Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

Kees-Jan

Mooie CFL Lok!

Heb deze in elkaar geknutseld:



Speciale bestikkering van een BordBistro van de DB ter gelegenheid van 50 jaar Duitslend (40+10). 40 jaar BRD en 10 jaar DDR samen.

Kees-Jan

Michiel

Gisteren heb ik een McIntosh locomotief gescoord. Het is een Dunalastair 766 van de Caledonian Railways, de moederloc van ons Belgisch type 17, en later 18 en 20. Als ik het model (een kunststof vitrinemodel genre DelPrado) in mijn handen heb, kan ik eens bekijken in hoeverre de ombouw mogelijk is. Maar daarvoor moet ik nog een paar daagskes geduldig zijn...

Edit: en dit is'm dan. Een typisch display model. De uitstraling is ok, detaillering matig, en alles is zowat in 1 stuk gegoten. Maar als ik dit model kan combineren met een chassis, dan kan dit slank model een opvallende verschijning zijn tussen al het ex-Pruisische geweld. De ombouw staat op mijn todo-lijstje... (sorry voor de slechte foto, ze werd genomen met erg weinig licht)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Michiel,

Daar ga je veel werk aan hebben, maar waarschijnlijk ook veel plezier.

Succes!

Dries

TECHWIL

EEN 3-FASEN LOC

De eerste E-locs waren 3-fasig, de bovenleiding  bestond uit 2 draden (als bij een trolleybus), de derde fase waren de sporen. Een speciale panto met 2 elektrisch van elkaar gescheiden sleepstukken was noodzakelijk.
Men kon op die manier locs met grotere vermogens inzetten.
Nadeel was de dubbele stroomdraad welke vooral bij wissels en kruisingen tot complexe constructies leidde met ge?soleerde stukken waardoor steeds 2 panto?s moesten worden gebruikt.
In HO waren deze buitenbeentjes tot nu enkel verkrijgbaar als messing locs met prijzen boven de 1000 Euro.
Het is dan ook goed nieuws dat ROCO en RIVAROSSI dit soort machines in hun programma eindelijk hebben opgenomen en dit aan meer betaalbare prijzen.
De ROCO E432 is nu in uitlevering .





Ervaring na enkele dagen rijden :
-   Afwerking is zeer goed, vele opgezette details.
-   Panto?s zijn functioneel maar elektrisch niet aangesloten. Heb 1 panto omgebouwd  om de loc via de normale bovenleiding te kunnen voeden, is natuurlijk een aanslag op de werkelijkheid welke een dubbele draad vereist.
-   2 treinbestuurders, waarschijnlijk was dat in die tijd zo, maar de cabine is zo donker en de ramen zo klein dat deze van buiten af niet zichtbaar zijn.
-   Gewicht 350 gram , de loc rijdt soepel en heeft een goede trekkracht dankzij 2 antislip banden op de door de motor aangedreven as, de andere 3 assen worden meegenomen via de drijfstangen.
-   Eens iets anders bij ROCO , om de kast af te nemen moet men  4 vijsjes losschroeven.



RENWIL

Paulogic

Mooie loc.

Van die driefasen nog noooooit gehoord en nu wel dus.
Moet inderdaad bij wissels wel wat geknoei geweest zijn met
bedrading en toestanden.

2 bestuurders : die ene kijkt dan toch naar de schone meiskes denk ik.
mvg,
Paul(ogic)

Driesel

citaat:
2 treinbestuurders, waarschijnlijk was dat in die tijd zo

Dat is in Itali? altijd zo geweest. Een automatische waakinrichting werd pas in 2009 ingevoerd, en sindsdien rijden de Italiaanse bestuurders alleen (ik betwijfel zelfs of dat reeds op al het materieel van toepassing is)!
citaat:
die ene kijkt dan toch naar de schone meiskes denk ik.
Ze moesten normaal gezien elkaar in de gaten houden, maar ja...

Stefan Appelmans

Dat is een MOOIE loc!
Een heel mooie loc[:p]
stefan.

bollen neus

Juist aangekomen met autooke uit Duisland een ROCO 63756 LKAB 111/112 erts locomotief, hij is lang hij is dus zeer lang iets meer dan 525 m/m voor een tweedelige e-locomotief.[:)]

Gottardo

Even terug naar de E423 Trifase.

Ik vind die Italiaanse loks ook prachtig - eigenlijk omdat ze dermate oerlelijk zijn, dat ze terug mooi worden [:)].  Nadat ik in mei als eerste FS-loc een "oerige" E626 (3kV, net zoals in Belgi?) van Roco gekocht had, heb ik een maand geleden eveneens de nieuwe E432 trifase aan mijn verzameling toegevoegd (meteen toen hij uitkwam - ik had 'm voorbesteld).  Eindelijk zijn deze loks betaalbaar geworden, want tot nu toe was dit zowat het domein van Lemaco (Lematec).

De E432 reed o.a. ook op de zuidhelling van de Brenner, waar hij tot eind jaren '50 het internationale reizigersverkeer in handen had.  Inderdaad een complexe zaak, zeker wat de dubbele (onderling ge?soleerde) bovenleiding betrof, met name boven de wissels.  Merkwaardig : deze e-loks stonden vaak gehuld in een stoomwolk, net als een stoomlok (ik dacht dat dit te maken had met de treinverwarming).

Bovendien werd die trifase nog gekenmerkt door een bijzondere eigenschap: de loks konden enkel aan een paar vaste snelheden rijden (ik zou het terug moeten opzoeken, maar naar ik dacht 25 km/u, of 50 km/u, 75 km/u of 90 km/u).  Er was geen geleidelijk snelheidsverloop mogelijk.  Dit betekende dat de treinen met schokken versnelden (of vertraagden).  Vaak reed de trein net iets langzamer door het gewicht of de helling berop, of net iets sneller als het bergaf ging.

En daar waar de E432 het reizigersverkeer in handen had, gebruikten de Italianen de superkleine 5-assige E554 trifase voor de goederentreinen (quasi steeds in dubbeltractie).  Ik hoop dus dat Roco de tendens voortzet, en ons binnenkort verrast met zo'n E554.

Ben toevallig vanavond bezig geweest met de onderdeeltjes te bevestigen aan de E432 Trifase.  Kan me iemand vertellen hoe die aandrijfstangen aan de kant van bestuurderspost 1 bevestigd moeten worden (bij mij zijn er geen gaatjes om de stangetjes in te klipsen - moeten er gaatjes geboord worden ?) ? Techwil, aan je foto's te zien ben jij er w?l in geslaagd de stangetjes te monteren.

Met vriendelijke groeten,

Gottardo

TECHWIL

Waarschijnlijk betreft het deze aandrijfstang.



Er moeten geen gaatjes geboord worden, bij mij ontbrak wel het vijsje dat naast de 2 staat, heb dat met een draadje moeten oplossen.
Heb ondertussen deze aandrijfstang terug moeten verwijderen aangezien ik met deze loc rijd en dan deze aandrijving het uitwijken van het loopstel belemmert. Dus enkel nuttig bij niet rijdende locs in vitrine.
RENWIL

Gottardo

Hallo Renwil,

dank je voor je snelle reactie.  Ik bedoelde inderdaad die drijfstangen die je daar gescand hebt.

Intussen heb ik het ook voor elkaar gekregen: inderdaad ontbraken er geen gaatjes.  Bij mij zat het vijsje-naast-de-2 er w?l bij, maar het was een heel gepriegel om dat in het gaatje te krijgen (heeft me ongeveer 40' werk gekost).

Klopt dat je er niet mee door enge bogen kan rijden: dat stond al in de handleiding (enkel voor vitrine).

Nog een vraagje: op je foto's zie ik witte (of zilveren) "vlekken" op de donkerbruine chassis-boord net boven de wielen.  Bij mij is daar alles uniform bruin geschilderd.  Is daar de verf bij je afgebladerd, of staan daar witte teksten ?

Ik heb trouwens gemerkt dat deze lok voor de liefhebbers intussen ook al in de "fascistische" zwarte uitvoering te koop is.

In elk geval : veel plezier met je lok !

Gottardo

TECHWIL

Hallo GOTTARDO

Dat is inderdaad verf die verdwenen is, dat zijn de gevolgen van rijden en testen.

RENWIL

gjvdz



Gisteren gekocht.
Ze krijgen een mooi plaatsje op de baan[8D]
Mvg Giel-Jan

ERVIN

Mijn nieuwste aanwinst sinds vandaag , 10 gasketelwagens van de SNCF , maar ook hier in Belgi? te zien..

Nadat de Captrain zijn sleep autotransportwagons had afgezet in de bundel kreeg hij deze sleep mee aan de haak.[:p]







Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mijn nieuwste aanwinst sinds vandaag , 10 gasketelwagens van de SNCF , maar ook hier in Belgi? te zien..

Nadat de Captrain zijn sleep autotransportwagons had afgezet in de bundel kreeg hij deze sleep mee aan de haak.[:p]
Ervin, ik zette reeds een berichtje in rubriek idee voor voor toekomstige nrs. met betrekking tot uw baan.'tIs toch zeker dat jij die 129 000 000 euro niet gewonnen hebt?(grapje[:D][:D][;)]
Groeten Peter[;)]