Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

realistische handwissels - bollenstampen

Gestart door jean-luc, 22 juli 2007, 00:43:38 AM

jean-luc

Onlangs bouwde ik een functionele bollenstamper op schaal 1/87. De bedoeling is dat de bol van kant wisselt bij het verplaatsen van de wisseltongen. De wissels zullen aangedreven worden met geheugendraad (SilentDrive van Modeltech); mooi traag dus. :D

Bij 7 van de 10 verplaatsingen lukt het om de bol van kant te doen wisselen. We zijn echter enkel tevreden met 10 op 10 :p

Zijn er onder jullie die me tips kunnen geven om de zaak te perfectioneren ?

imghttp://pix1.telenet.be/S5cQxhF!OWdwEbsXK!0L1deOOS4nb4waantLM3jvvj3v1s5G7SHYPSGzoyBQcNsg!lefTaBAUptCY2Z3fhIYr9g6luEaeclURcCqHm!WKlLZU_/Bollenstampen_3.jpg /img
imghttp://pix3.telenet.be/S5cQxhF!OWdwFER5XyH6cl0xu3iYgGLggrZwPafp6aHcytJEFguvrsWSr2OTZ!14tXwjIEYlHObM!lULbh31jL784XntSRSFYeAxgArR4PiH4_/Bollenstampen_4.jpg /img

Dank en groeten, Jean-Luc

Gerolf

[:0] Mooi, man! Zoiets zou niet mis staan op mijn baan [:p]
Is het een wrijvingsprobleem op het scharniertje dat de oorzaak is dat het niet steeds lukt?

Ik vermoed dat je vele foto's hebt van een "echte" bollenstamper, misschien wel een bouwtekening ? [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Dit zou inderdaad nergens misstaan; zo krijgt de fabrikant weeral een idee toegeworpen. [:D]
Je ziet dat ik een ringetje maakte met daaraan het staafje naar de bollen. Dit ringetje rust rechtsreeks op de plastic en draait rond de rechte staaf. Die manier geeft het beste resultaat. Bij een volgend model bouwde ik een extra ringetje, waarop het scharnierend ringetje rust, met de idee dat metaal op metaal beter zou kunnen draaien; meer niets is minder waar.
Smeermiddelen (naaimachine-olie) geven geen betere bedrijfszekerheid. Ze werken remmend (zuigend) omdat alles te licht is.
Het gewicht is gebouwd van drie stukjes geperforeerd bladlood, van 1 mm dik, die ik aan elkaar lijmde.

Ik ben vooral op zoek naar tips over gewichtsverdeling en beweging. [8)] Is er iets dat ik over het hoofd zie ?

Een echte bollenstamper staat in mijn tuin, dus ver moest ik niet lopen. Bouwtekeningen zijn te vinden in Le manuel du piqueur.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

[:0] Mooi, man! Zoiets zou niet mis staan op mijn baan [:p]
Is het een wrijvingsprobleem op het scharniertje dat de oorzaak is dat het niet steeds lukt?

Ik vermoed dat je vele foto's hebt van een "echte" bollenstamper, misschien wel een bouwtekening ? [:p] [;)]




@ Gerolf : wie weet, misschien eens gaan kijken in de 'Manuel du Piqueur des Chemins de Fer' op mijn site [:D]

@ Jean-Luc : heel mooi gedaan. Ik zou het volgende proberen :



het gemarkeerde gedeelte een beetje plooien. Dus, van boven gezien, moet dat gedeelte de vorm van een haakje hebben : (
Nu hopen dat dit helpt [;)]

Gerolf

Het probleem zit mogelijk in het "dood punt" bij de start van de beweging. Misschien moet je er voor zorgen dat je gewicht niet volledig haaks kan staan (een stoppertje inbouwen of zo)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
...Ik ben vooral op zoek naar tips over gewichtsverdeling en beweging....


Ziet er goed uit [:0]
Heb je al eens een iets lichter bolletje geprobeert? Bv. iets van kunststof, of hout?? Om de massa wat te verdelen zou je de handel weer van metaal kunnen maken.
Mij lijkt mogelijk lood (voor het bolleje) iets te zwaar tov. de rest van je construktie.
Om de massa wat te verdelen zou je de handel dan weer van metaal kunnen maken.


Groet van Frank.
Groet van Frank

mardelat

Dag Jean-Luc,
Ik zie op de foto dat de bevestiging handle-grondsteun een vijs is; in de scheepsmodelbouw is zo iets om problemen vragen: altijd een messing buisje door elk van de twee delen, tussen beide een mini-rondel en door beide een vijs met moer. Een beetje teflon- of siliconenolie en klaar is kees.
Marcel

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het probleem zit mogelijk in het "dood punt" bij de start van de beweging. Misschien moet je er voor zorgen dat je gewicht niet volledig haaks kan staan (een stoppertje inbouwen of zo)

Dat is ook mijn gedachte. Je moet er voor zorgen dat de stang met de bol een kleine hoek maakt, zodat hij als het ware al een voorsprong heeft in de richting waarin hij moet omzwaaien.
Hoe wordt dit bij de grootbedrijfuitvoering gedaan?

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het probleem zit mogelijk in het "dood punt" bij de start van de beweging. Misschien moet je er voor zorgen dat je gewicht niet volledig haaks kan staan (een stoppertje inbouwen of zo)

Dat is ook mijn gedachte. Je moet er voor zorgen dat de stang met de bol een kleine hoek maakt, zodat hij als het ware al een voorsprong heeft in de richting waarin hij moet omzwaaien.
Hoe wordt dit bij de grootbedrijfuitvoering gedaan?



daar wordt die bol met het hand verplaatst [:)] maar ons 'Preiserques' hebben niet voldoende kracht [:D]

jean-luc

Momenteel ben ik bezig met de tip van Patrick.
De tip met de  "stoppertjes" van Gerolf is zeker ook te doen, maar nog niet uitgevoerd.
Momenteel doe ik dus verder in het aanwezige materiaal; andere materialen zullen misschien uitgeprobeerd worden.
Er komen geen vijsjes aan te pas hoor Marcel. De nummer 144 en 176 van Evergreen, een messing buisje, een stalen staafje en een stalen draadje ... meer niet. Die siliconespray lijkt me ook wel wat in plaats van de machine-olie.

Geduld vriendjes ... slecht weer in Vlaanderen = goed weer om te modelbouwen [:D]

Eens alles werkt maak ik een bouwtekening. [;)]

jean-luc

Het werkt ! [:D] ! Bedankt vrienden [:)]

De arm werd, zoals Patrick voorstelde [;)], gekromd. Tevens maakte ik hem twee millimeter langer dan de eerste pogingen. Zo werkt alles 9 op de 10 keer perfect. We kregen pas een 10 (zelfs 50 op 50) toen er siliconenspray op de rechte stang gespoten werd; bedankt voor de tip Marcel [;)].

Hieronder enkele foto's van het geslaagde model. Zo krijgen jullie al een idee van de bouw. Een bouwtekening met de afstanden is beloofd.













Groeten, Jean-Luc

SuSke

Hoi Jean-Luc, prachtig ding dat je daar gemaakt hebt.

Op de foto meen ik te zien dat je alles nu nog manueel omzet, vandaar dat ik nog een klein vraagje heb [}:)]: is de kracht van de geheugendraad groot genoeg om dit samen met de wissel om te trekken en komt de verplaatsing overeen met de omslagafstand van je wissel?
Of ga je de bollenstampers op een ander gaatje vastprikken in de besturing van Modeltech? [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Knap dat hij het doet, Jean-Luc!
Toch ... lijkt hij voldoende op het prototype?
De tekeningen uit "le manuel du piquer" (slecht Frans, ik weet het [:I]) zien er anders uit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Knap dat hij het doet, Jean-Luc!
Toch ... lijkt hij voldoende op het prototype?
De tekeningen uit "le manuel du piquer" (slecht Frans, ik weet het [:I]) zien er anders uit.



Gerolf, ik weet dat je een 'perfectionist' ben [:)]. Maar als ik tekening 379 uit Le Manuel du Piqueur vergelijk met het werk van Jean-Luc, zie ik daar maar weinig verschil [;)]
Het Vanneste-Systeem (tekening 381) is inderdaad wel verschillend.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *