Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Figuurtjes Periode/epoche II

Gestart door Pol, 03 januari 2008, 21:48:04 PM

Pol

Ik ben een baantje aan het ontwerpen in de periode 1940 in Duitsland. Gezien ik hier een gemiddeld station voor personenverkeer wil inplanten ben ik op zoek naar geschikte figuurtjes.
1) Weten jullie misschien welke sets van Preiser, Noch, ... het best geschikt zijn voor die periode?
2) Vooral wat stationspersoneel, baanpersoneel en lokpersoneel betreft, tast ik helemaal in het duister!!! Graag wat tips. Ik heb al op verschillende sites gesurft en vind wel foto's van de werkelijkheid, maar weinig info over modellen.

Bedankt alvast voor alle nuttige tips.

P.S.: houden jullie je ook bezig met het zoeken naar "juiste" figuurtjes of mixen jullie gewoon?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

#1
Hoi Pol, ik heb hier 3 dozen liggen van preiser, deze figuurtjes moeten allemaal zelf geschildert worden, er zitten enkele voorbeelden in van de tijd die jij wil uitbeelden, oudere mensen, lange jassen, lange rokken, ook baanpersoneel, stationspersoneel enz.., maar het is mss een beetje gek om die dozen aan te schaffen, want deze zijn in de minderheid, maar ik geef je toch graag even de art.nrs. mee,

Art.nr.16352( Am Bahnhof) niet geschilderde figuutjes.
Art.nr.16328( Sitzende personen) niet geschilderde figuurtjes.
Art.nr.16337( Reisende und passanten) niet geschilderde figuurtjes.

En ik zet alles door mekaar hoor, dus ik let niet echt wat ze aan hebben.

Hopelijk heb je er wat aan?[;)]

loebaske

#2
Das just Erwin, het is geen kat die daar op let...
enkel maar met micro opnamens, en dan nog....
sebiet vraag men nog welke das men droeg in 1988 [^][^]
In ieder geval Pol, je mag er van uitgaan dat in die tijd veel kostuums werden gedragen, de vrouwen tot op de teen gekleed met nen ferme hoed op......
dus niet teveel hedendaagse figuurtje....met GSM bijvoorbeeld [:)]

Pol

#3
@Loebaske: Sommige figuurtjes komen echt wel vooraan op de baan te staan en zullen dus echt wel opvallen. Vooral het personeel op het station moet wel een beetje passen. Liefst zou ik dus zo'n vrouwelijke Reichsbahn-medewerkster hebben met van die ouderwetse blonde krullen [;)] of een ander typisch figuurtje dat de sfeer van de tijd aangeeft.

@Ervin: Merci alvast. Ik ga die setjes eens zoeken en bekijken of er iets mee te doen valt.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

dgrr57

#4
citaat:
Geplaatst door Pol

@Loebaske: Sommige figuurtjes komen echt wel vooraan op de baan te staan en zullen dus echt wel opvallen. Vooral het personeel op het station moet wel een beetje passen. Liefst zou ik dus zo'n vrouwelijke Reichsbahn-medewerkster hebben met van die ouderwetse blonde krullen [;)] of een ander typisch figuurtje dat de sfeer van de tijd aangeeft.




Zoiets ?


DelticPower

#5
Hallo Patrick (dgrr57) vlgs mij staat de jongedame zich af te vragen hoe ze met deze rok nog elegant de lok op kan klimmen.[:D]
Groeten Jan

Pol

#6
@Patrick: Ongeveer, maar dat rokske moet dan een halve mm langer zijn (in H0 natuurlijk!)[:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

jacques timmermans

#7
Beste dgrr 57,

Het uniform dat deze mooie jonge dame is beslist niet conform met de uit 1940 en later geldende normen. Ik vermoed dat deze foto ergens in het naoorlogse Oostduitsland genomen is en wel in het begin van de zeventiger jaren van vorige eeuw.
Als je goed kijkt, kan je op de tender (onderste regel) de datum 14 of 16 . 1 . ?75 lezen.

Jacques Timmermans

Gerolf

#8
Ik zou toch ook w?l letten op de juiste figuurtjes en kleding, zoals je al schreef. De (overigens mooie) foto lijkt mij ook zeker niet in 1940 gesitueerd.
Dus kostuums, mantelpakjes en jurken, lange jassen, sobere tinten,...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

#9



Pol, ik ben ook is op zoek geweest naar figurines jaren 30-40 en heb er toen geen "ongeschilderde" gevonden. Als je er vind geef mij een seintje. Thx. Marc.
"I have a train riding in my brain"

dgrr57

#10
@iedereen : dat de foto niet van 1940 dateert, dat wist ik al [:D]. De mini-jurk bestond niet, die anorak ook niet en ja, het is een kleuren foto en in 1940 waren er zeker niet veel fotografen met kleuren films [;)].
Deze foto was alleen bestemd als knipoogje voor "zo'n vrouwelijke Reichsbahn-medewerkster hebben met van die ouderwetse blonde krullen" (einde citaat).
Sorry als ik iemand gestoord heb met deze foto [:I]

Peter

#11
De minijurk bestond wel degelijk tijdens de vooroorlogse periode, denk maar aan de Charleston. Het waren wel geen rokken, maar met en beetje verf is dat zo aangepast
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

#12
citaat:
Geplaatst door Peter

De minijurk bestond wel degelijk tijdens de vooroorlogse periode, denk maar aan de Charleston. Het waren wel geen rokken, maar met en beetje verf is dat zo aangepast



De eerste mini-jurk is gepresenteerd geweest door Mary Quant in haar mode winkel van London in 1965.

Peter

#13
Een goede website voor modebewuste uit de periode 1900 tot 1947 is:

http://www.costumes.org/history/100pages/1920links.htm
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

#14
citaat:
Geplaatst door dgrr57
[/i]" (einde citaat).
Sorry als ik iemand gestoord heb met deze foto [:I]


Mij alvast niet! Ik vond het wel een grappig tussendoortje vandaar ook de [:D]! Het was ook duidelijk dat de foto niet in de jaren '40 thuishoorde, maar die blonde krullen waren in elk geval perfect als voorbeeld voor wat ik zoek!!!![;)][:D]

Op deze site vind je trouwens heel wat foto's van hoe passagiers en vooral het personeel van de DRG eruitzagen.
http://h1336311.stratoserver.net/bg/?action=galery&thema=64
Ik denk dat Marc zijn foto's daar ook gehaald heeft.

Die uniformen zijn toch wel heel specifiek en geven een mooi beeld van de tijdgeest weer: strak en tot in de puntjes georganiseerd, maar wel mooi om te zien. Indien dus iemand figurensetjes weet die deze "werkelijkheid" sterk benaderen dan zijn tips welkom. Laat het duidelijk zijn dat het DRG-personeel geen stropdas droeg en dat de kraagjes onberispelijk tot aan de nek toe waren dichtgeknoopt! De tijd van de pluimpjes en lintjes zoals dat bij de landerbahnen nog het geval was, was echter ook al voorbij.

@Marc: Ik ben ook al lang op zoek en er bestaat een prachtig setje van een stationschef en zo'n vrouwelijk conducteur van Preiser, maar wel in schaal 0 of zo en niet in H0 of N.

@Ervin: Zijn er in die sets die jij hebt figuurtjes die op deze jongedames (zie foto's van Marc) en heren lijken? De passagiers zullen wel kloppen, daar twijfel ik niet aan gezien de mode in al die jaren eigenlijk niet zo hard veranderd is en de figuurtjessets bewust nogal tijdloos zijn gefabriceerd.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...