Ruisonderdrukking rails

Gestart door T03, 17 januari 2008, 10:11:56 AM

T03

Hallo iedereen,

misschien is dit onderwerp  al is besproken, misschien zijn er ondertussen andere producten op de markt, hebben jullie nieuwe ervaringen opgedaan...hier komt mijn vraag.

Ik heb een open onderbouw in MDF 18mm met daarop uitgezaagde "banen" in multiplex 8mm. Mijn bedoeling was om als bedding een laag 3mm geluidsisolatie voor parket te gebruiken en op de mulriplex te lijmen.De rails worden daarop verlijmd met slicone om het elastisch en geluid te onderdrukken. Van zodra de rails bevestigd zijn heb je opnieuw dat onaangenaam zoemend geluid als er een lok over rijd. Ik denk nu styrodurplaten van 3 cm te gebruiken al vind ik dit een beetje dik. Zeker is dat de open onderbouw het geluid alleen maar benadrukt.

Heeft iemand van jullie een similaire situatie (open onderbouw) en een ruisloze oplossing gevonden ?

Dank u
SpGr;)
Marc
"I have a train riding in my brain"

INFO

Yep, en dat zal altijd zo blijven. Wat voor materiaal je ook gebruikt. Zodra je gaat verlijmen, wordt het geluidsniveau versterkt.
Heeft niets met open of gesloten bouw te maken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

De manier van lijmen heeft ook een invloed. Eerst gebruikte ik kurk stroken van 2 mm dikte, en verlijmde die met een latexhoudende lijm over de hele oppervlakte op de bodemplaat (MDF van 6mm). Daarop werden de sporen gelijmd met sporadische druppels krachtlijm. Wat was ik teleurgesteld toen de eerste trein erover reed. Een gegons alsof er helemaal geen kurk lag.

Ik nu heb begrepen dat je enkel de randen van de kurkstroken (spaarzaam) moet verlijmen, anders wordt de kurk volledig doordrengt van lijm en vormt na uitharden een accoustisch geheel met de bodemplaat.

Ik heb ondertussen een soort schuimplastische isolatierol van 2mm gekocht in de DIY-zaak, super goedkoop (want kurk is vrij kostelijk) en zeer effectief. Dit slorpt geen lijm op, zodat de de accoustische isolatie vrij goed blijft, ook na verlijmen. Hierop lijm ik de sporen met sporadische druppels krachtlijm.

Ik hou het voorlopig bij dit systeem, maar op dit vlak is de regel: "zoveel modelbouwers, zoveel technieken".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Niet alleen de onderlaag maar ook de sterkte van de tafel speelt mee.
Ik heb het al meer gezegd,en overtuigen zal ik een aantal mensen nooit,maar ja.
Bouw je tafel zwaar ,mijn onderbouw is van stevige latten en de plank is 18mm MDF.
Daar kurk op met latexlijm en de rails vast met druppels secondelijm(1 drup per 10 dwarsligers is op rechte stukken voldoende)
Dan ook nog de ballast met latex en het geluid van de plank is minimaal.
Uiteraard is een plank van maar 6 mm op een simpel frame een prachtige versterker van het geluid.

To3
Die 18mm is perfect,maar is de plaat voldoende ondersteunt???
De trilling mmoet uit de plank en dat gaat alleen als het vrijen trilvlak klein is.
5 mm kurk met latexlijm moet het echt goed doen.
En dan de rails met een drup

wim

Michiel

Wim, je hebt volkomen gelijk dat massa een belangijke rol speeld in de ruisonderdrukking. Ik kan het echter niet veroorloven. Ik heb geen vaste baan en moet de struktuur licht en verplaatsbaar houden wegens nijpend plaatsgebrek.

Ook het volledig insmeren van de kurk met lijm (latex of niet) satureert de kurk volledig met lijm , waardoor het isolerend effect deels verdwijnt. (ik gebruikte kurk van maar 2mm, dus die is snel volledig doordrenkt[:(])

Als ik tijd heb, ga ik de "gonzende" delen aanpakken met er stroken "roofing" tegen te lijmen. Dat heeft naar mijn idee uitstekende accoustisch-dempende eigenschappen (+ massa-verhoging[;)]). Maar dit is louter als lapmiddel voor de delen die met kurk werden gelegd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

br212

Zelf heb ik een hoop kennis aangaande de ruisonderdrukking van rails opgehaald via http://www.nproject.nl/modelspoor/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html

N.a.v. dat artikel heb ik ondertapijt gebruikt, en dat bevalt het beste. Wel moet ik zeggen dat geluidloos niet haalbaar zal zijn, maar dat was mij na het denken wel duidelijk. Vooral het ballasten van de rails gaf weer meer geluid, iets wat ik alleen met het ondertapijt juist was kwijtgeraakt.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb het al meer gezegd,en overtuigen zal ik een aantal mensen nooit,maar ja.

Inderdaad, ik ben niet overtuigd. En dat komt omdat ik eens een aantal proeven heb gedaan m.b.t. geluidsdemping. Daarbij heb ik diverse constructies geprobeerd om rails op de ondergrond te bevestigen.
Veel mensen denken de verkeerde kant op als het gaat om rijgeruis van een trein. Ze richten te veel de aandacht op het zogenoemde klankbordeffect van de onderbouw. Maar het meeste geruis komt van de trein zelf.

Wat is namelijk het geval. Het geluid ontstaat op de plek waar de wielen over de rails rollen. Die trillingen verspreiden zich naar beneden (de tafel) en naar boven, de trein. De trillingen die naar beneden gaan kaatsen daar terug en bereiken alsnog de trein, die daardoor meer lawaai afgeeft.

Wat kun je daar aan doen? Zorgen dat de ondergrond zo weinig mogelijk trillingen terugkaatst naar boven, dus je moet de ondergrond zacht maken. Bij mijn proeven bleek de beste oplossing te zijn om de rails los op een zachte laag te leggen, b.v. schuimrubber of tapijt. Zodra je bevestigingen gaat aanbrengen wordt het dempend effect verminderd. En met bevestigingen bedoel ik dan spijkertjes om de rails vast te leggen, of lijmen.

Uit mijn proeven bleek ook dat de onderconstructie er weinig toe doet. Of je de rails nou op triplex vastlijmt of op een betonnen trottoirband, dat maakt niet uit, in beide gevallen cre?er je een harde ondergrond die de trillingen terugkaatst.
Het toverwoord is "akoestisch ontkoppelen". Saraan zei het hierboven al, als je een kurklaag of een ander dempend materiaal onder de rails legt, dan moet je dat niet vol lijmen, maar alleen aan de randen. Zo weinig mogelijk contact tussen de rails en de ondergrond.

Er ontstaat een nieuw probleem als de het spoor realistisch wilt ballasten. Als je dat doet lijkt het wel alsof alle moeite die je hebt gedaan in ??n keer ongedaan wordt gemaakt. En dat is logisch, want het spoor met de ballast en de lijm vormen een harde koek die weer vrolijk de geluidstrillingen terugkaatst. En daarbij maakt het weinig uit of dat spoor op kurk, op ondertapijt of op schuimrubber ligt. Voor dit ballastprobleem ken ik maar ??n goede oplossing, en dat is het gebruik van een elastisch blijvende lijm. Latexlijm is al genoemd, een ander bruikbaar product, makkelijker verkrijgbaar en goedkoper dan houtlijm, is boekbinderslijm. In Nederland is dat te koop bij de knutselwinkels van Pipoos, in Belgi? zou ik het niet weten.

Tenslotte, als het geruis je te gortig wordt is er nog een oplossing: langzamer rijden. [:D]

Peter

Ook hier te koop bij Pipoos o.a.in het Wijnegem-shoppingcenter.
Maar wat je ook doet, sommige loks krijg je gewoon niet stiller wat betreft de rolgeluiden. Ik had vroeger een type 99 van Jocadis op onderste van Fleischmann. Daar kon ik aan doen wat ik wilde: de rolgeluiden bleven. Zelfs losse rail op een los stuk kurk, op mijn baan in opbouw.....en ja, hoor, geluid. En zo zijn er nog loks.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Inderdaad, en in Gent en Sint Niklaas zit Pipoos ook. Maar als je wat dieper in Belgi? gaat houdt het op.

peukevreugd

IK HEB GEHOORD DAT ALS JE ALLES MET
VLOERDEKKING DOET ALS ONDERGROND
OP SPAANPLAAT VAN 25 MM
DAT JE DAN NIETS HOORT ?????

GROETJES ED

erik50

Ik heb voor de ondergrond isolatieplaten uit de doe het zelf gebruikt.
Onder de sporen heb ik isolatie strips van Woodland liggen.
En verder mijn rails vastgelijmd met boekbinderslijm.
Deze wordt niet zo hard als houtlijm en is zeker zo sterk.
Ik moet zeggen dat op mijn baan de rijgeluiden meer dan goed zijn.
Het eenigste probleem waar ik tegeaanloop is het goed vastkrijgen van mijn bovenleidingen in de isolatieplaat.
ERIK
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

ysbeer

Ik heb van middag nog eens geprobeert,als eerste echte kurkstrips van 5 mm dik.
Zelfs met verdunde houtlijm krijg ik die niet volgezogen.
Dat betekend dat de kwaliteit van de kurk heel belangrijk is.
Lijmen met contact lijm gaat absoluut zonder zuig effect,daar is die lijm veel te dik voor.
Ook geprobeert met moosrubber (van anita decor) van 5 mm dik,ook hier gelijmd met contactlijm.
Gelijmd op 12 mm multiplexstrip ,afgestut met blokjes 5 maal 5 op de grond is het geluid van de trein minimaal.
Je hoort wel de wielen draaien maar niet dat brommen van de plank.

wim

T03

Hartelijk dank beste collega's modelspoorbouwers voor jullie suggesties, ik ben er een stuk wijzer mee geworden. Ik denk nog twee testen uit te voeren. 1/ kurklaag schilderen langs ??n zijde met een latexlaag om het doordringen te voorkomen, dan vastplakken op de zijkanten met siliconelijm,de rails vervolgens besvestigen om de (x10)...biels met secondelijm. Als dit geen tevredenheid geeft dan maar de grote middellen, styrodur van 3cm met kurklaag en zelfde afwerking als hierboven. Boekbinderslijm is zo te lezen een goede oplossing voor het ballasteren, zal ik zeker later uitproberen als ik het zichtbare gedeelte zal afwerken. Nogmaals bedankt voor de tips[:)]

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Michiel

Ik ga binnen afzienbare tijd ook eens een testtrookje ballasteren. Waar kan men die boekbinderslijm kopen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik ga binnen afzienbare tijd ook eens een testtrookje ballasteren. Waar kan men die boekbinderslijm kopen?


Michiel,
kijk in de vorige berichten, bij pipoos in Wijnegem, Gent en...
Ik denk dat je dit bij Schleiper in Brussel ook zal vinden.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"