Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Type 94

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 20 mei 2008, 11:01:50 AM

Mr-tsjoektsjoek

IMGhttp://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/IMG_4415.jpg/IMG

Hallo

Toen ik een tiental jaren terug het boek Stoom B Volume III kocht werd ik vrijwel direct "verliefd" door het type 94, ex Nord-Belge nrs 380-386.

Algauw kocht ik een Duitse BR 78 die als basis diende voor de ombouw.

Na studie en het bepalen van wat afmetingen, waarbij wat toegevingen werden gedaan daar het Duitse model wat langer is, werd een ketel gedraaid uit messing.  Schouw en domes eveneens gedraaid en erop gesoldeerd.  

Verschillende jaren zat het model hierna in de kast.

Na de bouw van het type 91 (na het artikel in MSM) en de afwerking van een type 60 op basis van een Marklin BR 17 werd het type 94 afgewerkt.

Hierbij heb ik een foto geplaatst, het is de eerste maal, ik hoop dat het gelukt is.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

WOW! Knap machien. Als tpIII-liefhebber zit ik nu zo ongeveer te kwijlen. Artikeltje? Meer foto's?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

[:)][:)]Aflevering twee[:)][:)][:)]

Hierbij twee foto's van het model voor het naar de spuiterij ging.

In het rood zien we het onderstel van het M?rklinmodel BR 78.

Wat messingkleurig en grijs is, is de messing ketel die na plamuren reeds gegrondverfd is om fouten te ontdekken.

De witte onderdelen is de nieuwe scratchbuild kast.

Met een ponsapparaat welk instelbaar is op hondersten van een milimeter zijn de klinknagels geponst.  Hiermee zijn alle klinknagels even groot van vorm.

Bijzondere problemen had ik met de cilinders en de flanken van de bogies.  De originele cilinders zaten met een schroefje vast aan een meegegoten uitsteeksel op het chassis.  Dit werd afgezaagd omdat het niet schikte om mijn nieuwe cilinders te bevestigen.  Achter aan de cilinders is een inkeping gemaakt om de geleiding van de bogie te verbergen.  Hierna werden de cilinders met secondenlijm vastgelijmd aan het onderstel.  Ik moest wel afzien van de originele cilinders daar deze met het principe van de cilinderschuif werkten, en deze van de Nord-Belge waren van het type bakschuif. (Te zien aan het schuine deksel bovenop.)  

Evenals de cilinders zijn ook de flanken van de bogies een markant detail van deze locomotief.
Om de bewegingsvrijheid van de lok niet teveel te beperken heb ik de detailering niet te uitgebreid uitgevoerd.

Het remsysteem tussen de wielen van de bogie werd verwijderd waarna met plasticard de opening werd opgevuld tot buiten de wijdte van de wielen.  Daarna werden de flanken vervaardigd uit twee plaatjes plasticard 0.5 mm.  De aspotten zijn aangeschafte messing onderdelen.
Deze dichtst bij de drijfwielen werden 1 mm dunner gemaakt omdat proefondervindelijk werd vastgesteld dat ze in de wissels de bogies deden ontsporen door het drijfwerk, resp de cabine-opstaptreden.

Ook de cilinderbuizen zijn om deze reden afgekort, (eerst waren deze 12 mm lang).[:(] Toegevingen zijn nu eenmaal een noodzaak. [:(]

Ook de rangeertrapjes vooraan zijn een trede te kort, om dezelfde reden van bewegingsvrijheid van de bogie.

O, omtrent die rangeertrapjes : de rangeerhandgrepen, die rechte met bol bovenaan in wit metaal, dat zijn op maat geknipte kopspelden.[:o)][:o)]

Op de linkerzijde van de foto zie je de luchtpomp. Deze is van het type Fives-Lille, typisch op franse locomotieven.

Aan de andere zijde staat een stoomgenerator van Pyle, eveneens een messing gietstukje.

De stoomdom herbergt de bevestigingsschroef waarmee de kast op het chassis vastzit.  Dit zit nog op de originele plaats van Marklin.
De ronding met T-vormig 'kraantje' op de stoomdom dekt de opening in de dom.

De buffers zijn witmetalen onderdelen.

Wie nog vragen of opmerkingen heeft, laat maar komen. Ik sta open voor kritiek, het is tenslotte daarom dat ik deze topic geopend heb.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ik ga er nog een paar foto's bijhalen.
De eerste is in het hoofdstation op mijn baan, voor het seinhuis van Wasda-sur-Grenier [:D][:D].

Op de tweede foto staat de 94.006 broederlijk naast de 71.004 onder de kolenbunker.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

bollen neus

PROFICIAT ![:p]
Ook al is het niet mijn directe smaak toch kan ik er met volle teugen van genieten om naar deze mooie modellen te kijken, kritiek geven? Vraag me eigenlijk af waarom en op wat?[:o)][:o)][:o)]

Is nu weer een bewijs geleverd dat er in Belgie dus ook ferme stoomlocomotieven hebben rondgetoerd en niet enkel in Duitsland ! ! ! !

[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Groeten, Eric alias bollen neus, bedankt voor deze uitleg en foto's met ons te willen delen en mee te laten genieten!!!!!!!!!!!!

[8D]

poco loco

geremila

Zeer knap[:p] Heb je toevallig nog wat foto's van jouw modelbaan (en een schets of plannetje) want die ziet er ook niet mis uit[;)]
groetjes,

Mike

prulleman

E?n van de mooiste verbouwingen ooit gezien[:p] Prachtwerk. Om een puntje aan te zuigen. De BR78 zal gegeerd worden op ruilbeurzen. Gelukkig heb ik nog een Fleischmann in de kast[:D] Ik wist niet wat ermee doen, nu wel.[;)] Het zal wel nog even duren, maar ik waag me er ook aan[8D] Dank u voor deze tip[:p]

Gerolf

[:0] PRACHTIG [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

[:0] Dat is nu ECHTE modelbouw [;)]

stoom is niet echt mijn tijdperk , maar als ik dan zo'n dingen zien , ....
Deze machines hebben toch iest heel speciaals
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

erik de noorman

Knap staaltje modelbouw en ik heb ook nog zo'n BR 78 liggen. Dat was trouwens mijn allereerste lok die ik  heb aangekocht. Dus die is niet veilig meer in zijn originele toestand.
Prachtig .[:)][:D][8D]

Erik

Decapod

Man man, dat is pas echt modelbouw! En 't is idd een knap machien.

Nog een vraagje: die bogies, hoe heb je die precies ineen geknutseld? Twee lagen plasticard zoals je zegt, maar dan? Hoe bevestigd en zo? Ik denk dat er van dit type bogies ook gegoten modelletjes verkrijgbaar zijn. Ik herinner me precies dat ik ze ergens gezien heb, maar ik weet niet meer waar ... (Weinert?). Mooi alternatief in elk geval.
Wat de trapjes betreft: die kan je misschien op het draaistel monteren. Een merk als Roco doet dat ook dikwijls. Voordeel is dat de trapjes de volle lengte hebben zonder dat ze de loopeigenschappen van je model be?nvloeden. Nadeel is natuurlijk dat de trapjes er in het echt niet op zitten natuurlijk, maar daar moet je - volgens mij toch - al echt pietepeuterig om zijn om daar lastig over te doen.

Je hebt precies nogal wat andere omgebouwde machines ook. Laat die ook maar eens zien! De naam van je hoofdstation doet vermoeden dat er idd wel heel wat meer op die zolder te zien is.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Ik sluit me aan bij mijn collega's : knap werk ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Slechts ??n commentaar: pracht van een verbouwing. Heb je dat ook stap voor stap gefotografeerd. Dergelijke staaltjes van modelbouw moeten in MSM een plaatsje kunnen krijgen.

Groeten,
Guy

janjozef

echt een mooi stukje werk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem