Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

de never ending story van de reeks 52-53-54...

Gestart door Arbeco, 25 oktober 2007, 20:57:21 PM

Brossel

Dag heren,

Heb zelf de foto natuurlijk niet gemaakt, maar volgens mij moet deze foto gemaakt zijn te Stockem (stelplaats bij Arlon). Zeker ook gelet op de locatie van de watertoren.

Destijds waren daar zowel AFB's als Breaks in onderhoud. Die Breaks reden toen de IC diensten van Brussel naar Luxemburg.

Tja...AFB's: dat zijn de echte machines!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn steengroeve in planning!

Arbeco

Tja...AFB's: dat zijn de echte machines!

Heee, nog een kenner![;)][:D]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Brossel

[;)]

Len, laten we zeggen dat we dezelfde voorkeur voor de Athus-Meuse hebben met zijn AFB's, AR's en fraaie landschappen. Alleen heb jij daar al een stoere modelbaan van gemaakt en zijn wij voorlopig nog op zoek naar een woning...[:)]

Maar de collectie is al aardig aan het groeien....terug naar de reden van dit draadje: verbouwingen aan de AFB's van Roco. Hierbij een fotootje van een deel van mijn AFB's:
- 5207, omgespoten 5206;
- 5315, met het juiste dak;
- 5217, zonder punt voor het nummer en met doorgetrokken groene bandjes.
Alle drie lichtjes geweatherd...overigens heb ik zelf nog de 5205 dubbel, waarvan ik wellicht ook een 53 wil gaan maken.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn steengroeve in planning!

theedooz

Ziet er mooi uit Davy! Hoe heb je ze geweathered, en wat bedoel je met "doorgetrokken groene streep"?

Brossel

Dank je Tedo.

De foto is gisteravond nog even gemaakt...bij daglicht ziet het er nog beter uit.

Bij de .5217, zoals Roco die uitbrengt, loopt de dunne groene band slechts tot aan de knik tussen zijkant en front. Overigens geheel in lijn met de werkelijke .5217 zoals ik deze eind jaren '90 nog gefotografeerd heb met de kanotrein naar Houyet. Voordat deze lok echter zijn stoomverwarming kwijt raakt en ter gelegenheid daarvan een punt voor zijn nummer kreeg, liep de groene band gewoon door op de zijkant tot vlak bij het nummer. Zelf wil ik de lok inzetten op een modelbaan van begin/midden jaren '80...dus vandaar de aanpassing.

Ben zelf een groot voorstander van weatheren, zolang het maar een beetje subtiel gebeurd:
- Met de airbrush een dun waasje Flat Earth over de onderkant, waardoor met name de details op de draaistellen wezenlijk beter tot hun recht komen;
- Vervolgens een dun streepje van een mix van Flat Brown en Hull Red over het dak, inclusief een beetje over de neus. Ramen uiteraard afgeplakt;
- Daarna de ventilatoren en uitlaten mat zwart (afgeplakt) en een heel streepje over het hele dak;
- Tot slot met zeer verdund zwart en de kwast de roosters aan de zijkant behandeld...
Resultaat: een werkpaard!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Mr-tsjoektsjoek

Prachtig werk Davy.

Ook je weathering is prima.

Een toetsje gunmetal of oily black of iets dergelijks om vetsporen te imiteren op de draaistellen doen de details nog beter uitkomen.

Sla er maar eens een van de eerste MSM's op na, met name die over de supering van de reeks 59.

Groeten Mr tsjoektsjoek.