Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Brouwketel in H0: hoe?

Gestart door Gerolf, 21 januari 2008, 21:22:47 PM

Gerolf

Voor mijn minibaantje zou ik graag een brouwerij zetten, en heb intussen al wat documentatie verzameld. De brouwzaal zou minstens twee koperen ketels moeten bevatten van elk zo'n 5cm doorsnee.

Ik zou die typische vorm kunnen afdraaien, maar dan heb ik een koperen stang nodig van minstens 5cm dik - waar vind ik dat?
Of weet er iemand een alternatief?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Heb je een foto van het voorbeeld, Gerolf ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

pabe

Gerolf,  je zou eens langs kunnen gaan bij mijn schoonbroer, die in Diest een artisanale brouwerij uitbaat...
groetjes,  Paul

Gerolf



Documentatie is niet het probleem, eerder: hoe maak je zoiets in model?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik zat zo wat te denken Gerolf, een halve kerstbol? Misschien dom maar dat is ongeveer wat je nodig hebt, niet? Eerst opvullen met vloeibare gips en wanneer droog proberen in twee stukken te krijgen? Of gewoon het glas verwijderen.
mvg [;)]
Luc

erik de noorman

Gerolf hoe breed mag de voet van de brouwketel zijn in H0 meters?

Erik

guy holbrecht

Gerolf,

Heb je geen schrijnwerker in de buurt? Je hoeft dat immers niet in koper te doen. Hout is een goed alternatief. Op onze club hebben we voor onze oude baan een aantal brouwketels afgedraaid in hout en daarna met koperverf geschilderd. Momenteel worden deze ingewerkt in een nieuwe brouwerij voor ons nieuw project. Ik zal eens een fotooke nemen en doormailen.

Groeten,
Guy

Gerolf

@Erik: ik dacht aan een kleine 5cm diameter.
@Luc: Die kerstbol lijkt me geen slecht idee - wordt overwogen
@guy: Ik kijk uit naar foto's. Krijg je hout glad genoeg? Koperverf - niet met de airbrush, vermoed ik?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Gerolf als uw hout hart genoeg is kun je het zeer glad schuren, matuurlijk geen grenen gebruiken.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Waarom geen kunststof gebruiken, pv. PVC of Teflon?
Dacht dat ik nog ergens een stuk Teflon staaf heb liggen, zo'n 20 cm lang en zo'n 5 cm doormeter. Wil het eens opzoeken onder de schuine kant van de zolder indien ineteresse.
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Een omgekeerd wijnglas? Dat heb je in allerlei maten en soorten en bovendien kan je glas vrij makkelijk schilderen.
Het been van het glas kan de "schoorsteen" worden op de brouwketel. De voet kan je afbreken of met heel veel geduld afzagen
Always be modelling!

Havoc

Draaien in alu, dan verkoperen?
Gelijk de echte: vorm in hard hout en dan een dunne uitgegloeide plaat koper in vorm kloppen? (gemakkelijker dan het klinkt, geloof me)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Plaatslagen had ik ook al overwogen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik zou het natuurlijk wel eens kunnen proberen...

Ik had ook al aan kunststof gedacht, bvb vertrekken vanuit een deurknop uit de bouwmarkt. Hard rondhout vind ik daar ook wel, vermoed ik [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Gerolf,

Ronde houten bollen vind ge ook bij de bouwmarkt als "toppen" die op de palen van buitenomheiningen komen te staan. (langs den A12 (tegenover IKEA) hebben ze die zeker)

En voor koper ....  bij den NMBS zeker [:)]

T03

In hobby(teken)winkels vind je ook van die ronde bollen,van hout of in styropor.

Marc.
"I have a train riding in my brain"