Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Grassmaster zelf maken

Gestart door belair, 12 augustus 2007, 20:38:04 PM

belair

Waarschijnlijk hebben er al velen gezien dat er op het internet sites bestaan die uitleg geven hoe een grassmaster zelf te maken van een oude electronische vliegenmepper.

urlhttp://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan-2.html/url

IMGhttp://i102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/grassmaster/DSC06346.jpg/IMG

Ik heb er nu zelf ook ??n gemaakt en moet zeggen dat dit een echte aanrader is voor iedereen. Moeilijk is het niet te maken en het resultaat van de grasmat is verbluffend.
mvg
Luc

ruben13

ik hep er ook zo eengemaakt werkt goed.
voor dit zels te maken kijk op www.nproject.nl .

marklinfreakske

heb even op de site gekeken, en ziet er verre van moeilijk uit !! [:)] daarmee dat ik hem ook zelf eens zal bouwen, trouwens weet iemand als dit ook zal gaan met vliegenmeppers uit de blokker ? [:D]

belair

Ik vermoed dat dit met alle dergelijke vliegenmeppers gaat. Die van mij heeft 2 AA batterijen. De weerstanden waar over gesproken wordt is er ??n voor de bediening van de led die er in zit (weg met die led, heb je toch niet nodig en neemt alleen meer stroom af) en die andere gewoon wegknippen en overbruggen, deze dient waarschijnlijk om de stroom te beperken naar de mepper zelf.
mvg
Luc

ruben13

ik heb het met eenvan de blokker ge maakt (zonder aan de weerstatjes te prutsen)
en het werk prima.

belair

Wanneer je de wee(r)standen verwijdert heb je een sterkere variant.

Ik heb vandaag zelfs wild gras op mijn baan kunnen inplanten met de zelfgemaakte "grassmaster". Gewoon kortgesneden verfborstel- of papborstelharen in de zeef gooien en je bent klaar. Vlastouw gaat ook.
Hoe dichter bij de oppervlakte je kan strooien hoe beter de statische electriciteit zal zijn en hoe mooier je gras rechtop zal staan.
mvg
Luc

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door belair

Wanneer je de weestanden verwijdert heb je een sterkere variant.



Is het al niet erg genoeg een wees te zijn? Nu ga je ook nog de tanden verwijderen om ze sterker te maken???[:D][:D][:D][:D]
(sorry Luc, ik kon het niet laten)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

belair

Dat heb je dan met vlug tippen en niet nakijken, een terechte opmerking. Ik zou het ook niet kunnen laten.[:D] [;)]
mvg
Luc

Gerolf

Ik speel ook graag met weestandjes [:D]
Nee, serieus: zo'n alternatieve grassmaster staat alvast op mijn doe-het-zelf-lijstje [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dieter

Welk effect krijg je nu eigenlijk als ge het draadje en het zeefje in je handen vast hebt en je op het knopje drukt?
Krijg je dan het zelfde effect als het gras? [:D]

Sorry kon het niet laten.

Groetjes
Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

doomslu

Ik ben vandaag alvast bij Blokker geweest... [;)]
'k Moet wel nog een paar dagen wachten alvorens ik het kan uitproberen. Ik zit momenteel in 't buitenland op vakantie...

... in Gent. [:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

citaat:
Geplaatst door Dieter

Welk effect krijg je nu eigenlijk als ge het draadje en het zeefje in je handen vast hebt en je op het knopje drukt?
Krijg je dan het zelfde effect als het gras? [:D]



Wanneer je per ongeluk eens tegen de andere draad komt geeft het toch een ferme knets te horen.
Als je het toch wil proberen, probeer het dan eens op een ander. Zo zie je dan direct zijn gezicht, van uw eigen zie je dat niet.[:D]
Ik vermoed dat daar toch een redelijke voltage doorgaat, maar niet genoeg Ampere om echt schade aan te richten, een beetje zoals een ontsteking van een motor.
mvg [;)]
Luc

belair

Toch een paar foto's om eens te laten zien wat de resultaten zijn.





mvg
Luc

tunnelmotor2000

Denk dat Noch het wel kan schudden met hun grasmaster. Ze hebben er alleszins dik aan verdiend.
En ja ook ik heb er ??n gemaakt en ben nu bezig aan een tweede sterkere variant.
 

loebaske

Bedankt Luc, weeral iets dat we weten om goedkoper scenery toe te passen[:)]