Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Ruisonderdrukking rails

Gestart door T03, 17 januari 2008, 10:11:56 AM

Michiel

Bedankt Marc, om me op het goede spoor te zetten. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door T03

Ik denk nog twee testen uit te voeren. 1/ kurklaag schilderen langs ??n zijde met een latexlaag om het doordringen te voorkomen,
SpGr[;)]
Marc




Probeer eens contactlijm,(pattex of bisonkit)dat zuig absoluut niet op.
Werkt makelijker dan latex er op,overigens latex lijmt niet,daar hecht nu ook werkelijk niks op.

wim

vandomm

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik ga binnen afzienbare tijd ook eens een testtrookje ballasteren. Waar kan men die boekbinderslijm kopen?


Boekbinderslijm kun je ook in alle zaken van LUCAS CREATIV kopen,
een winkel met heel veel verf en kwasten alsmede krijt en lijmen.
LUCAS CREATIV zit bv in Schoten maar ook in veel andere plaatsen .
Cees .

tunnelmotor2000

Ik kan begrijpen dat iemand de rolgeluiden van een modeltrein storend vind. Het is ook heel aannemelijk dat men gegrom van de motor en de aandrijving in een lokomotief aanstootgevend tot storend vind.
In een niet zo ver verleden heeft men er alles proberen aan te doen om de storende motorgeluiden weg te werken. Nu doet men er alles aan om geluid er terug in te stoppen. OK de twee zijn niet dezelfde noch vergelijkbaar maar niettemin.

Rolgeluiden vind ik prima, en op enkele plaatsen op m'n baan heb ik de rails opzettelijk ietsje verder uiteen gelegd zodat dat tiktik -tiktik hoorbaarder wordt. Verder moet je eens langs het spoor gaan staan waar treinen op snelheid voorbijkomen. Je hoort de rails al suizen voordat de trein er is. Dus wees blij dat je dit ook in model kunt hebben.
Ik heb ??n grote wens en die is dat gekraak van de rails wanneer een trein heel langzaam in een bocht gaat. Dit in model[:p]

Je kunt multi ? speciaal uitgedachtte geluidsisolatie onder je rails stoppen zodat je oren pijn doen wegens ontbreken van elk geluid. Feit is dat je de ganse investering naar de sodemieter en filistijnen helpt zodra je je rails gaat ballasteren en de ballast fixeert.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000
Feit is dat je de ganse investering naar de sodemieter en filistijnen helpt zodra je je rails gaat ballasteren en de ballast fixeert.



Als je dat goed doet valt dat reusachtig mee.
Maar zolang ganse volksstammen nog met verdunde houtlijm werken heb je gelijk.
wim

T03

Ik ben het deze weekend uitgeprobeerd en het resultaat is veeeeeel beter. Dus strips isoleerlaag 3mm voor parket enkel gelijmd aan de zijkanten met daarop de rails gelijmd met silicone om de 10 bils, de bochten om de 6 bils en het zoemende storende geluid is zo goed als weg. [:)]
SpGr
Marc

[/img]
"I have a train riding in my brain"

T03

CiteerGeplaatst door tunnelmotor2000

Ik kan begrijpen dat iemand de rolgeluiden van een modeltrein storend vind. Het is ook heel aannemelijk dat men .....

Hallo Tunnelmotor2000.
Het gaat hem niet over het geluid van de locomotief of de tiktik die je hoort, wel over het storend geluid dat je houten frame teweeg brengt als je locomotief erover rijd. Als dit geluid, op schaal als in de realiteit is, dan heb ik binnenkort een opstand van mijn preiserianen ! [;)]

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Michiel

Marc, fijn dat je een oplossing hebt gevonden naar je zin, maar ook fijn dat je een foto hebt geplaatst van de baan. Je bent dus ook goed bezig! 't ziet er goed uit. [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Op zo'n smalle repen hout zoals op de foto heb ik ook geen rolgeluiden. Die heb ik enkel op grote stukken zoals bv. op de plaat waar het station staat. Je kan die trillingen volgens mij nooit helemaal uitsluiten. Dat zijn gewoon de resonanties van het hout omdat dit op zo'n stukken als klankbord gaat werken. Ja kan moeilijk er om de 5 centimeter steunlatten gaan ondersteken. Leg dezelfde plaat op de grond en je hebt geen (hoorbare) trillingen meer.
Mijn baan bestaat uit 12 mm multiplex, ondersteund om de 40 cm door een houten frame, met daarop 4 mm kurk, met latexverf geschilderd.
Als ballast heb ik Woodland en/of Asoa, gelijmd met een water/houtlijm/Aegepon mengsel. En ik vind het geluid best meevallen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter, ik ga het nog een keer zeggen: als je de rails akoestisch ontkoppelt van de ondergrond met een dempende laag, zoals Marc heeft gedaan, dan maakt het helemaal niks meer uit wat er onder die dempende laag zit. Een meter beton of 3 mm triplex, maakt geen verschil.

krispy

Ik heb ook nog eens tussen mijn houten frame en de rijplanken (planken waarop de sporen liggen ) nog van dienen parketisolatie steken , hierdoor hoop ik geen trillingen op het frame door te dragen , eenige nadeel , om de x aantal tussensteunen heb ik een verlijming moeten doen , anders ligt alles los
Tussen rails en plank ligt ook van diene parketisolatie , gelijmd om de x cm ( druppel ) , juist genoeg om niet te verschuiven

Ik ben tevreden over mijn geluid , is niet volledig weg , maar ja , het blijft toch een hobby , dat moet niet 100% geluidloos zijn , men moet compromis kunnen sluiten , want anders wordt het heel moeilijk
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m