Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Modern tijdperk (baanplan in N)

Gestart door n/a, 20 november 2007, 11:02:53 AM

n/a

Beste mede hobbyisten,

Aangezien ik nog een oude analoge baan had en ik graag wou overstappen op digitaal. Ben ik begonnen met het afbreken van mijn modelbaan. Mijn oude baan was van oud duitse tijdperk dus veel stoomlocs enzo.

Wat ik nu graag zou willen is een redelijk moderne baan waar ik veel nieuwe en lange treinstellen op kan laten rijden oa:

- Tgv
- Thalys
- Ice
- Eurostar
- NS Materieel (goederen & personen)

Aangezien ik toch graag bezig wil blijven op de baan wil ik ook een rangeerterrein hebben waar ik treinen kan opstellen en waar ik veel goederen transporten weg kan zetten zonder het van de baan af te halen. Er zal ook een locloods komen met draaischrijf waar ik de losse locs neer kan zetten (deze draaischijf heb ik nog van mijn oude baan over en wil hem niet kwijt).

Met het rangeren van goederen vervoer en het rangeren in de locloods denk ik wel dat ik genoeg bezigheden heb op de baan om mij te amuseren.

Op het lange stuk wil ik een doorgaand station maken van minimaal 6 sporen groot. Het hoofdspoor zal een dubbelsporige baan worden en er zal een tweede enkelsporige lijn komen.

De baan wil ik in minimaal 2 niveaus opbouwen en ik zit er aan te denken om een derde niveau te maken waar een kopstation op staat maar dit is nog niet zeker. Als hij er zou komen dan komt hij rechts in de hoek en schuin te liggen en zal hij 10 sporen groot worden.

Ik zelf ben nog niet uit hoe ik het wil laten lopen en wil dan ook graag ideeen en suggesties horen van andere. Dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Hieronder vindt je een tekening met de afmetingen van de baan.

imghttp://www.bigtrainstation.nl/media/images/layout.jpg/img

Greetz
Peter

Michiel

Fantillusion, dat is een mooi project, en een mooie ruimte om je baan te realiseren. Maar de afmetingen die je opgeeft, zijn dat die van de baan zelf of de ruimte waarin je de baan gaat bouwen? Als dit de afmetingen van de baan zijn, kan je wel rondom overal bij, want zo'n 180cm, daar kunnen zelf mijn lange armen niet bij.

Misschien kan je hier al een schets plaatsen van het sporenplan dat je in je hoofd hebt? Dat praat lekkerder als het om idee?n, voorstellen, suggesties en opmerking gaat.

In elk geval, succes met je project,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

He Michiel,

De afmetingen die je ziet zijn de planken waar het opkomt en het worden een soort module bakken die aan elkaar gekoppeld staan en dus verplaatst kunnen worden dus ik zou overal bij kunnen ook als er in de uiterste hoek in een tunnel ofzo een onsporing zou plaats vinden.

En ik heb nog totaal geen idee hoe ik het wil laten lopen dus een schets is moelijk te maken dan. Al die iedeen die ik hiervoor genoemd had heb ik wel gewoon in mijn hoofd zitten maar het verloop ervan niet.

mijn baan ideeen zijn vaak meestal recht toe recht aan en vreselijk saai en niet handig in elkaar gezet. Daarom wou ik graag van andere hobbyisten ideeen zien als hun zo'n afmeting hadden.

Greetz
Peter

ERVIN

Ik lees hier precies een d?javu van mijn baan, net hetzelfde als ik allemaal heb of ga maken, kopstation (10 sporen), rangeerterrein, lange slepen, Thalys-ICE3 en ander modern spul.

Nu zie ik dat je in schaal N gaat rijden, in Schaal HO had je voor al je dromen te weinig plaats, ik zal even meehelpen denken hoe je alles precies kan inplanten, je hoort nog van mij.[;)]

n/a

He ervin,

Als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het ook een beetje van jou baan afgekeken. Je kan rangeren zonder dat de hoofdbaan er last van heeft. Er is gewoon van alles aanwezig om bezig te zijn op de baan.

Het zwakste punt aan mij is gewoon dat ik niet creatief genoeg ben om een mooi sporenplan op te bouwen waar ik echt wat mee kan.

n/a

Even een kleine wijziging erbij.

Ik heb ervoor gekozen om de locloods te laten vervallen dus de draaischijf komt niet op de baan staat immers niet tussen al dat hyper moderne spul.

Wat ik wel graag erbij zou willen zien komen is eventueel een dubbelsporig HSL lijn. Ik heb immer sruimte genoeg.

ERVIN

Hoi fantillusion, kan je mij even zeggen waar je je baan gaat besturen, dus waar je gaat zitten, is wel belangrijk om de plaatsing van je kopstation, ik heb mijn kopstation zo geplaatst dat ik er frontaal in kan kijken, zo zie je al de locs met hun lichten mooi voor je neus staan.
Als ik dat ??nmaal weet, dan kan ik eens beginnen nadenken over je HSL-lijn.[;)]

n/a

He Ervin,

Mijn besturing komt waar het getal 250 staat voorraan enne zeg maar gewoon peter hoor

Roderik

Ik zou de HST-lijn in een zo ruim mogelijke bocht leggen en dat kan je het best achteraan je baan. Als je er rekening mee houdt dat een Thalys of Eurostar op schaal N aan 300km zo'n 50 cm per seconde aflegt, kan je zelf al eens uitrekenen aan de lengte van je traject hoe lang je hem elke keer ziet.[:)] Als je op volle snelheid wil gaan rijden natuurlijk.

Misschien kan je werken met 3 plans. Vooraan rangeren. Daar moet je zelf het meeste bij kunnen. Op een hoger niveau je kopstation en helemaal achteraan de HST-lijn. Als je links en rechts een spiraal voorziet met wissels kan je afslaan op de hoogte die je zelf wil.

Het zijn maar idee?n.
Always be modelling!

n/a

Beste Roderik,

Het idee is wel leuk gevonden maar ik zelf heb het niet zo op spiralen met aftakkingen naar etages. Ik wil in mijn baan zo min mogelijk tunnel creeren zodat ik mijn baan echt zie en dat ik ook echt de treinen zie rijden. Ik plaats alleen een tunnel waar echt nodig is.

ERVIN

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ook ik heb het niet zo met spiralen en schaduwstations, net als Fantillusion wil ik de treinen zien, maar daar moet je natuurlijk de ruimte voor hebben h?, ik heb die ruimte en ook fantillusion heeft de ruimte, mijn treinen verdwijnen alleen onder mijn kopstation omdat dat 12 cm. hoger ligt, maar voor de rest kan ik ze altijd zien rijden.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn mening hierover h?.[;)]

n/a

Ieder moet ook gelukkig een andere mening hebben want als iedereen de zelfde mening had was elke spoorbaan hetzelfde.

Ervin hoe hoog zijn jou tafels eignelijk? Ik ben nu op dit moment de tekeningen aan het maken voor de onderbouw van de tafels allleen ik weet og niet hoe hoog i het van de grond af wil hebben.

Greetz
Peter

Gerolf

De tafelhoogte is een kwestie van smaak en de grootte van het publiek, maar het is in het algemeen mooi als je een baan niet teveel vanuit de hoogte kan bekijken.
Bij mezelf liggen de laagste zichtbare rails op 110cm boven de vloer, de hoogste op 130.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Mijn tafels liggen op ??n meter, en niveau 1 op 1.20m.[;)]

n/a

Ik denk dat ik hem dan op 110 houd.

Ben tevens bezig geweest met mijn baanplan maar wat is dit moeilijk plannen zeg je hebt vrij veel ruimte en toch problemen met het plaatsen van een kopstation.

Het kopstation moet rond de 160 cm zijn  aangezien mijn Thalys en Eurostar bijna 150 cm zijn en ik wil ze er volledig erin plaatsen. Vraag me dan ook af of dit gaat lukken wat in Drail kom ik er niet uit. [V]