programeerprobleem bij Viesmann 5247

Gestart door teessee, 02 juli 2008, 19:54:03 PM

teessee

Ik heb net mijn eerste decoder (delta type 66032) ingebouwd in een diesel-rangeerlocomotief type 80 van marklin. De loc rijdt uitstekend, de lichten branden maar ik kan deze niet afzetten via de eerste functie op mijn ecos.
De sockets (lampfittingen) halen hun massa rechtstreeks van het treinchassis, kan dit de oorzaak zijn?
Tom

erik de noorman

Een deltadecoder heeft geen extra functie's.

Ludwig

Dit is nu net het nadeel van dat Delta gedoe.
Geen extra functies en bv geen lastregeling.
Voor mij allang geen Delta meer maar een pracht van een E.S.U decoder en dan heb je alle functies en zoveel meer afregel mogelijkheden die je loc ten goede komen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

teessee

Deze reacties verklaren alvast alles, enige voordeel aan de aak is dat ik  mijn eerste digitaliseerpoging geslaagd mag noemen. Ik ging er van uit dat de decoder die ik zitten heb in een loc van de eerste digitale generatie een deltadecoder was, bij nader inzien is het echter een decoder C80, hierbij zijn de lichten wel aan en uit te zetten.
In welke prijsklasse valt een esu-decoder?
Tom

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Een deltadecoder heeft geen extra functie's.

klopt niet, de nieuwe delta decoders hebben wel een functie.

conducteur

als je last hebt met flikkeren van de lampjes,dan moet je 2 diodes in serie zetten ofzo,heb dat gezien bij onze bompa van 't forum!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

als je last hebt met flikkeren van de lampjes,dan moet je 2 diodes in serie zetten ofzo,heb dat gezien bij onze bompa van 't forum!

Rian, het gaat hier eigenlijk niet over flikkeren, hoor.
Waar het wel over gaat is het in- en uitschakelen van de lichten. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

het was maar een tipje h?,en het past enigszins bij het onderwerp,omdat het over verlichting van een loc gaat![;)]
Zaal Forum

erik50

Een multiprotocol decoder van E.S.U kost rond de 35 eur
Groeten
Ludwig
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

teessee

Na wat uitgebreid speurwerk heb ik het euvel op kunnen lossen. De 66032 heeft wel degelijk een aan en uit functie om de lichten mee te besturen. Achteraan het printplaatje moeten twee paar contacten met elkaar gesoldeerd worden om de functie te kunnen gebruiken.
Natuurlijk heeft Ludwig gelijk als hij zegt dat een ESU-decoder veel meer afregelmogelijkheden heeft maar ik ga ervan uit dat je deze toch niet kunt gebruiken als je het originele anker en zo in de loc laat zitten?
Tom

dgrr57

citaat:
Geplaatst door erik50

Een multiprotocol decoder van E.S.U kost rond de 35 eur
Groeten
Ludwig

misschien tijd om van winkel te veranderen [;)]

Meer dan 25 euro moet je daar niet aan geven [:)]

teessee

Trek ik de verkeerde conclusie door aan te nemen dat je met een ESU decoder enkel gelijkstroommotoren kan sturen? Als je een oude marklinloc wil digitaliseren zonder de wisselstroommotor ook te vernieuwen kan je dan toch niet anders dan een delta-decoder te nemen?
Tom

conducteur

gewwoon de motor (laten) verwisselen
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door teessee

Trek ik de verkeerde conclusie door aan te nemen dat je met een ESU decoder enkel gelijkstroommotoren kan sturen? Als je een oude marklinloc wil digitaliseren zonder de wisselstroommotor ook te vernieuwen kan je dan toch niet anders dan een delta-decoder te nemen?

ja want,
Met een esu decoder en motorola besturing kun je gewoon de motor laten zitten.
Mij advies is overigens,koop eens een goed boek over digitaal trein besturen.
Zo te lezen ben je aan iets begonnen,zonder ook maar het minste besef te hebben,wat er alles kan en wat er allemaal mogelijk is.
En wat er te koop is.
Dat boek kost natuurlijk geld,maar alle mis kopen kosten dat ook.
Ook op het internet zijn sites genoeg die in simpele taal veel duidelijk kunnen maken.
Dit is niet rot bedoeld,echt alleen om te helpen
wim

teessee

Wim
In de electronica zet ik mijn eerste stappen, met psychologie ben ik echter al 15 jaar professioneel bezig. Ga er gerust van uit dat opmerkingen zoals jou laatste enkel bewerkstellingen wat ze niet horen te doen; nice forum, wrong vibe
Tom