Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Wielen

Gestart door Peter, 03 oktober 2007, 14:49:42 PM

Peter

Heb een hele reeks Liliput en R?wa goederenwagens, waarvan de wielen de imitatie schroeven op de biels raken.(Roco line)
Andere wielen kopen zal een dure aangelegenheid zijn en zelf afdraaien kan ik niet want ik heb geen draaibank, en voor die wielen allen ga ik er ook geen kopen. Kan dit gedaan worden door ze met de as in een boormachine te steken en zo met een vijl wat af te vijlen, of zijn er nog alternatieven.
Voor de koppelingen gebruik ik afhankelijk van het model, Ribu, Symoba of Roco kortkoppelings mechanismen. (Roco is 20 euro voor 12)
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#1
Wielen afdraaien door ze in de boormachien te stoppen en er vervolgens een vijl langshouden kan wel, maar ik betwijfel of 'het los uit de pols' afdraaien (afvijlen) een acceptabel resultaat zal opleveren..
Bovendien als het een geisoleerd wiel betreft (met een kunststof inbusje) kan dat gaan smelten door de hitte die vrijkomt bij het vijlen...
Rara, hoe weet ik dat [:o)]

Groet,
Jean    

Peter

#2
Ervaring??? [:D][:D][:D]

Hopelijk vind ik, voor de R?wa wagens althans, vervangwielen, want die wagens zijn te mooi om in een doos te blijven zitten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

#3
Leg gewoon je sporen wat hoger![;)][:D][:D][:D]

Sorry, ik kon het echt niet laten [:I]

Even serieus: Ik denk dat je gerust met een of twee wieltjes kan experimenteren. Als het dan toch niet lukt kan je toch nog altijd wielen kopen. Zolang je de wielen niet in de breedte vervormd, lijkt het me dat er niet veel problemen zouden mogen zijn. Gewoon proberen dus.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Klaas Zondervan

#4
In RailMagazine (dat andere blad[:)]) is de techniek van het afdraaien met een vijl al een paar maal getoond, met foto's en al.
E?n wiel een stukje op de as naar het midden verschuiven zodat je genoeg aslengte hebt om in de boorkop vast te zetten. Draaien maar en vijl er tegen. Niet te hard drukken, want dan gaat het wiel slippen.
Naderhand het verschoven wiel weer op zijn plaats schuiven en op de juiste afstand van het andere wiel zetten.

En zoals Pol zegt, waag er gewoon 1 of 2 assen aan om het te proberen.

quf

#5
Ik heb een tweetal jaren geleden, 20 vervangassen enkelzijdig ge?solleerd gekocht bij Fleischmann; om hetzelfde probleem als het uwe op te lossen. Deze kosten toen 1,45? per stuk ( nu waarschijnlijk al duurder). Vraag is natuurlijk of enerzijds, deze assen als losse onderdelen voor uw Rowawagens zulk een investering waard zijn, en anderzijds of ze als onderdeel bij  Rowa te verkrijgen zijn.  Ik vind dat afdraaien, wat mij betreft, toch de allerlaatste optie is.

Groeten

Frank

Peter

#6
Frank,
R?wa als merk bestaat niet meer (al jaren) de modellen zijn toen verspreid geraakt bij Trix, Roco en Merker+Fischer (bestaat ook niet meer)
Zal eerst eens proberen morgen wat af te vijlen, lukt dat niet, zal ik volgende week in Aachen eens kijken.  (Genk gaat helaas niet voor mij)
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#7
Wat zijn code 100 rails toch simpel [B)] dank U

nu ernstig, afvijlen gaat geven dat uw sliert wagons zoals de golvende baren van het water gaan rijden, of ge moest nog bankwerker "van den oude stempel" zijn, wielen  op de assen verschuiven geeft dat er altijd bij gaan zijn die los komen te zitten op de assen en ge niks anders meer gaat doen als uw wagons op de sporen te zetten, dus ik zou aanraden assen te vervangen, maar inplaats van losse te kopen kunt ge eens nazien om ineens een doos te kopen, komt mischien wel goedkoper uit.

Nu dit is wel de rede dat ik nog steeds code 100 rails aanhoud. Niet voor die paar lima locs maar voor dat pak wagons.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

#8
Volledig met je eens Jan, hoeveel zijn het der die zien dat je code 75 gebruikt [?][?][?] 1 op 50 [?][?][?] geef mij maar code 100 en nooit problemen[:)][:)]

SuSke

#9
Peter,
Kijk eens bij deze meneer: http://stores.benl.ebay.be/Benno002
0,80 euro per as
kwestie van de juiste afmetingen te kiezen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door janjozef

.... afvijlen gaat geven dat uw sliert wagons zoals de golvende baren van het water gaan rijden,

Jan, het gaat alleen maar om het lager vijlen van de flenzen. Daar merk je in het rijgedrag niks van, behalve dan dat de flenzen de railbevestigingen niet meer raken.

Gerolf

#11
Ik heb er toch ook al verschillende bijgewerkt met de vijltjes-en-boorkopmethode. Dat is best te doen als je:
- de twee wielen bij mekaar schuift, het resterende stuk van de as wordt je inklemmingspunt
- alleen de flens afvijlt
- met tussenpozen vijlt, zodat het geisoleerde wiel niet heet wordt
- een niet te hoog toerental, met een stevig koppel (dus zeker niet met een Dremel of zo)
- boormachine horizontaal in een statief plaatst - dat werkt aangenamer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#12
Peter,ik heb een heleboel Piko wagons voorzien van kleinere flenzen met een eenvoudig trukje.Dat gaat als volgt:
Meet de asdikte
Boor in een houtenwasknijper een gat met dezelfde diameter +0.5mm
"Klem" het wielstel in de wasknijper
Neem een dremel boormachine met een slijpsteentje in.
ZET EEN VEILIGHEIDSBRIL OP!!!!!
EN DOE EEN STOFJAS OF IETS DERGELIJKS AAN.
Laat de dremel draaien en hou de slijpsteen tegen de flens.
Deze gaat nu meedraaien en wordt tegelijk iets afgeslepen.
LET OP: hier komen braampjes vrij die worden rondgeslingerd (vandaar bril + kledij)
Doe dit een drietal keer tot de afstand goed is (passen +meten)

De nadelen: je verknoeid minstens 3 wielstellen maar dat is "leergeld".
Door deze werkwijze vormt er zich een braam aan de flens ,dit is niet gewenst maar kan op dezelfde wijze worden weggeslepen met de dremel haaks op de flens te zetten.
Proberen maar zou ik zeggen.
o ja ,de voordelen : je hoeft geen vervangassen te kopen.
je moet de wielen niet verschuiven op de assen.

gerrit

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

je moet de wielen niet verschuiven op de assen.
Dat moet je bij de meeste oude wielstellen toch al doen. De wielafstand klopt maar zelden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

#14
Misschien is het interessant om het hele proces een keertje met foto's vast te leggen. Dan kunnen we een beetje ramptoerist spelen bij die eerste mislukkingen [}:)][;)] om daarna WAUW te zeggen als het gelukt is!!!![:p]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...