nieuw railplan

Gestart door henk, 30 oktober 2007, 19:40:56 PM

henk

na een jaar niets te hebben gedaan wegens familie omstandigheden ga ik opnieuw beginnen .nu ik een andere ruimte tot me beschikking heb zal ik ook een nieuw sporenplan moeten ontwikkelen .dat doe ik met wintrack.
het wordt h0
iets met industrie
containerterminal,locloods,lockwerkplaats,steengroeve.
hierbij plaats ik me ruimte die ik tot me beschikking heb
graag wat suggesties om me op weg te helpen.
bvd henk
IMGhttp://i125.photobucket.com/albums/p48/henkams/railplan.jpg/IMG

Havoc

Ik denk dat de planners hier graag wat meer details gaan hebben. Zoals waar de ramen en deuren zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

henk

dit is de beschikbare ruimte ramen en deuren vormen geen belemmering
[:D]

Gerolf

zolder? schuin dak? Waarom kies je voor zo weinig open ruimte binnen een in verhouding enorm baanoppervlak? Heb je zulke lange armen? Hoe geraak je zelf (en je bezoeker) "binnen" in de ruimte?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk

het is een kamer die ik vrij heb .ik dacht dat een meter wel te overbruggen is .ik kom binnen onder me baan door via een schuifdeur.
maar nogmaals dit is de eerste opzet na een jaar niets gedaan te hebben en moet weer helemaal vanaf nul beginnen ,had al een eerder baanplan gemaakt voor een andere ruimte en dat heb me toen 3 maanden gekost met behulp van het forum.zie eerdere baanplan van mijn hier.
ben beginner en zat er toen hellemaal in maar zoals ik al zei ruim 1 jaar me niet bezig gehouden met modelspoor wegens omstandigheden, maar ga nu de draad weer oppakken.dus alle suggesties zijn welkom.[:)][:)][:)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door henk

ik kom binnen onder me baan door
geloof me, na een jaar of wat doe je dat niet meer met plezier ...
Als het even kan: vermijd een duck-under!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

Idd Gerolf heeft gelijk, zo een open ruimte in het midden kan je best enkel voorbehouden voor noodgevallen.
Maar als je elke keer volledig onder de baan moet kruipen dan zal het snel vervelen.

Een U vorm of L vorm is zeker mogelijk.
Maar wat ik persoonlijk ook een zeer goede oplossing vind is gebruik te maken van een uitneembaar of neerklapbaar gedeelte
Dit is best niet te groot,(bvb een brug om 2 sporen te laten overlopen, maar je beschikt dan wel nog steeds over de modelijkheid om je treinen volledig te laten rondrijden.
En je bent dan niet noodgedwongen aangewezen op keerlussen e.d.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

henk

oke ik heb een nieuwe tekening gemaakt van de ruimte die ik tot mijn beschikking heb.de 96 cm is de deur opening die ik middels een schuifdeur open die daardoor geen belemmering vormt.ik zou het liefst helemaal rond rijden dus mischien met een klap gedeelte of iets dergelijks.bvd
henk[:)][:)][:)]

INFO

citaat:
het wordt h0
iets met industrie
containerterminal,locloods,lockwerkplaats,steengroeve.
hierbij plaats ik me ruimte die ik tot me beschikking heb

Dat is nogal een wensen pakket in deze schaal en op deze oppervlakte.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

henk

het zijn ook maar wensen,dus er zullen keuzens gemaakt moeten worden en tja we zien wel waar het op uitkomt.nogmaals dit is de eerste aanzet en ik weet dat het niet allemaal makkelijk is maar sugesties zijn altijd welkom
[:)][:)][:)]
henk

INFO

Maar met een suggestie zul je toch echt zelf moeten komen, dan kan daar naar gekeken worden, advies opgegeven worden, of misschien is het wel gelijk goed. Maar ik denk niet dat wij een baan voor je kunnen ontwerpen, ik heb in ieder geval geen idee wat voor materiaal je in huis hebt en wat je budget is. Dus pak een stuk papier en een potlood en begin te tekenen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

henk

zoals ik al had gezegd ontwerp ik me baan met wintrack en het budget is onbeperkt[:)]enkelt vraag ik als beginner naar sugesties aan jullie als gevorderde en natuurlijk wil ik zelf me baan ontwikkelen.heb ik bij de vorige ook gedaan maar ben nooit aan het bouwen toegekomen wegens omstandigheden.nu heb ik een kleinere ruimte tot me beschikking en zoals je zelf al zei mijn wensen zijn mischien te hoog gegrepen vandaar dat ik jullie mening vraag.
[:)][:)][:)]
het is marklin c-rail waar ik mee ga werken heb inmiddels al aardig wat rails en wissels en enkele locs.

Michiel

Henk, ik heb zomaar wat neergezet dat me interessant leek. Dat geeft je alvast een duidelijker denkkader. Dat je alles overhoop gooit is niet erg, dit dient louter als uitgangspunt voor jouw denkoefening. Een richtlijn lijkt me toch om de reikafstand te beperken to max 70cm.

Succes!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

henk

bedankt voor je reaktie saraan inderdaad een leuke suggestie voor mijn denkoefening/fantasie.zo zou ik kunnen rondrijden zonder met een keerlus te werken.en wat die 70 cm betreft is dat de maximale breedte waar je mee uit de voeten kan.?nogmaals ik ben een beginner en neem graag raad aan van wat meer ervaren modelbouwers.[:)][:)][:)]

Michiel

70cm is al een heel eind! Ik heb hier een baan van 1 meter breed, en ben maar wat blij dat ie op rolletjes staat en dat ik 'm van de muur kan rollen. Want het is niet comfortabel, en soms helemaal niet mogelijk om over 1m heen gedurende langere tijd te werken. Maar dat is louter mijn ervaring.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)