Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Fals van Fleischmann vs M

Gestart door Jurgen, 28 december 2007, 19:55:41 PM

Jurgen

Dewelke zijn op schaal 1/87? Of zijn ze beide juist op schaal?

Vreemde vraag misschien, maar ik heb nu de laatste set van Fleischmann gekocht met 2 bruine Fals wagens. Ik dacht dat dit wel een mooie uitbreiding zou zijn voor mijn M?rklin Fals'en (46246 set B-Cargo wagens).

Maar nu blijkt dat de Fleischmann wagens hoger zijn dan die van M?rklin. Daarom mijn vraag, dewelke zijn juist?
En hoe zit het met de Roco Fals wagens? Hier heb ik geen set van, maar ik was wel van plan om er 1 te kopen. Nu twijfel ik nog een beetje.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Die van Fleichmann zijn van het type F5.
En die van M?rklin zijn van het type F7.
Volgens deze link, zouden die even hoog moeten zijn :

https://ecms.bcargo.be/DMS/ds/nl/272325

Wat drijft de verschillende firma's om zo eigenzinnig modellen te maken ! Hebben zij geen foto's, plannen, ... [?]
Want ze zouden er bijna identiek uit moeten zien ![:0]
Een enqu?te voor Jambers [?] [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Die link had ik ook al bekeken. Volgens mij zijn de Fleischmann wagens te hoog.
Met mijn MSM latje kom ik op een hoogte van 4 meter en half voor de Fleischmann wagens terwijl dit slechts 4 meter moet zijn.

Mijn besluit is dus dat de Fleischmann wagens te hoog zijn. Tenzij hier een logische reden voor is zou ik aanraden om niet tegelijk met Fleischmann en M?rklin zelflossers in 1 en dezelfde trein rond te rijden.

En hoe zit het met de Roco wagens? Heeft er iemand zo'n setje om te controleren?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

De Roco's zijn even hoog als de M's.
Maar de M's hebben nog een andere fout ! [:I]
Nl. ronde buffers i.p.v. rechthoekige ! [:o)]
Dat wordt klungelen met plasticard !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Alex

Ik heb hier een 6 tal setjes van Roco in de vitrine. Ik heb er even een paar fleischmann Fals van de DB naast gezet en er zit inderdaad een groot verschil in hoogte in.
Heb even een fotootje geschoten



Het verschil is duidelijk lijkt mij.

Groeten Alex

Peter

Fleischmann heeft vroeger ook al met verschillende schaal grootte's gewerkt, nl. 1/82 dan 1/85 en uiteindelijk 1/87. Zou het kunnen dat die wagens (met aanpassingen) nog uit die tijd stammen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

In ieder geval een slechte zet van Fleischmann. Dit is het eerste en laatste setje van zelflossers dat ik gekocht heb.
De Roco set is al aan het roepen. [:D] Is die nog te koop trouwens? Ergens in oktober is die uitgeleverd geweest, maar ik heb er verder niet veel meer over gelezen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Je kan natuurlijk ook de gehele sleep van Fleischmann of Roco of Marklin kopen h?, dan heb je geen verschil.[;)]

Enkele voorbeelden,






Bert Ossevoort

Wil toch even reageren op dit onderwerp,daar discussie schaal groote niet mijn favoriet is .
Daar ik zelf voor een andere reden voor Flm heb gekozen namelijk zijn in te zetten met laden en lossen,dus voor mij geen discussie en was blij dat er een wagon met B cargo opschrift kwam [had dit anders zelf willen gaan doen] .
Wat het hoogte verschil is dat kan twee kanten op hoe gemeten ,vanaf bovenkant spoorstaaf ,en de wagons zijn alle DB varianten met andere opschriften/kleur,anders worden ze nog duurder.
En bij de DB varieren de hoogte van 3975 tot 4300 de hoogste ,reken nu maar uit welk model de beste hoogte heeft [van af BS gemeten]
Of marklin het lagemodel gekozen heeft ? en Flm het hoge krijg je een redelijk verschil ,Flm heeft wel de draaistellen aangepast ten opzichte van de DB cargo variant,dus voor en tegen eindeloze discussie ,dus sluit mij geheel bij Ervin aan !
En tot slotte wat is er allemaal op schaal de treinlengte ?
perron lengte ??? okee ik stop al het ging hier over Fals.

Bert.

Jurgen

Mja, het is ook niet de bedoeling om een discussie over schaalverschillen te beginnen. Het ging mij eerder om het verschil in hoogte wat toch wel opvalt als je beide wagens naast elkaar zet. Ik had de set gekocht om mijn bestaande set van M?rklin te vervoegen, maar dat zal nu niet gaan door het opvallende hoogteverschil.

Dat de Fleischmann modellen afgeleid zijn van Duitse varianten had ik wel verwacht. Maar dat Duitse Fals groter (of hoger) zijn dan Belgische Fals wist ik niet.

Afin, beide sets worden nu in verschillende treinen ingezet en dan valt het hoogteverschil niet op. Ondertussen heb ik wel een antwoord op mijn vragen waarvoor mijn dank aan allen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Alex

Ik heb hier een 6 tal setjes van Roco in de vitrine. Ik heb er even een paar fleischmann Fals van de DB naast gezet en er zit inderdaad een groot verschil in hoogte in.
Heb even een fotootje geschoten



Het verschil is duidelijk lijkt mij.

Groeten Alex



Ik wil helemaal niet moeilijk doen, maar het hoogteverschil is toch te aanvaarden en te verklaren - het zijn zelfs compleet verschillende wagens
Kijk maar naar het hele beeldje - zoek de 7 verschillen [;)]
- opbouw kast is anders
- andere rangeerplatformen
- andere wielbasis afstanden
- andere schorten
- ...

Gewoon doen als Erwin en de meeste: 1 reeks in 1 stam
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alex

Hallo mensen

De oplossing die Erwin aangaf is volgens mij de enige juiste voor dit 'probleem'. Ik zie het zelf niet als een probleem, omdat het inderdaad twee heel verschillende wagons zijn.

En Suske, er zijn er wel meer dan zeven verschillen ;-)

Naast Fleischmann brengt ook Mehano het hoge model uit. Ik heb deze niet in mijn bezit, maar ik denk dat deze even hoog is als de Fleischmann wagon. Ik denk dat het Fleischmann B-cargo model wellicht onjuist is (zowel de groene als de bruine variant) en gebasseerd is op het duitse model. Ben echter geen Fals goeroe en weet dus niet hoe de vork echt in de steel zit. Wat ik wel weet is dat het Roco model ook zo in werkelijkheid rijdt. Deze zal dan wel juist zijn in mijn ogen.
Wat mij echter wel opvalt aan het Roco setje is de opschrift Depot Beverwijk wat op een van de twee wagons staat. Dit zou suggereren dat de B-cargo Fals van Roco gestationeerd zijn in Nederland.

Groeten Alex

mark7758

De Fals van Roco hebben Beverwijk als depot.
Ze rijden dan ook voor Corus van een naar Beverwijk.
Het onderhoud zou ook daar plaats vinden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

Ik heb even op de site van B-Cargo gekeken en daar heb ik toch het 1 en ander gevonden.
Ik neem als voorbeeld 1 wagen van Fleischmann met nummer 31 88 665 1 429-8 en een M?rklin wagen met nummer 31 88 665 1 229-2.
Volgens hun opschriften zijn het beide Fals Type 1000 F5. Als ik de fiche van het type Fals erbij neem, dan mag ik vaststellen dat die opschriften juist zijn.
Als ik dan bij het type 1000 F5 naar de hoogte kijk, dan zie ik een hoogte van 4000 mm. Bij het nameten van de modellen kom ik voor de Fleischmann wagen op 4,5 m en voor de M?rklin wagen op 4 m.
Voor de lengte stel ik zelf ook maar pas vast dat de M?rklin wagens (11,5 m) te kort zijn en de Fleischmann wagens (12,5 m) niet. Daar is Fleischmann dan weer wel juist en M?rklin niet, want de lengte van de echte wagen is 12540 mm, dus 12,54 m.

Dit betekent dus dat geen van beide fabrikanten een model maakt dat 100 % juist is. De ene is te kort, de andere te hoog.
Een Roco wagen heb ik niet in mijn bezit, dus dat kan ik niet controleren.

Nu kan ik dus zelf een antwoord geven op mijn oorspronkelijke vragen.
  • Dewelke zijn op schaal: in Belgische uitvoering geen van beide
  • Wat met Roco: even hoog als M?rklin, maar blijkbaar met foute opschriften volgens Alex en Mark

Besluit: iedereen zit ernaast. Maar ik geef toe, nu word het meer muggenzifterij dan iets anders. [}:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Een Roco wagen heb ik niet in mijn bezit, dus dat kan ik niet controleren.
[}:)]



Bij mijn weten is de Roco wagon helemaal verkeerd, want dit type  bestaat zo niet .