Isolatie Peco wissels 1/160 code 55 Electrofrog

Gestart door ludol, 22 november 2007, 10:45:03 AM

ludol

Hoi de jongens,
Ik heb nog een vraagje rond Peco wissels 1/160 code 55 Electrofrog
Gebruiken jullie de ge?soleerde spoorverbindingen of slijpen jullie de gewone verbindingen door. Of gebruiken jullie er geen?
Naar ik meen moet toch elke wissel ge?soleerd zijn van een andere wissel, als ze achter elkaar liggen. Moet er ook isolatie of onderbreking zijn tussen wissel en het gewone spoor?

Klaas Zondervan

Bij electrofrog wissels moet je altijd isolaties maken in beide spoorstaven achter het puntstuk. Daarvoor hoef je niks te slijpen of te zagen, gewoon een isolerende railverbinder er tussen in plaats van een metalen verbinder.

eddy

Moet ge de wissels ook isoleren van mekaar als ge digitaal wilt rijden?
groeten Eddy

Roderik

Always be modelling!

belair

Alleen het hartstuk moet ge?sleerd worden van de railstaven die erop aangesloten zijn, anders krijg je kortsluiting.
mvg
Luc

Michiel

Hieronder vind je uitleg over de electrische aansluiting van de Peco electrofrog wissels. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
http://www.electricnose.co.uk/dcc/dccpecoelectrofrog.html
groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

bedankt Michiel,
klaar en duidelijk uitgelegd.

groeten Eddy

ludol

Michiel,
Zo klaar als een klontje, bedankt jong, dat is een goede link.[:D]

ludol

Sorry jongens, de andere reacties waren ook bruikbaar maar door die link was ik efkes mijne kluts kwijt, ook bedankt h?, geweetwel.[:I]

ludol

Hoikes,
Toch nog een vraagje over het aansluiten van mijn peco wissels.
Geef ik ze elk apart voeding of krijgen ze stroom via het gewone spoor.


belair

Het hartstuk moet gevoed worden door een PL13 switch die onderaan op de wisselrelais gemonteerd wordt, omdat de spanning afgewisseld wordt naar gelang de richting van de wissel. De rest van de sporen kunnen gewoon doorverbonden worden met de rest van de rails. Wat ik wel deed is alle rails (ik werkte met Peco flexrail van ongeveer 1 meter)nog eens appart voeden maar steeds nog door verbonden met de sporen.
Is dat zo een beetje duidelijk?
mvg
Luc

ludol

Luc
maar steeds nog door verbonden met de sporen.
Dat versta ik niet.
En ik heb electrofrog wissels van peco en daar gaat de stroom mee met het leggen van de  wissel.
Ik ben ook wel van plan om het spoor regelmatig te voeden van uit een ringleiding.

belair

citaat:
Geplaatst door ludol

Luc
maar steeds nog door verbonden met de sporen.
Dat versta ik niet.
En ik heb electrofrog wissels van peco en daar gaat de stroom mee met het leggen van de  wissel.
Ik ben ook wel van plan om het spoor regelmatig te voeden van uit een ringleiding.



Het hartstuk van een electrofrog wissel is niet stroomgeleidend met de sporen, die moet je afzonderlijk voeden naar gelang de richting waar de wissel in staat. De PL13 die onderaan de wisselspoel is gemonteerd (op de aandrijfas)is gelijk een wisselschakelaar, ofwel geef hij + of - (in digitaal bestaat dat eigenlijk niet maar dat is een ander verhaal)zoals ik zei naar gelang de wissel staat. Het hartstuk wordt vanuit de wisselschakelaar met 1 stroomdraad verbonden. Het hartstuk zeker isoleren hoor.
Kijk eens naar uw wissel en denk na wat de stroom moet doen terwijl hij in een bepaalde richting staat, het zal wel duidelijk worden. Anders vraag je het nog maar eens, misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
mvg [;)]
Luc

belair

Ik ben hier lelijk mis aan het gaan, ze zijn wel geleidend.[:I]
Ik heb in de tijd die wisselschakelaars gemonteerd om te verhinderen dat wanneer ik de sporen in een kleur zou spuiten er geen contact meer zou doorkomen, daarom heb ik de schakelaars ertussen gemonteerd.
Ik zat op het verkeerde spoor.[:D]
Sorry voor de verkeerde info.
mvg [;)]
Luc

ludol

Ok Luc, toch bedank met de antwoorden. Maar waar ik nog met zit is, als de wissels niet juist liggen komt blauw tegen rood met een stukje
isolatie er tussen. Maar als het wiel van de loc er over rijd maakt die toch verbinding[?]en kortsluiting[?] of niet.