Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Perronboorden

Gestart door Janssfs, 09 september 2007, 21:10:32 PM

Janssfs

Met welke materialen hebben jullie perronboorden en perrons gemaakt in Belgische stijl?
Ik zou ze liever zelf maken ipv aan te kopen.
Alvast bedankt voor de tips.
Jan
 

Rochevalien

Hallo Jan,perronboorden voor de Belgische baan zijn (waren?)er bij Jocadis,zowel de hoge als de lage variant.
Nadeel is als je veel en lange perrons te maken hebt je veel van die dingen nodig hebt.Nu die die boorden zijn niet zo moeilijk zelf te maken dus zelfbouw in plasticcard is een goede optie ,eventueel nadien afgieten in resin.
Ik heb mijn perrons zelf gebouwd op basis van plastic hoekprofielen uit de bouwmarkt(15x15mm)het probleem is wel dat die te hoog zijn maar dat kan je afzagen.Een model-zaagtafel is daar goed voor.
Je kan dan je perrons in elke gewenste boog leggen.Je moet wel die hoekprofielen nog inzagen langs de onderkant,anders kan je die slecht plooien.(dit is wat moeilijk uit te leggen zonder foto's[:I])
Je lijmt die profielen dan op hun plaats,dan kan je de perrons opvullen met bv piepschuim of balsahout.
Hierop komen dan de tegels (evergreen plasticcard)of gewoon wat geverfd zand (grindimitatie)
Het voordeel van een lichte opvulling zoals balsa of piepschuim is dat je later heel gemakkelijk trappen kan inbouwen.Peco heeft een setje daarvoor.
Als afwerking kan je de typisch Belgische bloembakken plaatsen (Jocadis) of eventueel een stalen voetgangersbrug van bv Kibri.
Als je nog vragen hebt:stel ze gerust.

Gerrit

Raoul en Jordy

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Als afwerking kan je de typisch Belgische bloembakken plaatsen (Jocadis) of eventueel een stalen voetgangersbrug van bv Kibri.
Als je nog vragen hebt:stel ze gerust.

Gerrit

meestal is het toch een tunnel die dan onder de treinbaan ligt.[;)] je weet wel, die tunnels waar je met de fiets ook kan doorrijden.

Gerolf

Ik maak mijn perronboorden ook zelf: een moedermodel uit styreen, siliconenmal en afgegoten in gips.
http://meb.gerolf.be/spoorweg/station/nperron.htm onderaan de pagina.
De foto's zijn niet geweldig, ze zijn genomen toen ik nog geen fatsoenlijk toestelleke had [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Raoul en Jordy

ziet er allemaal zeer mooi uit[:D][;)]

Peter

Ik heb er nog een aantal (nieuwe) van Jocadis liggen, het hoge type, die ik een hele tijd geleden per abuis heb gekocht (moesten de lage zijn) Indien iemand ze wil overnemen voor lagere prijs, laat het me dan maar weten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Raoul en Jordy

h? Peter kan je eens een foto tonen van die hoge types[;)]

Peter

Sorry, sorry, sorry, maar ze zijn helaas voor jullie al verkocht.
Met vriendelijke groeten
Peter

Raoul en Jordy


13erke

@ raoul en Jordi:

dit is het hoge model:

en dit het lage model:

Raoul en Jordy

ahh oke
maar Peter je kon toch gewoon een stukje afsnijden[;)]

Peter

Ja, dat had gekund, maar dan ben je wel je steun aan de achterzijde kwijt, zodat het lijmoppervlak slechts 1 mm bedraagd. Op de foto is het spijtig genoeg niet te zien dat er onderaan een horizontaal stuk van ong. 3 mm aanstaat.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

De hoge perronboorden staan ook lichtjes schuin naar achter toe.De lage perronboorden hebben dit niet.Daarom zijn de hoge ook (iets)moeilijker zelf te maken.

Gerrit

Raoul en Jordy

ahhh oke[;)] weer wat bijgeleerd[:D]