Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Nieuwe motorstellen NMBS

Gestart door quf, 11 april 2008, 16:41:33 PM

quf

Zojuist gelezen in de krant "De Standaard" op internet:
NMBS bestelt 305 motorstellen bij Siemens

BRUSSEL - (Belga) De raad van de bestuur van de NMBS heeft beslist om 305 elektrische motorstellen aan te kopen bij het Duitse Siemens. 95 van deze stellen zijn specifiek bedoeld voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net). Met een waarde van 1,291 miljard euro is dit het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.

De 305 stellen van Siemens zijn van het type "Desiro NL" en zijn goed voor in totaal 85.400 zitplaatsen. De treinen worden geleverd in het voorjaar van 2011 en eind 2016, aan een tempo van 5 tot 8 stellen per maand. (DWM) BELGA

Bombardier Brugge valt dus volledig buiten de prijzen.


Groeten

Frank

quf

En dit stond op de website van "De Tijd"

Bombardier krijgt mogelijk deel NMBS-order
De raad van bestuur van de NMBS besliste vandaag zoals verwacht 305 treinen te bestellen bij Siemens. Het Canadese Bombardier krijgt mogelijk 30 procent van het order in onderaanneming, zo vernam de redactie in de marge van een persconferentie. Het totale order beloopt 1,291 miljard euro.
(tijd) - Het was al enige tijd duidelijk dat het Canadese Bombardier, dat in zijn Brugse vestiging 850 mensen heeft werken, achter het net zou vissen. Vorige maand werd immers duidelijk dat de NMBS voor de bestelling van de nieuwe treinen enkel nog met Siemens onderhandelde. Bij Bombardier werd echter gehoopt een deel van het order in onderaanneming te kunnen binnenhalen, en dat lijkt te zijn gelukt, hoewel de NMBS er geen uitspraken over doet. Bij Bombardier heerst al enkele weken grote ongerustheid over de gevolgen van het missen van dit belangrijke contract.

In totaal gaat het om 305 treinen, waarvan 95 GEN-treinen (gewestelijk expresnet). Deze eerste 95 treinen worden door Siemens geleverd tussen het voorjaar van 2011 en eind 2012. De tweede reeks van 95 treinen wordt geleverd tussen eind 2012 en begin 2014, de derde reeks van 115 tussen begin 2014 en eind 2016. Met het order is een bedrag van 1,291 miljard euro gemoeid.De treinen zijn goed voor 85.400 zitplaatsen.

BaK/LVA

Dus toch nog hoop voor de mensen uit Brugge en omgeving.


Groeten

Frank

dirkske

En er wordt maar gel*** over de daling van de koopkracht in Belgie.
Gaan ze een produkt dat in ons Belgenlandje met dezelfde kwaliteit kan worden geleverd, in het buitenland bestellen.
Over je eigen ruiten ingooien gesproken.
Ik vind dat de regering hierin een zeg zou moeten hebben.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Anarchy

Zo gaan die stellen eruit zien. En er heeft al eentje geprobeerd om er een NMBS livrei op te zetten. Ik vind het alvast geslaagd! Het is wel modern, maar je kan niet anders meer verwachten natuurlijk.

Foto's zie http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=4117

doomslu

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Zo gaan die stellen eruit zien. En er heeft al eentje geprobeerd om er een NMBS livrei op te zetten. Ik vind het alvast geslaagd! Het is wel modern, maar je kan niet anders meer verwachten natuurlijk.

Foto's zie http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=4117

Deze site is blijkbaar afgeschermd als je geen login hebt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door dirkske

En er wordt maar gel*** over de daling van de koopkracht in Belgie.
Gaan ze een produkt dat in ons Belgenlandje met dezelfde kwaliteit kan worden geleverd, in het buitenland bestellen.
Over je eigen ruiten ingooien gesproken.
Ik vind dat de regering hierin een zeg zou moeten hebben.


Daar ben ik het niet mee eens. We moeten eindelijk eens leren op europees niveau te denken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thalysken

Ik kan de link van jou niet zien, anarchy. Maar heb wel foto's gevonden op het franse forum msm:




http://www.transportation.siemens.com/ts/en/pub/products/tr/services/reg_trains/desiro/mainline.htm

Van mij mag hij alvast op mijn baan komen![:p]

doomslu

Ziet er alvast modern uit en dus passend in mijn tijdperk. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Gebeurt in het dagelijkse leven regelmatig. Als je prijs voor een offerte te hoog is, val je naast het werk.
Waarom dit bij de spoorwegen anders zou gaan weet ik niet?
Siemens was de laagste/beste dus Bombardier was te duur. Punt uit.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Ziet er goed uit. Eerlijk gezegd beter dan de reeks 41.
Weet iemand al welk reeksnummer deze stellen zullen krijgen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Ik vind ze wel mooi geslaagd, het zal een leuke verschijning zijn.
Maar aan de ruiten te zien zul je wel redelijk zitten.
Tom

ruben13

die kop heeft iets weg van een duiste trein

ERVIN

Mooi, van mij mag hij ook op mijn baan verschijnen.
Heb ik het goed als ik zeg dat hij wat op de Nederlandse "Lint" gelijkt??[:I]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooi, van mij mag hij ook op mijn baan verschijnen.
Heb ik het goed als ik zeg dat hij wat op de Nederlandse "Lint" gelijkt??[:I]



Als ik me niet vergis zijn dit gewoon identiek dezelfde treinstellen. Ik dacht dat Fleischmann ze in zijn gamma heeft dat Mehano ze vorig jaar ook gemaakt heeft.
Als er niet te veel verschil zit op de Nederlandse versie kan er gewoon een kleurvariant uitgebracht worden. Dan kunnen ze daar weer dezelfde prijs (of een iets hogere) voor vragen en is het weer kassa kassa voor de fabrikanten. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Het verschil lijkt mij toch wat groter te zijn dan een eenvoudige omschildering. Ik heb ook niet de indruk dat er al veel van deze Desiro ML stellen rondrijden. De Duitse (VT642) zijn ook weer een tikkeltje anders (en de modellen dus ook [:(])

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *