Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Wielen

Gestart door Peter, 03 oktober 2007, 14:49:42 PM

eric

#15
De methode die Klaas beschrijft heb ik al toegepast bij een pak Lima wielen en dat lukt heel goed. Je hoeft er zelfs maar heel weinig van af te halen om een goed resultaat te hebben op Roco-line rails.

ronald felix

#16
Een drupje olie op de vijl doet wonderen, het wiel koelt beter en de bramen blijven plakken. Nadeel, je vijl is vuil, en je wieltje was je best ook eens
Ronald

Frank_N

#17
citaat:
Geplaatst door ronald felix

Een drupje olie op de vijl doet wonderen, het wiel koelt beter en de bramen blijven plakken. Nadeel, je vijl is vuil, en je wieltje was je best ook eens



Olie trekt, zoals u zelf zegt vuil aan. Nooit gebruiken!!
Bovendien worden de snijkanten door dit vuil beschadigd. De vijl word grof en neemt dan slechter af.

Krijt is een betere optie, er blijft niets aan je vijl "hangen" waardoor de vijl een langer leven beschoren is. Het bewerkte oppervlak word ook mooi glad. Gewoon een paar streken met een krijtje erover, wat vijlen, vijl (op de kant) uitkloppen, doorvijlen. Je merkt vanzelf wanneer je weer wat krijt erop moet doen. Met wat oefening lukt het vast.
Groet van Frank