Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

wisselmotor AC/DC

Gestart door Janssfs, 15 september 2007, 14:30:29 PM

Janssfs

Ik heb enkele wisselmoteren van Conrad.

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/219998-an-01-nl-Weichenantrieb_m_Umschaltung.pdf

In principe werken deze op wisselstroom. In praktijk blijken ze ook te werken op DC. Kan ik dit zo maar doen of beschadig ik hiermee het mechanisme?

 

Klaas Zondervan

Laten we eens bij het begin beginnen.
Waarom denk je dat deze wisselmotoren in principe op wisselstroom werken? Waar staat dat dan?
(ik weet het antwoord wel, maar ik wil je helpen om het zelf te ontdekken)

Janssfs

bedrijfsspanning : 16 VAC
 

INFO

Janssfs,

Ook ik zal je nog even op een dwaalspoor brengen.

Alhoewel jij de bedrijfspanning aansluit met een waarde 16V AC, werkt de motor in de aandrijving op gelijkspanning.

En jij mag nu bedenken waarom dat zo is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Janssfs

Ik denk dat ik nu snap waarom die twee diodes daar zitten [:p]...
 

Frank_N

Uit de aangegeven link begrijp ik dat deze wisselmotor bedoeld is voor AC. Het is mij overigens ook duidelijk dat deze motortjes werken op DC.

Als jullie het nu leuk vinden (KLaas & Wim) om raadseltjes te plaatsen voor iemand die het niet helemaal snapt, vind ik dat behoorlijk kinderachtig.

Maak het verhaaltje zelf af, en kleur de plaatjes.
Groet van Frank

Gerolf

Om antwoord te geven op de vraag van Janssfs: geen risico op schade.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Frank, jij kunt het kinderachtig vinden om raadseltjes te plaatsen, maar ik doe dat met een diepere bedoeling.
Kijk, ik kan natuurlijk het hele verhaal in ??n keer vertellen, maar ik werk liever op een andere manier. Ik prikkel de vraagsteller om zelf over zijn vraag na te denken en zo zelf het antwoord te vinden. In het onderwijs wordt dat ook veel gedaan, omdat het op den duur veel effectiever is dan alles voorkauwen.
En zoals je uit het verloop van de discussie kunt opmaken heeft dat bij Janssfs uitstekend gewerkt.

Rochevalien

Klaas,Wim is het nu zo moeilijk om op een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord te geven? als ik jullie zo bezig zie blijkbaar wel.Je bereikt daar volgens mij helemaal niks mee hoor,behalve dan dat de vraagsteller een "degout" krijgt van dit forum en afhaakt.
foei,foei,foei!!!! [|)][|)][|)]
En om even op de originele vraag te antwoorden: neen je kan het mechanisme van de wisselaandrijving (=een gelijkstroommotor) niet beschadigen door het op gelijkspanning aan te sluiten.
Alleen wordt de elektrische schakeling iets moeilijker want je hebt een dubbelpolige ompoolschakelaar nodig (of een kruisschakelaar) en als je met diodes ?n een wisselspanning werkt ben je klaar met 2 drukknoppen(en het is ook goedkoper)Je moet het alleen niet op een t? hoge spanning aansluiten.
Zo eenvoudig is het.

Gerrit


Frank_N

Groet van Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door Janssfs

Ik denk dat ik nu snap waarom die twee diodes daar zitten [:p]...




Dat is een begin van een correct antwoord, en kun je nu ook in je eigen bewoordingen uitleggen wat die diodes nu precies doen? En waarom de gebruikte motor een gelijkstroommotor is?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Rochevalien


Alleen wordt de elektrische schakeling iets moeilijker want je hebt een dubbelpolige ompoolschakelaar nodig (of een kruisschakelaar) en als je met diodes ?n een wisselspanning werkt ben je klaar met 2 drukknoppen(en het is ook goedkoper)Je moet het alleen niet op een t? hoge spanning aansluiten.
Zo eenvoudig is het.
Gerrit



Maar Gerrit, dan moet je natuurlijk ook zelf wel het juiste antwoord geven, en de juiste benamingen gebruiken, want ook aan dit antwoord heeft Janssfs niet zo heel erg veel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Aan raadseltjes ook niet, Wim.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Klaas,Wim is het nu zo moeilijk om op een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord te geven?

Nee, dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar zoals ik al uitlegde, is het beter om de vraagsteller zelf te laten ontdekken hoe het in elkaar zit. En wat ik al eerder zei, die aanpak heeft uitstekend gewerkt.
Maar door jullie gezever is dit draadje intussen al 2 keer zo lang geworden als nodig is.

INFO

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Aan raadseltjes ook niet, Wim.



Ook op deze manier van reageren daar is de vraagsteller niet meegeholpen, en de kans dat hij daardoor of daarom afhaakt is groter dan om hem te prikkelen om zijn probleem zelf op te lossen, met wat hints en wat openvragen. Ook ik ben er van overtuigd dat hij er op den duur beter mee geholpen is of wordt.

Want wat is er mis om mensen eens zelf te laten nadenken. Voorkauwen doen we al jaren, en dat heeft zo blijkt op geen sier geholpen.
Mensen blijven vragenstellen, die ze op de eerste bladzijde van een handboek terug kunnen vinden, dus zal ik steeds meer daar op gaan wijzen, zonder dat ik het hele verhaal voor de zoveelste keer voorkauw. Persoonlijk vind ik dat we in deze digitale tijd afmoeten van de stelling, we gooien het in de groep, dan lost een ander het probleem wel op. Gelukkig zijn Klaas en mijn persoon van een andere generatie, en hebben het allemaal uit de boeken moeten leren, zonder dat de hele wereld daar aan mee kon helpen. Maar of jij het nu wel of niet leuk vind dat ik een raadseltje plaats, dan zal mij verder een worst zijn, het gaat er om dat de vraagsteller, uiteindelijk geholpen wordt, en dat wordt hij nog steeds.

Alleen de waarheid ligt in het midden.