Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Baanverlichting

Gestart door belair, 12 oktober 2007, 21:17:02 PM

Michiel

Vandaag hoopte ik LED verlichting te proberen voor mijn baantje. De eerste LED-spot gaf meteen korstsluiting dat de stoppen eruit vlogen. Omgewisseld voor een nieuw exemplaar, en dat deed het helemaal niet, niet eens een beetje vuurwerk! [:(] Dus geld terug gevraagd. Ik wacht wel een paar jaar opdat die LED technologie een beetje betrouwbaar wordt.

Halogeen dan maar. Maar de spots die ik hier heb geprobeerd bleken allemaal vlekkerig licht te geven. Zou het komen doordat die reflector uit kleine facetten bestaat? Ik elk geval geeft het lelijk licht en onbruikbaar voor foto's. [B)]

Ik heb er maar weer gloeilampen in gestoken. Volgende keer probeer ik TL. Ik kom er wel uit. Vooral geen paniek! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

De led technologie is nochtans al vrij ver gevorderd. Slechte serie misschien?
Anders ledstrips op rol met een transfo? Vrij vlot verkrijgbaar en veeeel licht.
Je kleeft zoveel strips als je zelf wil.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Ik heb voor mijn theatertje voor 2012 'losse' high-efficiency 5mm-leds gebruikt, in diverse kleuren, maar vooral warmwitte.
Het artikeltje erover zit bij de redactie van MSM [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

citaat:
De led technologie is nochtans al vrij ver gevorderd


Inderdaad Paul, alleen is de kostprijs nog behoorlijk hoog. Toen ik relighting van ons magazijn voorstelde, heb ik een offerte laten maken met ledverlichting. Deze was meer dan het vijfvoud van een gewone relighting. En ja, je haalt het er vrij snel uit wat het verbruik betref. Aleen kijken Amerikanen of de investering binnen de 2 jaar terug verdiend is. Het werd dus een relighting met T5 armaturen [xx(].

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

TreinTeLaat

TL-buizen geven zeer goed licht en kosten qua verbruik minder dan gloeilampen (want van gewone spotjes of ballonnekes hebt ge er veel meer nodig om genoeg licht te hebben).

Mijn treinkamer wordt trouwens verlicht met 2 TL-lampen (die heb je ook in alle soorten wit licht). Mijn baan is zo heel goed verlicht!


PS: De nieuwste technologie is zoals jullie zeggen de LED-technologie.
Ze is al ver gevorderd, maar dat duurt uiteraard enkele jaren vooraleer alles op punt staat om het te fabriceren en te verkopen in de winkels.
Nu zullen we nog even de 'milieuvriendelijke' spaarlampen moeten gebruiken (die een zwaar metaal bevatten, namelijk kwikdamp ...!!! =Klein gevaarlijk afval...)