Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Reset Intellibox

Gestart door Iebor, 30 januari 2008, 18:27:23 PM

Iebor

Eindelijk heb ik dan het schema. Bovenstaande tekst blijft gelijk. bij schema 1 gaan de lampen van de locs en seinpalen knipperen maar IB levert geen probleem op en bij schema 2 werken de lampjes goed maar gaat de IB IR in reset.



Klaas Zondervan

Kijk, dat is tenminste een schema wat ik kan lezen. Ik snap nu ook wat je met een pilaar bedoelt. Hoewel ik liever de naam verdeelstrip zou gebruiken.

Maar, het brengt ons niet dichter bij de oplossing. Voorzover ik het kan zien zit alles volgens de regels aangesloten.

Iebor

Tja en daar ligt nu net het probleem.

Klaas Zondervan

Wat je zou kunnen doen is de zaak loskoppelen en dan stap voor stap weer dingen aansluiten. Dus alle 5233's en 5211's los van de verdeelstrips.
Dan beginnen met de IB en 1 stuks 5233. Gaat het dan goed, en willen de treinen rijden op de secties die door die 5233 worden verzorgd?
Dan 1 stuks 5211 erbij, met de E-klem aan de digitale rode draad, gaat het nog steeds goed? Willen de wissels schakelen?
Dan de E-klem omzetten naar de rode spanning uit de extra trafo, enz...
Wellicht komt er dan een punt waarop het ineens weer fout gaat. En dan zien we verder.

INFO

De manier van aansluiten is juist.
Alleen ik zou dit anders doen, de hele blauwe verdeel strip is overbodig.

Dit kan door de vele schroefverbindingen voor een overgangsweerstand zorgen en dus voor een te grote spanningsval.

Ik zou dit op de volgende manier aansluiten, het is tenslotte een gemeenschappelijke ground, dus sluit die dan ook als zodanig aan.



Dit geeft dus minder verbindingen, en het is verder te advieseren om geen kroonstenen te gebruiken, maar om alles te solderen. Dit zal de kans op spannings verlies ten gevolge van een slechte schroefklem verbinding uitsluiten, en zal de kans dat daardoor de boel reset verminderen. Het resetten zal een gevolg zijn van een te grote spanningsval.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Dank jullie voor de inbreng. Ik zal jullie oplossing aan hem voorstellen dan kan hij er zijn voordeel mee doen. Nogmaals dank voor het geduld.