Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Grassmaster zelf maken

Gestart door belair, 12 augustus 2007, 20:38:04 PM

belair

Bij vele produkten gaat het er om goed te kijken uit wat het gemaakt is en wat kan dienen als vervang produkt, die het zo goedkoper kan maken. Daar hou ik me veel mee bezig.
Ik heb zelfs een manier gevonden om zelf flockage te maken in gelijk welke kleuren. Een kwestie van zoeken, leuk als je dan een resultaat kan boeken.
De grassmaster is zeker mijn uitvinding niet, ze stond op het internet.
mvg [;)]
Luc

loebaske

Laat maar komen h? Luc, weet het wel dat het niet jou uitvinding is, maar het resultaat van die verfborstel haren is voortreffelijk...
en om iets na te maken..daarvoor zijn onze Nederlanders[;)] die vinden altijd wel iets om het goedkoper te maken (net zoals op vankantie gaan[:)])
Een pluim voor die gasten[8]

br212

De andere manier met een afwasfles en stofzuiger (Kijk: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/gras-en-ballast.html )zoals daar ook wordt beschreven bevalt mij toch beter. Alhoewel de grasmaker het goed doet moet je uiteindelijk toch de restjes weghalen met een stofzuiger, dus waarom niet in ??n keer zo doen? Alleen als ik wil plakken in houtlijm of kleine stukjes op bergen doe ik het nu met de statische theezeef, de rest (zeker de grote vlakken) op die manier.

Gerolf

Ik heb er mij (eindelijk) ook eentje gemaakt. Niet geprutst aan het schema - niks opgevoerd dus - en een behoorlijk resultaat:



De foto is niet echt gelukt, maar het geeft hopelijk wel een idee [;)]
Het enige probleem momenteel: het gaas van mijn zeef is te fijn, en het duurt me veel te lang om een stukje te strooien. Op mijn winkellijstje staat nu o.a. een zeef met grovere mazen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

citaat:
het gaas van mijn zeef is te fijn, en het duurt me veel te lang om een stukje te strooien. Op mijn winkellijstje staat nu o.a. een zeef met grovere mazen


Gerolf, dat gebeurt met de echte Grasmaster ook. Het is niet enkel afhankelijk van de zeef, maar ook van het strooimateriaal.
Sommige vezels gaan vlot, andere weer niet. Ikzelf blijf de voorkeur geven aan Noch en Heki grasvezels.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Ik heb hier ook zo'n vliegenmepper liggen gemaakt op basis van de N-project website, en na gebruik zie ik toch dat er niet veel rechtop komt te staan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Rian,

De draad moet echt wel goed contact maken met het vochtige (lijm)
gedeelte hoor dan pas heeft het effect. Ik heb ook een grasmaster
en daar moet je ook goed op letten.

Maar nu een goedkope tip. Door af en toe met plexi te werken
heb ik iets ondervonden en getest. Plexi is enorm statisch laadbaar.
Ik voelde dit aan de steeds dunner wordende kruin op mijn hoofd zelfs op 30 cm afstand... hm idee : even wat dunne houtlijm op een plankje,
strooimateriaal in de lijm en dan de plexi er even boven houden en...
jawel het kwam meer dan behoorlijk recht. Hoe laad je die plexi terug op... met een wollen muts of trui of iets dergelijk.
En wat er tegen de plexi gaat kleven kan je er na enkele ogenblikken
gemakkelijk afhalen of je neemt de plexi iets langer vast zodat hij
ontlaad en je kan het er afhalen.

Simpel en goedkoop een stukje plexi van ongeveeer 20 x 20 kost een 5 tal euro.
mvg,
Paul(ogic)

dirkkerckhofs

Ik gebruik er nu ook al een tijdje ??n (dankjeloebaske) en haal het beste resultaat door er daarna nog eens met een stofzuiger over te gaan. Dan gaan de grashalmen pas echt goed rechtstaan.

Dirk

Peter

Gewoon ter informatie (en nee ik wil geen reklame maken voor de Miba)
in het laatste nummer staat een uitvoerige test van de verschillende elektrostatische graszaaiers. De allerduurste (een Profi toestel) kost...850 euro!! De gewone Grasmaster van Noch doet het heel goed.
Een tip (die ik ook niet kende) het beste resultaat is als je het punt waar de draad in de vochtige lijm gestoken wordt niet verder dan ongeveer 20 cm van je toestel verwijdert is (enkel die dure tot 50 cm)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
het punt waar de draad in de vochtige lijm gestoken wordt niet verder dan ongeveer 20 cm van je toestel verwijdert
Zolang je lijm niet vochtig, maar NAT is, en die punt ook, kan het nog wat verder [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw