Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

LIMA THALYS

Gestart door hapkin, 04 januari 2008, 07:13:26 AM

hapkin

Heeft er al iemand de "nieuwe" lima thalys (HL2001) op zijn baan rijden ? Ik vroeg me gewoon af hoe de rijeigenschappen zijn.
Is de motor stil, of is hij zoals de oude lima's zeer luid.
Ontspoort hij vlug in de bocht ,kan je in twee richtingen rijden. Ja Ik weet wel dat hij het kan maar onspoort hij dan niet enz...
Kortom wat denken jullie van dit model

Mvg Steve

Chris

De nieuwe Lima thalys is identiek aan de 2e generatie Lima Thalys.
Dus met motor in het midden en cardan aandrijving.
Het enige verschil is, dat de nieuwe lima een decoderstekker heeft.

Ik heb het dus niet over de allereerste thalys met rondmotor.

Kijk anders even http://www.webjoosting.nl/hetgroterdamproject/index.php?option=com_content&task=view&id=295&Itemid=154

Over de rij eigenschapen ben ik heel tevreden.

hapkin

Dus als ik het goed begrijp is de nieuwe net het zelfde als de 2de generatie maar dan met een voorziening voor een decoder.
Over de rijeigenschappen ben je zeer tevreden. Kan je dus in twee richtingen rijden zonder dat hij ontspoort. En wat is de kleinste bocht op uw baan ?
Ik wilde dit gewoon weten omdat ik twijfel over een nieuwe Lima of een Mehano. Is er ook iemand die kan vergelijken. Of bevindingen van het model van Mehano zijn ook welkom.

Mvg Steve

ysbeer

Zelf heb ik hem niet,maar mijn vriend heeft ze beide.
De lima (de nieuwe)is beter dan de mehano.
Zeker wat rijden betreft.
Ook vind ik de afwerking van lima beter.
Hoe het is met bochten dat weet ik niet

wim ysbeer

ERVIN

Dat is nog eens intressant, ik was dus van plan om mij terug een Mehano aan te schaffen, maar blijkbaar doet de Lima het beter qua rijden, dan zal ik eens op zoek gaan waar ik zo'n Lima model kan vinden, wie had dat gedacht dat ik ooit nog een Lima-trein zou gaan kopen.[:I]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw


Bij deze Ervin ... Een uitnodiging om 2 februari vrij te houden.



Verklaar U nader Bert, want ik snap het niet goed?[:I]

Chris

De kleinste boogstraal is bij mij R3 van Rocoline.
Motorisch en optisch is ze inderdaad superieur aan de Mehano.

Sterker, ik heb mijn Mehano de deur uit gedaan en heb heel gelukkig onlangs beide complete sets van Lima in 1 koop kunnen aanschaffen en daar was ik erg blij mee.

Mochten de nieuwe rijtuigen ontsporen, dan de gietpuntjes op de overgangen even wegknippen, en een drupje olie, en het rijd super.

Groeten

Chris

ps : Bij Railz hebben we de Mehano voorzien van een Roco 1600 lok motor. Dan rijd de Thalys ook prima en zeer snel.

i11

citaat:
Geplaatst door hapkin

Heeft er al iemand de "nieuwe" lima thalys (HL2001) op zijn baan rijden ? Ik vroeg me gewoon af hoe de rijeigenschappen zijn.
Is de motor stil, of is hij zoals de oude lima's zeer luid.
Ontspoort hij vlug in de bocht ,kan je in twee richtingen rijden. Ja Ik weet wel dat hij het kan maar onspoort hij dan niet enz...
Kortom wat denken jullie van dit model

Mvg Steve



Ik heb verschillende HST stellen van de nieuwe Lima generatie (dus vanaf 2000). Rijden perfect en stil. De dummy motorwagen heeft extra gewicht en wordt niet makkelijk uit de rails gedrukt als hij voorop rijdt. Kleinste te berijden boogstraal is R2 van Fleischmann Profi (r=420 mm). Bij r=647 (railnr 6138) kun je er in twee richtingen bijna op volle bak doorheen, en geloof me dat is erg hard en niet meer realistisch.

Detaillering van de Lima is veel beter dan de Mehano (plus de spati?ring tussen de bakken is realistischer), maar ook duurder. Sinds kort zijn in Frankrijk weer de Duplex en de oranje TGV te krijgen onder de naam Jouef. Het is dus wellicht een kwestie van tijd vooraleer de Thalys PBKA te verkrijgen is. Bij een Franse internetwinkel zie ik een 4-delige set staan vanaf 220,00 euro en iedere uitbreidingsset (3 rijtuigen) voor ongeveer 130 euro.

Enkele dozen van de PBKA zag ik laatst nog staan (ongeveer 3 maand geleden) bij een grote bekende zaak vlak over de Belgisch-Duitse grens. Als ik me niet vergis waren het AC-modellen.

Tot slot: In 2000 had je van de PBA 2 versies. (PBKA heeft dat nooit gehad) Een goedkopere (met mindere rijeigenschappen, slechtere motor) die herkenbaar was aan de grijze raamstijlen van de cabineramen en een duurdere. Ik weet niet of dat nu na de herstart van Lima nog het geval zal zijn, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ik heb er in ieder geval veel plezier van. Ik hoop voor jou hetzelfde.
 

hapkin

Als ik dit hoor ben ik geneigd om de lima te kopen. Ik heb het stel gevonden voor een zeer scherpe prijs. Er staan enkele foto's bij



Ik weet dat dit niet zo een grote foto's zijn maar welke versie is dit? Is dit de goedkopere of niet. Als je het kan zien he,volgens de verkoper is het een lima HL2001.Is dit de nieuwe versie of een oudere.
mvg Steve

ysbeer

Let op
Op ebay en marktplaats is veel,oud lima materiaal in de aanbieding
Als die scherpe prijs onder de 200 Euro ligt,is het extra oppassen.
Wat ik gevonden heb zijn prijzen rond de 230/240 euro.
Op de doos van de trein hoort in ieder geval HORNBY internationaal te staan en ook HL 2001 (H van hornby en l van lima).
Soms in kleine letters,maar het staat er op.
Zo niet handen er van af.

Wim ysbeer

i11

@Hapkin, aan de foto te zien lijkt het erop dat het de nieuwste versie is, dus van na de hornby overname. Technisch is die vrijwel identiek met mijn versie van 2000 (tussenrijtuigen kunnen gewoon uitgewisseld worden). De prijs lijkt me wel wat laag. Maar ja, het kan ook iemand zijn die teveel gekocht heeft en nu in de ?$?$ problemen is geraakt en hoe dan ook iets voor zijn treinen terug wil krijgen....

En als je bedoelt goedkopere van Lima, dan bedoelde ik in mijn vorige bijdrage de 2 versies van de PBA. Van de PBKA is altijd maar 1 variant gemaakt (detail: maar wel weer 4 verschillende nummervarianten, zo te zien doen ze dat nu niet meer, je zult zeker zelf de nummers erop moeten zetten). In iedergeval heeft mijn PBKA uit 2000 als productcode L149875

Ik hoop dat je er iets mee bent.
 

cgraaf

Ik zou zeker voor de Lima PKBA gaan. Die is vele malen mooier dan de Mehano.
En gewoon rustig afwachten tot er iets op Marktplaats of Ebay voorbij komt. Kijk bij Ebay ook op de Duitse of Franse variant. Zo kocht ik er in juni een voor de fabelachtige prijs van 100 Euro. Spiksplinternieuw... prachtig model. Zeer blij mee!

Ik wil nog wel eens de aanvulsets kopen. Maar ook daar wacht ik rustig een superdeal af...

Chris
 

ERVIN

Ik ga mij een Mehano Thalys aanschaffen, omdat ik hier de tussen-rijtuigen nog van heb liggen, maar vooralleer ik die mij aanschaf wacht ik even op B-Modelbouw, die gaat in zijn Mehano Thalys een andere moter steken, als dat dan goed gaat, dan koop ik mij opnieuw zulk een Thalys.

Maar ook zal ik mij een Lima-Thalys aanschaffen, maar jullie spreken hier over E-Bay en andere verkoop-sites, maar is deze Thalys eigenlijk ook nog nieuw in de winkel te koop??

Ik had van Ysbeer een adres gekregen, maar die winkel heeft hem blijkbaar niet meer, dus wie weet waar ik nog een Lima Thalys kan kopen??[:I]

i11

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Ik had van Ysbeer een adres gekregen, maar die winkel heeft hem blijkbaar niet meer, dus wie weet waar ik nog een Lima Thalys kan kopen??



Ik weet niet waar je in Belgi? woont, maar ik zag nog (volgens mij AC)een aantal Thalysen staan bij een grote bekende treinenzaak vlak over de grens in een duitse stad. Je zou dus kunnen bellen.
 

hapkin

Dag allemaal na dit alles te lezen heb ik beslist om de lima te kopen. Als ik het goed begrijp is de versie die ik gekocht heb gelijk aan de 2de generatie. Dus optisch is deze hetzelfde,
weet er iemand onder welke nr je de uitbreidingsset kan vinden?
Als de thalys hier is zal ik hier foto's plaatsen met mijn bevindingen.

Maar nu dat ik deze heb gekocht wilde ik ook wel een ice 3 v/d db hebben. Dus ik zit eigenlijk met dezelfde vragen als hiervoor
Maar nu is het Mehano vs piko. Ik weet dat de Mehano uit 8 bakken bestaat en de piko uit 4.En dat de piko een startset is.
Zijn er mensen die een van de 2 hebben ,of weten hoe de rijeigenschappen zijn ? Ik hoor het graag.