Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Reset Intellibox

Gestart door Iebor, 30 januari 2008, 18:27:23 PM

Iebor

Ik kreeg van een spoorcollega een opmerking over de Intellibox. Hij was zeer ontstemd over het nu volgende euvel. Ik weet helaas te weinig van de Intellibox/Twin-center om hem te helpen. Misschien weten jullie wat het probleem is. Hij was al van plan het ding bij het vuil te gooien, zo kwaad was hij. Maar ik weet zeker dat op dit forum mensen zijn die er meer van weten en misschien ook wel hoe het probleem is op te lossen. Hier onder een citaat van zijn belevenis:

De IB heeft vanavond zijn zin gekregen en wilde niet luisteren naar de verrichte commando's. Het wereld beroemde RESET probleem duikt bij mij heftig rond.Vier jaar geen last van gehad, en nu KASSA.

Dat is gebeurd nadat ik de Viessmann decoders (5211) op een aparte stroomvoorziening hebt aangesloten. Ben op onderzoek uitgegaan.
In de Viessmann beschrijving (5211) stonden twee manieren van aansluiten. Voorheen had ik ze met de eerste aansluiting aangesloten en ook geen problemen mee gehad. Nadat die knipper effect van de treinfront kwam, is de tweede aansluiting met een extra trafo neergezet. De Laatste aansluit versie werkte perfect en de wissels werken ook krachtiger. Nu heb ik de zaak weer even terug gezet naar de eerste aansluiting, en daar kan ik uren en uren en uren zonder reset de IB gebruiken. Zet ik weer de tweede aansluiting (met trafo) en geheid na 15 minuten boem, RESET

INFO

Wanneer komt dit verschijnsel voor. Alleen met de IB zonder computeraansturing of met computeraansturing.

Ik denk te lezen zonder computeraansturing, dan denk ik ook dat er iets niet helemaal volgens de regels is aangesloten.

Is altijd om dit op agstand op te lossen, maar probeer eens zoveel mogelijk informatie te geven.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Dit komt voor bij gebruik van de PC waarop Windigipet staat. Het gebruikte materiaal is H0 gelijkstroom, Fleischmann.

INFO

Ok, dan is er meer informatie nodig omtrent de manier en wijze waarop het aangesloten is.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Alle digitale aansluitingen zitten in een aparte pilaar, en aan die pilaar is de IB aangesloten. Alle S-88 melders en ook alsmede de wissel decoders zijn digitaal aangesloten op die pilaar.
In de spoorbaan zijn dus met 10 stuks 5233 melders en de baan heeft een cirkelvormige kring waardoor alles met bezetmelders zijn voorzien. Er is geen stroomloos baanvak, maar alles met bezetmelders. Door dat alles met de bezetmelders is aangesloten zijn de rails met de bruine draad aangesloten en werkt goed. Op deze manier heb ik geen reset probleem.

Daarna is er een tweede pilaar bijgekomen en die is aangesloten aan de Viessmann trafo. Die Trafo, waarvan de draden nodig zijn om alleen de wissel decoder van stroom impuls te voorzien, vlgs de beschrijving van Viessmann. Dat is alles. Dus twee gescheiden pilaren, waarvan de ene digitale stroom heeft en de andere de "analoge" stroom heeft.

Klaas Zondervan

Iebor, ik denk dat dit te vaag is. Je moet veel gedetailleerder uitleggen hoe alles aan elkaar zit. Het mooiste is als je een schema tekent.
En wat bedoel je met een pilaar?

INFO

Iebor, wat is een pilaar in de electrotechniek??

2 gescheiden stroomkringen, dat kan nooit. Dus gelieve even een schema of een duidelijke foto waar alle aansluitingen op staan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Zo, hier het schema. Met de pilaar wordt eigenlijk een kolom bedoeld waar veel aansluitingen samenkomen. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is om het probleem te lokaliseren. Alvast bedankt.


INFO

Iebor,

Als het echt zo is aangesloten als hier op tekening, dan heb je een kei van een kortsluiting.

Dus teken het juiste schema, gebruik de juiste benamingen, als dat niet lukt dan is het onmogelijk je verder te helpen. En ben ik er van overtuigd dat het een bedradings fout is, welke het probleem veroorzaakt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Ik neem aan dat je het onderste schema bedoeld. Je vraagt om het juiste schema maar dit is het schema wat ik kreeg en zo zit het dus in werkelijkheid. Ik denk ook dat de man in kwestie niet zo op de hoogte is van elektronica. Mag ik aannemen dat de tweede buiten de Intellibox en de extra trafo van Viessmann de kortsluiting veroorzaakt? Hij moet dus gewoon een booster gebruiken op de Intellibox, heb ik dat goed?

Klaas Zondervan

Iebor, ik vind het schema nog steeds vaag.
Het is nogal priegelig weergegeven, dus ik kan niet alle lettertjes lezen.

Het is me nog steeds niet helder hoe de "pilaren" in elkaar zitten. Het zou kunnen dat elke pilaar een 2-draads ringleiding is, maar dat kan ik op die tekening niet goed zien.

Maar het belangrijkste is dat ik niet snap hoe de trafo's aan elkaar zitten. Rechts naast de IB is een hokje getekend met een 220V aansluiting er aan. Ik neem aan dat dat een trafo is. Maar daaruit komt weer een pijltje dat wijst naar een hokje waarin staat Viessmann trafo 5200. Is dat een tweede trafo?

Onder de rechtse pilaar zie ik nog een hokje, met een pijl naar weer een hokje waarin ook staat Viessmann trafo 5200. Wat is nou wat? Zijn dat ook weer 2 trafo's, of hoe moet ik dat lezen?

Al met al blijf ik me er over verwonderen dat het blijkbaar heel moeilijk is om in ??n keer de goede en complete informatie te geven.
Kijk, dat er 10 wisseldecoders zijn en ook nog een stuk of 10 terugmeldmodules, dat zal me feitelijk worst wezen. Die zitten waarschijnlijk allemaal op dezelfde manier aangesloten. Maar teken het nou eens helemaal uit voor 1 wisseldecoder en 1 terugmelder.

Iebor

Die pilaar bestaat hoofdzakelijk uit van die Faller aansluitstrips zoals hieronder getoond Aan de rechterzijde zitten Viessmann 5211 wisseldecoders en de bezetmelders zijn eveneens van Viessmann en wel de 5233 en de Viessmann trafo is een 5200 geloof ik en die zit op de Intellibox. Nee dat is geen tweede trafo maar een verwijzing dat dat een trafo voorstelt. Ik snap jouw opmerking Klaas maar dit is niet MIJN schema maar dat van iemand anders. Ik probeer samen met jullie een probleem van iemand anders op te lossen. Ik ben afhankelijk van zijn informatie. Ik zal nog eens vragen of hij een beter schema kan tekenen (maar dat moet je ook kunnen) als niet elektronicus! Hij heeft trouwens geen kortsluitmeldingen op de Intellibox dus volgens hem is het geen kortsluiting.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Iebor

(maar dat moet je ook kunnen) als niet elektronicus!

Hij kan toch gewoon natekenen wat hij aan elkaar heeft geknoopt? Daar hoef je geen elektronicus voor te zijn.

Iebor

Je hebt helemaal gelijk. Hij gebruikt overigens kroonsteentjes i.pv. de aansluitconnectoren zoals ik die beschreef. Ik heb een opzetje gemaakt voor een schema. Ik hoop dat hij het in kan vullen en dan laat ik het nogmaals zien. Ik hoop op nog wat geduld van jullie.

conducteur

Met paint moet het lukken denk ik.
bij de computers van microsoft zit dat normaal gezien bij 'bureau-accessoires' ge?nstalleerd in het menu start.

je gebruikt simpele lijnen in de juiste kleur voor de geleiders enzo...
voor trafo's en decoders teken je een vierkant en schrijft er dan in wat het is...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum