de never ending story van de reeks 52-53-54...

Gestart door Arbeco, 25 oktober 2007, 20:57:21 PM

Arbeco

Heren modelspoorders,

Toch nog 's even om wat opheldering vragen bij de "kenners" onder jullie. Laatst kocht ik op de beurs in Houten voor een h?le schappelijke prijs 2 Roco's .5217, de bekende vlottende cabine. Graag zou ik deze loc's omnummeren, ik heb de 5205 en de .5217 namelijk al. Volgens mij kan je met de uitvoering van Roco enkel de reeks 52 maken, of is het ook mogelijk om er een 53 of 54 van te maken zonder dat je de dakpartij moet verbouwen?? Heb al verschillende foto's opgezocht, maar kon er niet ??n van het dak vinden. Wellicht zit hier het verschil tussen de reeksen onderling, maar wat precies?? Jongens, help mij eens uit de nood a.u.b., anders heb ik straks 4 52'ers met vlottende cabine... (ook geen ramp trouwens;))
Bedankt voor de info,

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

D_Loc

De reeks 54 kun je in iedergeval niet maken (zonder verbouwing)want deze hadden geen dynamische rem en daarom geen vijfde ventilator.

Je kan volgens mij de volgende nummers van de reeks 53 maken:
- 5302 (was de 5203)
- 5307 (was de 5206)
- 5317 (was de 5207)
- 5318 (was de 5208)
- 5321 (heeft echter heel kort dit nummer gehad en werd daarna weer de 5209)
- 5320 (was de 5210)

Ik ben er hierbij vanuit gegaan dat alle 52'ers een uitlaat voor de stoomverwarming hadden en dat deze bij de omnummering naar de reeks 53 niet is verwijderd.
De info van de nummers komt uit het GM's 52,53 & 54 boek welke destijds door Editions HK is uitgegeven.

Succes met de omnummering!
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

theedooz

Ik weet niet hoe goed je bent met verbouwen, maar om een 53'er te krijgen dien je alleen het kleine uitlaatje te verwijderen en het gaatje dicht te maken. Klein likje verf en een beetje verwering en je ziet er niets meer van, lijkt me.
Zelf heb ik ze ook allebei, en overweeg er een om te nummeren naar een 53.

Groetjes,
Tedo (toch ook wel benieuwd naar die heel schappelijke prijs...)
 

Arbeco

Jongens, hartelijk dank voor deze informatie, heb deze week vakantie dus zal er eens voor gaan zitten. Eerst straks nog even de restanten van Messieux-Walemons weer opbergen, want dat staat hier nog door 't hele huis. Nogmaals bedankt heren, en jullie horen ervan!!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

Jongens,

Heb de eerste gereed, het is de 5320 geworden. Wat de tweede loc betreft, hier ga ik de raad van Tedo opvolgen en het schouwtje verwijderen. Heb het eens bekeken en dit lijkt me niet echt moeilijk. Welk nummer deze loc krijgt, ach, zal nog 's in de boeken duiken....[:D] Hou jullie op de hoogte!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

theedooz

Als je een foto hebt; ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Welke transfers heb je gebruikt voor de omnummering? En 5320; vooropgesteld dat die de uitlaat behouden heeft bij ombouw van 52 naar 53... ;-)
 

Arbeco

Heey Tedo,

Voor het omnummeren gebruik ik de waterdecals van TruckLine, deze zijn ?etsje lichter groen als de kleur die de NMBS gebruikt, maar dit valt niet op. Kwam er wel achter dat het velletje nu wel aardig leegraakt, dus zal weer 's voor andere moeten gaan kijken. Volgens mij heeft (had?) Jocadis deze ook in het assortiment zitten. En ja, die uitlaat... Bij mij zit 'ie er nog op hoor![;)] Zal eens kijken of ik een foto van de loc kan plaatsen.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

theedooz

De transfers van Truckline ken ik niet. Ik gebruik die van Rocky Rail; goed op kleur, alleen zijn ze wat korrelig in de uitvoering.
Nog een tip voor het dak; Duplicolor heeft spuitbussen in de juiste kleur (RAL 6005) groen.
 

rixke rail

Ben ik te laat ?
Gevonden in "Railhobby" 07-08/004

De dakpartijen van de verschillende locs.
Hopelijk nog tot uw dienst,
modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Arbeco

Eric, hartstikke bedankt jongen!! Je bent zeker niet te laat, want de 54 staat nog steeds gepland hoor!! Nu kan ik die daken eens goed bekijken, echt geweldig!! Dank je![;)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

rixke rail

Even dit oude draadje opgerakeld, voor een mooie foto, van toen ze noch dikke neuzen waren ! Edit : foutje ! [:o)]




Afijn, denk ik toch.
Spoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

harzfreak

Mooie foto.[:p]
Weet je misschien waar hij genomen is?
Groetjes Maarten

Arbeco

Jongens, ik kan er niks aan doen hoor, maar ik vind zulke plaatjes toch vele malen mooier dan al die stuurposten met tiptoetsen en led-controlelampjes van tegenwoordig....[:(][:(] Dit zijn voor mij de "?chte" werkplekken van een treinbestuurder (die toen waarschijnlijk nog gewoon machinist heette....[;)])
Bedankt voor de foto Eric, mooi....

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

doomslu

Doet er me aan denken dat ik ook nog zo'n foto heb :
dit is de stuurpost van de 202.020, die ik vorig jaar in Ettelbr?ck gefotografeerd heb.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

citaat:
Geplaatst door harzfreak

Mooie foto.[:p]
Weet je misschien waar hij genomen is?



Foto komt uit "Het Spoor".
Neen ik weet niet waar hij genomen is.
Weet iemand waar die watertoren staat (stond) ?
Spoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN