Baanverlichting

Gestart door belair, 12 oktober 2007, 21:17:02 PM

belair

Wat gebruiken jullie om uw baan te verlichten, halogeen spots, TL lampen,...? Eventueel ook waarom kan interessant zijn.
mvg
Luc

doomslu

Ik heb mijn gele gloeilampen vervangen door TL-licht omdat ik vond dat het gele licht niet natuurgetrouw genoeg was (is eerder geschikt om de vooravond na te bootsen vind ik). De TL-buizen zijn wel eerder 'warm' getint en niet van die kille witte.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Ik gebruik TL-lampen en spots, maar die spots ga ik ooit nog eens vervangen, die schijnen alleen recht naar beneden, over de TL-lampen ben ik best tevreden.

Kedeng Kedeng

Ik heb 2 TL-lampen hangen tegen het plafon, eerst hingen daar 4 spotjes & als je daar een tijd onder zit begin je te zweten  & je hebt dan ook last van schaduw, nu met die TL-lamp niet meer.

belair

Zo te zien gaat de voorkeur naar TL verlichting.
Is er geen artikel uitgekomen in MSM betreffende baanverlichting? Ik kan me er iets van voorstellen maar ik vind het nergens terug.
In het boek van Jacques Le Plat is er ook een stuk over verlichting geschreven, ook zeer interessant.
Alvast bedankt aan de mensen die reeds reageerden.[;)]
mvg
Luc

Jean

Op de 4 meter baan die op de foto zichtbaar is zitten twee dunne TL buizen van +/- 80 cm. Ik weet niet meer of het soft of fel licht is.

De 'overgangen' zijn zichtbaar. Wat denken jullie, moet er een derde TL buis tussen?



Groeten,
Jean

modelbaanHO

Ik heb 4 grote TL lampen geplaatst (80W) in een vierkant. De kamer is slechts 4x4 m groot en dat geeft voldoende licht zonder schaduwen. Ideaal om aan de baan te werken. Voor de sfeer kan ik ook een serie spotjes laten branden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

n/a

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Op de 4 meter baan die op de foto zichtbaar is zitten twee dunne TL buizen van +/- 80 cm. Ik weet niet meer of het soft of fel licht is.

De 'overgangen' zijn zichtbaar. Wat denken jullie, moet er een derde TL buis tussen?


Groeten,
Jean



Jean,

Mijn mening zou ??n bijkomende lamp veel beter zijn

Spoorse

loebaske

De ruimte die wij laten tussen twee TL armaturen is ongeveer 30cm, gebruik steeds warm wit, eventueel op een tweede rij, met meer afstand tussen de TL armaturen... met blauwe lampen, dan cre?r je daylight.

Gerolf

Mijn baanverlichting bestaat voorlopig alleen uit een werkverlichting: 2 250W-halogeens in de nok van het zadeldak.
Ik heb wel een sfeerverlichting gepland, maar de uitvoering ervan zal niet meer voor dit jaar zijn, en waarschijnlijk ook niet voor 2008 ...

E?n van de mankementen aan mijn baanplan is het ontbreken van de mogelijkheid om een fries en verlichting te plaatsen. Althans ... dit zou toch niet simpel zijn [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Jean, ik zou toch trachten meer gelijkmatig licht te krijgen. Kan natuurlijk ook aan de foto liggen.

Maar zie ik het goed en heb je glas voor je baan staan? Schuiframen in glas tegen het stof?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

2 x 250 Watt halogeen, een in de nok vh dak de  ander op een statief. Onder de baan nog 2 verplaatsbare 40 Watt reflector lampen. Halogeen leverd een "harde" schaduw, tl spreid beter. Voorlopig genoeg om te kunnen bouwen. Later zien we wel weer...
Groet van Frank

belair

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

2 x 250 Watt halogeen, een in de nok vh dak de  ander op een statief. Onder de baan nog 2 verplaatsbare 40 Watt reflector lampen. Halogeen leverd een "harde" schaduw, tl spreid beter. Voorlopig genoeg om te kunnen bouwen. Later zien we wel weer...



Dat is soms het probleem Frank, het voorlopige licht die men tekort heeft om te bouwen. Hologeen werklicht op een steun is ook wel een voorlopige optie.
Kan er mij iemand zeggen in welk nummer van MSM dat artikel heeft gestaan over baanverlichting?
mvg
Luc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door belair

Kan er mij iemand zeggen in welk nummer van MSM dat artikel heeft gestaan over baanverlichting?
MSM14, vanaf p32 (als mijn database klopt)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ouche, wat is mijn baanverlichting?

De enige van de 3 overgebleven 40W pitjes tegen het plafond en een bureaulamp die ik telkens wat dichter bij de werkplek trek[:I]. En dan maar afvragen waarom ik eigenlijk alleen overdag aan de baan werk???[:0]

Ik denk dat ik daar binnenkort wat ga aan doen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)