Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

afscherming verborgen baanvakken?

Gestart door Michiel, 18 oktober 2007, 11:19:07 AM

Michiel

Gisteren heeft een van mijn dierbare lokomotiefjes het vrije luchtruim gekozen. Jammergenoeg was ie nog niet vliegrijp en spatte het pijnlijk tegen de tegelvloer uitelkaar.B)

Dus, hoe hebben jullie de verbogen baanvakken beschremd tegen dergelijke ongelukken? Ik denk eraan om plastiek-, karton- of houtstroken te bevestigd tegen de zijkant van de baansegmenten, of is een vangnet een optie? Hoe hebben jullie dat opgelost???

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb hiervoor zacht rubberen stroken geplaatst, tot zo'n 2 cm boven de bovenkant van de rails. Helaas nog niet overal ... [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Door strips van 4 cm uit hardboard tegen de zijkant te bevestigen


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

Ik gebruik dezelfde methode als Luc. Gewoon repen hard of zachtboard van 4 cm tegen de zijkanten gelijmd of geschroefd. Afdoende en toch goedkoop.
Vanaf dat die randen er tegen staan is er nog nooit iets ontspoord [:I][:I][:I]
Waarschijnlijk de wet van Murphy zeker [^][^][^]
Met vriendelijke groeten
Peter

Frank_N

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Door strips van 4 cm uit hardboard tegen de zijkant te bevestigen





En je baandelen worden er nog steviger van ook.
Groet van Frank

Jurgen

Ik heb mijn moeder aan het werk gezet. [:D]
Zij heeft een versleten laken in stukken gescheurd en aan de zijkanten velcro bevestigt. Dit ga ik nu onder mijn baan hangen en dan kunnen de locs en wagens hierop vallen moest het nodig zijn. Liefst niet te dikwijls natuurlijk. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Pol

citaat:
Geplaatst door Saraan

Gisteren heeft een van mijn dierbare lokomotiefjes het vrije luchtruim gekozen. Jammergenoeg was ie nog niet vliegrijp en spatte het pijnlijk tegen de tegelvloer uitelkaar.[B)]



Je kan ook aan modelVLIEGTUIGJES beginnen natuurlijk [;)][}:)]

Ik ben zelf van plan om op het zichtbare deel mijn bochten te beschermen met repen (overschot van) plexiglas. Ik heb hier nog geen praktische ervaring mee, maar misschien is het een idee voor anderen? Het is trouwens niet echt mijn idee, ik denk dat ik het al op clubbanen heb zien toepassen ook??
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

erik de noorman


Zo goed als gratis, stroken van verpakkingsdozen, tape en nietjes



Erik

kasteel

@ Pol
Heb dit al jaren langs gans mijn baan - beschermt ook de scenery tegen allerlei ongevalletjes
Je kan het kopen in platen - oa Brico - neem wel de dunne versie dan kan je ze zelf snijden met een stevig mes ?n kan ze zelfs lichte rondingen opvangen.
Jan

Michiel

In de Brico (om het beest bij naam te noemen) heb ik een dunne melkwitte , wat vettige (op het gevoel zoals teflon, maar het is geen teflon) plastiekplaat gehaald van ongeveer 2mm dik, die ik met een schaar kan knippen, en vrij sterk kan plooien. (De bochten in schaal N zijn nu eenmaal wat krapper dan die in H0). Deze melkwitte plastiekplaten blijken soepeler dan de transparante plexiglazen platen. Dit weekend ga ik eens proberen om ze tegen de baansegmenten te spijkeren en/of lijmen. Als het meevalt, zet ik hier wel een fotootje van het resultaat.

Bedankt, de mannen, voor de inspiratie![;)]
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Je kunt natuurlijk ook iets kalmer rijden, van mij is er nog nooit een machien "uit den bocht gevlogen", ik rijd dan ook met mijn treinen, dus er geen bescherming tegen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

JanJozef, er bestaan nog andere factoren waardoor een trein het luchtruim kan kiezen:[;)]

- de baan is nog in ontwikkeling, en de sporen liggen nog niet optimaal.[B)]
- je hebt kinderen! Die hebben van die grijpgrage vingers, of laten soms eens wat op de sporen achter, zoals een legoblokje of opgedroogde yogourt.[:o)]
- de kat kan zich niet meer bedwingen; die mechanische "muis" is gewoon TE lekker![:0]
- de oudste zoon vindt het "te cool" om met elke trein tegen 300km/h (op schaal) door de bocht te vliegen! De regelknop gaat dus prompt helemaal naar rechts. LACHEN GEBLAZEN!!! [}:)]

Ik ga een stevige boord aanbrengen. Dat zal het aantal ongelukken toch al bepreken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

belair

Bij ons is het ieder zijn speelgoed, dat maakt het leven al heel wat makkelijker.[^] [:D] Ik heb nu ook geen kleine mannen meer maar wel een zeer curieuze kat die altijd maar op mijn zolder wil.[}:)]
In de bochten van mijn spiraal op de baan heb ik ook gebruik gemaakt van hardboard. Goedkoop en makkelijk te bevestigen met een elektrische nietmachine.
mvg
Luc

just4fun

citaat:
Geplaatst door Saraan

... spijkeren en/of lijmen ...


@Michiel,
als je gaat spijkeren, eerst voorboren of de plaat splits/barst. Ik ben ervaringsdeskundige (maar niet op m'n baan, want 'k ben spoorloos [:(]).
Groet,
Paul

dancer

een goed topic: Ik had gedacht: plaats een (oude)matras onder uw baan..
Indien je moet kruipen onder de baan dan heb je geen pijn aan de knie?n, en eventuele bezoekers kunnen daar dan slapen [:D]