen.

Groeten Wouter

Nu doe je me toch terug twijfelen, Wouter. Ik zie met de converter dat je 5 volt dc nodig hebt dus die uitgang in m'n ms weet ik al zijn.

Wel weer nog enkele vraagjes[:I]:
- is ze knipbaar?
- hoe groot is de convertor en past ze in m'n ms?

De kleur kan ik wel wat aanpassen.

Alvast bedankt aan iedereen!

Gerolf

Je weet toch dat dergelijke folies op hooqspanning werken, h? [?]
Al eens gedacht aan abusievelijk contact met je MS-binnenwerk? Ik zou daar h??l voorzichtig mee zijn!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Je weet toch dat dergelijke folies op hooqspanning werken, h? [?]
Al eens gedacht aan abusievelijk contact met je MS-binnenwerk? Ik zou daar h??l voorzichtig mee zijn!



ik denk wel dar je geen contact met de omhuizing enz.. kan hebben als je ge?soleerde draden hebt toch? X-train deed het toch ook

Op de foto's van conrad is duidelijk te zien dat het ge?soleerde draden zijn.

En opletten zal ik met zulk materiaal zeker doen. De krimpkous ligt onderandere al klaar.


thalysken

Ik heb intussen alles besteld. Ik zie wel wat er van komt. En het wordt rood. Ik zie het volledig zitten.

Indien het lukt zal ik een heel uitgebreid verslag geven.


thalysken

Nog 1 vraagje voor de instalatie. Hoe ga ik de folie tegen het scherm plakken?

http://stummi.foren-city.de/htopic,17066,mosta.html
(in het midden van de pagina een foto van het scherm binnenin te vinden)

Alvast bedankt!

thalysken

Niemand?

Ik had eerst gedacht aan een stukje archtectenkarton erachter te plaatsen. Is dit veilig en goed?


thalysken

B-modelbouw, je hebt een mail.

thalysken

Ik heb de bestelling nu net na school ontvangen. De informatie die ik allemaal nodig heb, heb ik bijna allemaal, buiten deze vraag:

Is de folie van conrad knipbaar?

Ik denk wel niet dat de inverter in de ms zal passen? Over een half uur ga ik naar de baan en kan ik de ms open doen. Moest het niet lukken zal ik meteen de volgende vraag stellen:

kan ik de folie ook ergens anders aansluiten in m'n ms dat ik de inverter niet nodig heb.(ingangsspanning misschien)

Volgens mij heeft x-train dat ook zo gedaan.

Alvast heel erg bedankt!!! Dit zullen waarschijnlijk de laatste vragen zijn.[8)]


thalysken

Ik heb het gewaagd om de folie te knippen. Het geeft echt een mooi resultaat:



Het valt wat roze uit maar de foto's liegen. In realiteit is het veel warmer de kleur

Het enige probleem die nog rest is de inverter die er niet in past. Wie kan mij helpen?

doomslu

WOW, je hebt het aangedurfd.
Ik kan je hiermee helaas niet helpen want ik ken hier niks van. [:(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thalysken

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

H? Thalyske,

Je hebt een mailtje terug ... Voor de verlichting wat laat, maar voor het intern aftakken van je voeding misschien wel de oplossing.




Ik kan helaas de juiste aftakking voor de EL-folie niet vinden. Toch zonder inverter. Op de foto's die je ziet is de folie met inverter aangesloten op de printplaat van de ms. Ik moet dus in de ms een aansluiting vinden van 80v~ als ik de inverter wil weglaten. Meer specificaties kan je hier vinden.

http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDk6MDAwMC4wMTE1LjljM2RiYTk1Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0yMDEyMzc0NjIz====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=89&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=&p_searchstring_artnr=184043&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20
Sorry voor de ellelange link.

thalysken

De el-folie kon ik dus wel vergeten. Ben dan maar om leds geweest. Aan de rechter kant bouwde ik ze al in. Wanneer het helemaal klaar is krijgen jullie foto's. Van de bouw kon ik helaas geen foto's nemen omdat het fototoesel mee was met anderen.

thalysken

Na lang denken, werken en helaas wat geld te verspillen(aan de el-folie) heb ik voor de kostprijs van 60 eurocent de leds ingebouwd.

Dit is het resulaat:

De lichtsterkte komt verkeerd over op de foto. Met een ander (beter) fototoestel gaat het dit weekend misschien beter.

Wat vind je ervan?


doomslu

Zo op de foto gezien lijkt het me een geslaagde onderneming.
Wat vind je er zelf van ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *