Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

nieuw railplan

Gestart door henk, 30 oktober 2007, 19:40:56 PM

n/a

#15
citaat:
Geplaatst door henk

en het budget is onbeperkt




Moet dat prettig zijn.[:D][;)]

henk

#16
er zijn belangrijkere dingen als geld hoor geloof me maar(gezondheid).[|)]

n/a

#17
citaat:
Geplaatst door henk

er zijn belangrijkere dingen als geld hoor geloof me maar(gezondheid).[|)]



Off topic

Dat betwist ik helemaal niet, maar het is toch gemakkelijk[:)]

en dan nu terug on topic

Spoorse

henk

#18
na een tijdje stoeien heb ik het eerste plan klaar,dat wil nog niet zeggen dat het zo wordt,maar het begin is er weer
graag jullie reaktie's en suggesties.

bvd.henk
[:D][:D][:D]

Michiel

#19
Een paar opmerkinkjes:
- Het spoor dat buiten-om loopt, komt uit op de draaischijf als je tegenkloks rijdt, geen ontkomen aan. Is dat de bedoeling?

- Het doorgaand verkeer loopt over de afgebogen wisselstand, en het draaischijfverkeer of de rechte wisselstand. Dit zou eerder omgekeerd mogen zijn, denk ik.

- Uit het begin van je draadje bleek je interersse te hebben voor containerbehandeling. Ik zou dat thema wat verder uitwerken in het sporenplan. Op het ogenblik lijkt me dat wat erg mager?

- Heb je bewust het sporenplan vlak gehouden? Ik denk met het gebruik van een 2de niveaus je veel mogelijkheden extra zou opleveren.

In elk geval is dit een goed startpunt om op verder te borduren. Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#20
Henk,

De sporen rondom de draaischijf vind ik een beetje overdadig. De sporen bij het gigantische stationsgebouw juist weer veel te mager.
Je industrie komt ook niet helemaal uit de verf, de sporen zijn niet of nauwelijks bereikbaar.
Ik denk dat je de positie van de draaischijf eens moet overdenken en in een andere hoek zult moeten plaatsen om meer industrie en de container terminal te kunnen verwezelijken.
Of misschien is het wel verstandiger de draaischijf helemaal achterwege te laten. Je kunt namelijk ook een lokloods en werkplaats zonder draaischijf uitbeelden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

henk

#21
NA WAT WIKKEN EN WEGEN HEB IK DE LOCLOODS LATEN VERVALLEN,MAAR DE TERMINAL WIL IK WEL HANDHAVEN BIJ DE ONDERSTE 4 SPOREN.
OOK EEN SCHADUW STATION IN ME PLAN VERWERKT EN BOVEN ME SCHADUWSTATION KOMT EEN MIDDELGROOTSTATION.

GRAAG JULLIE MENING EN SUGESSTIES.
[:D][:D][:D]

ruben13

#22
dit vind ik al  goed hier kan je beter rangeren
zou dit plan behouden.
opmerking :ik zou nog een een wissel van het ??n naar het andere spoor.
srr voor de spellings fouten[:I]

ERVIN

#23
Sorry hoor Ruben, het kan aan mij liggen, maar ik begrijp geen barst van wat je hier schrijft??[:I]

Michiel

#24
tja ruben, ik staar me suf op je zin, maar vind toch geen verband... "ik zou nog een wisselseten naar het en de ander sirkel" [;)]

Henk, de 4 sporen van de terminal liggen op het doorgaand hoofdspoor, of vergis ik me? Meestal zullen terminalsporen ernaast liggen. Ook mag de lengte van de terminalsporen wat langer zijn, want nu houdt het met een lok en 1 wagon op, en dat kan de bedoeling niet zijn, denk ik.

Het dubbelsporig hoofdspoor gaat plots over in enkelspoor (links), om meteen later terug dubbelsoprig te worden. Is deze exploitatie-uitdaging de bedoeling?

Het dubbelsporig hoofdspoor is uitgewerkt als een ovaal. Ik denk dat met wat creatief gegoochel het hoofdspoor, schaduwstation en toekomstig hoofdstation op een, naar mijn smaak, boeiendere manier met elkaar verbonden kunnen worden.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze opmerkingen, maar nogmaals, deze zijn louter persoonlijk. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van je plan.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

henk

#25
na weer een paar dagen stoeien is het volgende baanplan eruit gekomen.ik heb ook de terminal laten vervallen en wil met 2 stations gaan werken.ik denk dat de 2 wissels bij de keerlus op de bovenbaan kunnen vevallen want die hebben geen nut naar mijn inziens .maar graag jullie reaktie's en op of aanmerkingen.[:D][:D][:D]


Michiel

#26
Hoi Henk,

Fijn te zien dat je nog niet ontmoedigd bent na al die pogingen[;)]. Zoals je al aangaf zijn die wissels voor de lus vrij zinloos. Ik zou ook de lengte van de opstelsporen van het schaduwstation proberen te maximaliseren. Dus, de 2 rechte stukjes voor de linker en rechter wissel verwijderen (de bocht loopt toch mooi door in dezelfde zin op het aftakkend spoor) en ga links tot helemaal tegen de muur. Zo win je ongeveer een halve meter extra per spoor. Daar ga je later geen spijt van krijgen.

Wat is de afstand van de loopruimte in het midden tot de muur? Vooral naar de hoek toe lijkt me dat erg ver worden. Zorg ervoor dat je die tot maximum een 75cm beperkt (sommigen zullen zelf zeggen 50cm). Anders ga je daar later echt last mee krijgen. Als je toegangsluikjes denkt te plaatsen, maak die dan minstens 60cm in het vierkant.

Zo, ik ben klaar met mijn comentaar. Ik ben benieuwd naar het vervolg, en de uitbouw van je hoofdstation.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

henk

#27
Bedankt alvast voor de tips.
schaduwstation inmiddels aangepast en het maximale uit me sporen gehaald door ze door te trekken naar de linkerkant van de tafel.
Ook de 2 wissels op de bovenbaan weggehaald die zoals we al door hadden zinloos waren.
Nu nog me stations een plaats geven en verder uitwerken.
En nee ik raak niet ontmoedigd,dit is juist een heel leuk onderdeel van modelspoor en de voorpret is minstens zo leuk.
[:D][:D][:D]

henk

#28
Hier alvast het aangepaste schaduwstation.
sporen gemaximaliseerd.
Nu bezig aan de bovenbaan plaatsen van het station en eventueele uitbreidingen.

[:D][:D][:D]

Michiel

#29
Dit ziet er inderdaad perfect uit. Ik ken de railgeometrie niet dat je gebruikt, maar mogelijk kan je een extra opstelspoor kreeren door links bovenaan een gebogen wissel te plaatsen, en nog een wissel toevoegen aan de wisseltstraat rechts. Je moet zelf maar uitmaken of je dit de moeite vindt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)