Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brouwketel in H0: hoe?

Gestart door Gerolf, 21 januari 2008, 21:22:47 PM

Peter

Gerolf,
Op de dageraadplaats, niet ver van het Station Berchem is een grote hobbywinkel ATERS. Daar ga je zeker gesteld geraken. Hoewel in de eerste plaats voor vrouwen knutselwerken, is het om het op zijn Duits te zeggen, een ware "Fundgrube" Als mijn echtgenote daar naartoe gaat, ga ik altijd mee, en ik vind altijd wel nieuwe dingetjes die ik kan gebruiken.

Hierbij een link naar hun website:

http://www.aters.be
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Nu we toch aan het brain-stormen zijn, van een omgekeerd wijnglas op hoge voet een afgietsel maken en kopijen van gips gieten...[?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk dat ik eens ga snuffelen bij de plaatselijke servieswinkels ... een cognacglaasje lijkt me een goed uitgangspunt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik denk dat ik eens ga snuffelen bij de plaatselijke servieswinkels ... een cognacglaasje lijkt me een goed uitgangspunt.



Gerolf , ik denk dat je ook een mooi resultaat kan behalen met een metalen eierdopje
 

belair

citaat:
Geplaatst door factageklerk

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik denk dat ik eens ga snuffelen bij de plaatselijke servieswinkels ... een cognacglaasje lijkt me een goed uitgangspunt.



Gerolf , ik denk dat je ook een mooi resultaat kan behalen met een metalen eierdopje



Dat is de beste oplossing die ik hier al gezien heb. Daar zit wat in Gerolf.[:)]
mvg
Luc

SuSke

In dat cognacglas waarschijnlijk niet meer. [}:)] [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rixke rail

Gerolf is natuurlijk meer een zelfbouwer, dan een bouwdoosman,
maar vroeger hadden ze bij Faller een brouwerij (gebouw is te Duits, schaal te klein !), maar de ketels heb ik wel gebruikt in kitbashing met een ander hoofdgebouw !



Ik weet niet niet of dit nog in hun katalogus staat, maar
als U ze vindt, Gerolf, kan U er een afgietsel van maken ?
Dat heeft voor U geen geheimen meer ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Cognacglazen, metalen eierdopjes, ...
Dat wordt dus morgen langs Blokker, Casa, ...

@Ricky: die ketels in dat gebouwtje lijken me vrij klein. Wat zijn de afmetingen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
@Ricky: die ketels in dat gebouwtje lijken me vrij klein. Wat zijn de afmetingen?



Ja Gerolf, it is I, Rixke !
Gelukkig zit het dak niet vast, zodat ik er een meter kon bijleggen ! Zo kan U de grootte inschatten.



Een paar jaar geleden heb ik trouwens een poging tot het zelf maken van zo'n ketel gedaan, met wat recyclage-onderdelen. Ik dacht namelijk een grotere brouwerij te maken, maar die is terug in de rommeldoos belandt, zonder afgewerkt te worden.




Wat vindt U ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Begonnen met een stuk hout, voorlopig nog wat ruw afgedraaid:



@Rixke: sorry, h? voor de naamverwarring ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Net een mailtje van Guy Holbrecht gehad, zijn ketels:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ha ! Ik wist niet dat de Guy ook een brouwerij had. [:D][:D][:D]
En hoe heeft hij dat dan gemaakt ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pol

Die zien er inderdaad vrij realistisch uit! Ik krijg er al dorst van![:p]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
Ha ! Ik wist niet dat de Guy ook een brouwerij had. [:D][:D][:D]
En hoe heeft hij dat dan gemaakt ???
Zie vorige pagina:
citaat:
Gerolf,
Heb je geen schrijnwerker in de buurt? Je hoeft dat immers niet in koper te doen. Hout is een goed alternatief. Op onze club hebben we voor onze oude baan een aantal brouwketels afgedraaid in hout en daarna met koperverf geschilderd. Momenteel worden deze ingewerkt in een nieuwe brouwerij voor ons nieuw project. Ik zal eens een fotooke nemen en doormailen.
Voor de koperkleur heb ik net Alclad verf besteld (tip van een military-modelbouwer)
Heeft er nog iemand hier ervaring mee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Luc,

de brouwerij, annex mouterij, is nog in opbouw. Deze wordt, eenmaal afgewerkt, ingepast in de nieuwe modulebaan van MSC Het Spoor, de opvolger dus voor Kapelleken in den Bos.
De ketels zijn gedraaid op een houtdraaibank door ??n van onze leden, meubelmaker van beroep. Er werd een vrij harde houtsoort gebruikt, zodat er van houtvezels geen spoor te zien was. De pijpen op de ketels zijn voorlopig in plastic (buisje van een spuitbus expansieschuim). Die worden binnenkort, als de binneninrichting van de brouwerij klaar is, vervangen door exemplaren uit plastikard. Het is de bedoeling dat deze brouwerij met een opengewerkte gevel, het is immers een doorsnede van een gebouw, op onze modulebaan komt. Binnen afzienbare tijd dus op ??n of andere tentoonstelling te bewonderen. Wellicht halen we Mechelen niet. Dan is het maar voor binnen twee jaar.


Groeten,
Guy