Type 94

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 20 mei 2008, 11:01:50 AM

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Hier ben ik weer, 'k ben juist op, de nacht gedaan.
Nog een paar foto's ?

Onze Cockerill 94 sleept een vloeibare lading (staal), naar zijn bakermat [:D][:D][:D][:D].  Hier heeft hij juist Wasda-sur-Grenier verlaten, straks rijd hij over het viaduct boven Sint-Reinhilde.
De kandelaar bewaakt de inrit van het station.

Hier verlaat de 94.006 met zijn torpedowagen het viaduct.  De torpedowagen is ook een M?rklin-model, dat nagelnieuwe 'modelletje' kon ik toch niet zo laten rijden, ik heb hem dan maar een beetje verweerd.  Met houtlijm en zand, verf en poeders.

Nieuwsgierig wat ik deed met houtlijm en zand ?

[:p][:p][:p][:p]

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

WOW. Dit wordt nu eens echt een waardevolle thread. Iedereen kan hier terecht voor ombouwinfo. Thx Mr.tsjoektsjoek!

Ik vul even verder aan met wat geschiedenis van de loc, dan kan deze thread misschien als een soort van 'fiche' fungeren en evt. als voorbeeld dienen voor andere fiches. Ik heb nog eens wat verder zitten grasduinen in de schaarse info die ik over de lok heb kunnen vinden. Resultaat:
- Ingeschreven als tenderloco's nrs. 381 tot 386 bij de NB; identiek (idd door aankooppolitiek van de Nord Belge en de gedeeltelijk zelfde eigenaars, zoals hier al gezegd werd) aan de (2-)232TA nrs. 3.801-3.865 van de Nord (en later SNCF)die vanaf 1909 in de reizigersdienst van de Banlieues te Parijs werden ingezet. Ingeschreven als 94.001-94.006 bij NMBS.
- Inzet door NB: lokale reizigerstreinen in driehoek Bergen-Charleroi-Franse grensstations, vnl. met ex-Beierse (coup?)3-assers, NB-2-assers en een ex-Beierse/Pruisische pakwagen.
Inzet door NMBS: ?
- Gebouwd door Cockerill in 1911.

Nu nog de levensloop van elke loc en we zijn compleet [:D]

Wat die bogies betreft: ik heb maar enkele foto's van deze loc en op geen enkele staan ze duidelijk genoeg afgebeeld. Iemand beter of meer? Of waren ze gewoon net dezelfde als die van de Nord 232TA.

Ik heb me btw ook zeer lomp vergist. Mr. tsjoektsjoek had idd gelijk: het DJH-model van de Nord 222TA is een kleine Revolver, geen type 94 dus, maar ... - en dat is leuk nieuws - wel exact dezelfde loc (mits wat aanpassingen qua voorverwarmer en co.) als het type 24 (ex-NB 51-64; ze hebben zelfs onder "lease-contract" dienst gedaan bij CfC). Jocadis had/zal er eentje hebben (?) op basis van deze DJH-kit.

@Mr. Tsjoektsjoek: kwijl ... ik wordt er jaloers van met die torpedowagens erachter (deze thread lezen is echt niet goed voor mijn gezondheid en portemonnee). En zeker curieus naar wat je deed met die houtlijm en co.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mr-tsjoektsjoek

Oeps, je hebt gelijk Decapod, deze loco's trokken reizigerstreinen, meer bepaald zware pendelaarstreinen in het Centre.  Die torpedowagen haal ik vlug van de haak.

Wat betreft houtlijm en zand :
Op de foto zie je wat donkergrijze vlekken rond de vulopening.
Op deze plaatsen is wat houtlijm gesmeerd op de 'nieuwe' wagen, daarna wordt hierover met een theezeefje zand gestrooid.  
Na verdere afwerking worden deze plaatsen Humbrol Gunmetal geschilderd.  

Wat stelt dit voor ?
Bij het vullen van de torpedowagens wordt kalk toegevoegd om het ijzer te ontzwavelen.  Dit gaat gepaard met een enorm "gebraak" van onder andere metaal.  Deze spatten zetten zich neer op de ketel.
Het is deze koek die ik imiteer met zand en het Gunmetal geeft de metaalkleur weer.

Een paar jaar terug heb ik eens een gans artikel opgestuurd naar Nico Monnoye over het verweren van drie Trix torpedowagens.
Het is nu wachten op publicatie.  Het was een "analoog" bestand, ik bedoel papier en losse foto's. [:(][:(] Misschien is dit een reden waarom het nog niet verscheen, nochtans Nico himself vroeg mij om een artikel na het zien van de torpedo die ik hier toonde.[:(][:(]

Maar niet getreurd, het leven gaat voort.  Wat ik niet kan delen via ons tijdschrift breng ik hier wel aan de man [:)][:)].

Groeten Mr tsjoektsjoek.

janjozef

Wij hebben hetzelfde gedaan maar inplaats van houtlijn hebben wij roestkleurige verf (ik weet niet juist meer welke revell of tamiya) met zeer fijn zand gemengd en dat rond de vulrand gesmeerd gaf in ieder geval ook een goed resultaat. het waren ook lima-wagons, geen marklins
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Decapod

Wat die bogies betreft: ik heb maar enkele foto's van deze loc en op geen enkele staan ze duidelijk genoeg afgebeeld. Iemand beter of meer? Of waren ze gewoon net dezelfde als die van de Nord 232TA.

NB 381-386 waren gelijk aan Nord 3801-3865 (232TB)

In Dix d?cennies de locomotives sur le r?seau du Nord (1845-1948), van Lucien-Maurice Vilain, staan enkele schoon foto's van Nord 3801-3865.

Decapod

citaat:
NB 381-386 waren gelijk aan Nord 3801-3865 (232TB)

In Dix d?cennies de locomotives sur le r?seau du Nord (1845-1948), van Lucien-Maurice Vilain, staan enkele schoon foto's van Nord 3801-3865.

Ze zijn idd gelijk, maar ik vroeg me af of specifiek de bogies wel gelijk waren. Want dat wil nogal eens verschillen van net tot net - alhoewel: met die zelfde aankooppolitiek en eigenaars, is de kans heel groot dat je gelijk hebt.
Dank je voor de referentie! (Wat voor een reusachtig archief heb jij niet zeg? [8D])

Hier staat wat zijdelingse geschiedenis over de inzet van de Nord (fran?ais)-locs. Opgepast: het gaat hier over een andere Baltic ex-ROD van Britse makelij! De Nord 232 TA wordt zijdelings vernoemd. (Wordt het geen tijd dat er ook eens over Belgische locs zulke fiches op Wikipedia verschijnen?).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

tonycabus

Rik heeft hier idd wat moois neergepoot [:p]!!
Als alle kritikasters maar eens zulk werk leverden[}:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Mr-tsjoektsjoek

Dank U, Tony [:D][:D][:D]

Groeten Mr tsjoektsjoek

janjozef

citaat:
Rik heeft hier idd wat moois neergepoot !!
Als alle kritikasters maar eens zulk werk leverden

zeg Tony wilt ge nu zeggen dat Rik een kritikaster is, of heb ik dat slecht gelezen [;)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

[:D] JanJozef's goeie karakter komt bovendrijven ... [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Ja, janjozef heeft gelijk.

[Als alle kritikasters maar eens zulk werk leverden], dit zinnetje kun je inderdaad zo interpreteren [:)].

Ik durf ook al eens kritiek geven, elkeen heeft toch een mening, niet ?

Ik probeer dan wel om wat te snijden en tevens wat te zalven [:D][:D][:D], dan doet die kritiek wat minder pijn. [:p]

Groeten Mr tsjoektsjoek

tonycabus

Er is kritiek en kritiek, bedoelde ik...
Maar dat hadden jullie wel begrepen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)