Belgische nummerplaten in H0

Gestart door Guy Van Meroye, 22 oktober 2007, 14:07:29 PM

Guy Van Meroye

Jongens,
Voor een diorama-in-aanbouw zou ik een paar H0-autootjes moeten uitrusten met een nummerplaat (met 5 karakters, dus van voor 1971). Ik heb via mijn PC geprobeerd deze zelf te printen, maar om een of andere reden krijg ik de letters niet zo klein afgedrukt dat het past als nummerplaat voor een H0-autootje. WIe kan mij hierin raad geven? Wie eventueel er in het verleden geslaagd is zelf nummerplaten te maken en me er wat wil "verkopen" mag me altijd contacteren via private mail.
Alvast bedankt
groetjes
Guy
 

kasteel

@ Guy
mail met beschrijving is onderweg
Jan

Rochevalien

Waar is de goede oude tijd van het Yahoo forum???? toen konden zulke zaken op een eenvoudige manier ,BLIJVEND gepost worden en kon iedereen dat ten alle tijde terug vinden.Maar ja,dat was vroeger....

Gerrit

belair

Misschien kunnen we van Guy zijn vraag allemaal leren?
mvg
Luc

Pol

Ja, ik zou ook wel eens willen weten wat de afmetingen zijn van een nummerplaatjes in H0 en met welk programma je dat dan best maakt?
[:p][:p][:p]

Heeft iemand trouwens ook een idee voor Duitse nummerplaten rond 1940?
[?][?][?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Jurgen

Heel toevallig heb ik dit op het oude Yahoo forum ooit eens gevraagd en ik heb toen een paar oplossingen gekregen dacht ik.
Ik heb er 1 onthouden.
Via Excel:
citaat:
? Begin een nieuw werkblad
? Functie : Beeld ? in en uit zoomen ? aangepast = 400 %
? Functie : Opmaak rijhoogte : Instellen op 3,75
? Functie : Invoegen ? Figuur ? Autovorm : basisvormen ? selecteer het vierkant
? Functie : Opmaak autovorm
Lettertype : ARIAL ? standaard ? 2,3 punten ? rood
Uitlijning : Horizontaal = gecentreerd : Verticaal = gecentreerd
Kleuren en lijnen : lijn : Kleur = rood - Stijl = doorlopende streep -Dikte = 0,5 punt
Grootte : hoogte = 0,126 cm : breedte = 0,597 cm
Marges : links = 0: rechts = 0 : boven = 0 : onder = 0


Ik vroeg toen voor nummerplaten in tijdperk IV en V. Hopelijk kan je hier iets mee doen. Volgens mij is de werkwijze dezelfde.
Een laserprinter is wel aan te raden hiervoor. [;)]
Met dank aan wie het mij toen ook verteld heeft. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Pol

citaat:
Geplaatst door Jurgen
Een laserprinter is wel aan te raden hiervoor. [;)]



Hoe krijg je dan rode letters????[?][:o)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Met een kleurenlaserjet, slimmeke![:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Ik zie 2 oplossingen:
Print af op een kleurenlaserprinter. Die printen veel scherper dan een inktjetprinter omdat je niet werkt met vloeiende inkt maar met toner.
Als je geen kleurenprinter hebt kan je langs gaan in een kopiecenter en daar drukken ze dat dan af.

Of als je toch een inktjetprinter hebt, zorg dan dat je aan mat fotopapier geraakt. Dat bevat een krijtlaag die de inkt onmiddellijk vast houdt. Deze laat zich ook beter fixeren dan blinkend papier.

Nog een extra tip: Als je werkt met blinkend fotopapier, zorg dan dat je papier neemt van hetzelfde merk als je printer en de inkt. Het fixeren van die inkten is gebaseerd op een chemische reactie. En niet elke fabrikant gebruikt je juiste producten.

P.S. En bovendien Guy, als je printer het niet kan printen dan is er geen mens die het kan lezen.[:)]
Always be modelling!

Roderik

Even nog het correcte lettertype: Franklin Gothic Narrow.
Always be modelling!

doomslu

Ik ben er van overtuigd dat het ook kan met een inktjetprinter, maar wel op hoogkwaliteitspapier drukken (bvb licht fotopapier).

@ Pol : ga in je garage (of die van de buur indien je er geen hebt [:o)]). Meet je nummerplaat nauwkeurig op. Deel zowel de hoogte als de breedte door 87 en je hebt de afmetingen in H0...
(stress voor de nakende bevalling zeker [;)])

edit : Roderik was me even voor...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Er aan denken dat een 5 cijferig nummerbord kleiner is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Ik maak men nummerplaten in Coreldraw en print die dan af op zelfklevend papier, als iemand die wil geef je maar een seintje en geef me uw keuze en print die dan af...en stuur die op....en voor de Guy, kan die altijd binnen steken bij Meta Media in Schellebelle als dat beter is.

Roderik

citaat:
Geplaatst door janjozef

Er aan denken dat een 5 cijferig nummerbord kleiner is.

Jan



En hoger
Always be modelling!

kasteel

@jurgen
klopt is mijn tekst destijds op  oude forum gezet
je kunt het perfect met een kleureninkjet printen en als het op zelfklevend fotopapier is ( DATALINE ref 57119) zelfs kleven
Jan