Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

realistische handwissels - bollenstampen

Gestart door jean-luc, 22 juli 2007, 00:43:38 AM

ruben13

wow [:0] kij mooi daarvan moet je wel ook is een planmaken

jean-luc

Dank voor de honneurs vrienden ... maar vooral bedankt voor de hulp en het aanbrengen van ide?en. Het forum heeft weerom zijn nut bewezen.

@ SuSKe:
Inderdaad een heel goede opmerking ([}:)] is niet nodig) waar ik ook reeds aan gedacht heb, maar nog geen antwoord op heb. Het is de bedoeling dat de wissel aangedreven wordt door een SilentDrive van Modeltech. Aanvankelijk dacht ik om de bol rechtsreeks aan de wissel te bevestigen. Omdat de slag van de bol kan verschillen van de slag van een Peco wissel kan ik een andere opening van de SilentDrive gebruiken. De SilentDrive is zeker krachtig genoeg om de wissel en de bol te verplaatsen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik twijfel er niet aan dat het zal lukken. Een Peco wissel loopt soepel en die bol glijdt als een pluimpje. De trekkracht op het uiteinde van de L-arm van de SilentDrive is nog altijd ongeveer 60g. Hebben we meer trekkracht nodig, dan moet de overbrenging korter bij het scharnierpunt van de L-arm bevestigd worden, ten koste van de verplaatsing. Als ??n SilentDrive de zaak niet aankan, kan ik nog steeds een tweede SilentDrive aanschaffen om de bol te sturen. De uitdaging is wel om de twee te combineren met ??n aandrijving.
Daarnaast komt nog het belangrijke gegeven dat alles handwerk is en dat er dus tijdens de bouw van meerdere exemplaren wel eens kleine verschillen kunnen optreden; zodoende zal iedere bol op zijn manier moeten afgeregeld worden.
Maar dit moet ik nog allemaal uittesten en de resultaten zullen jullie zeker (met het nodige geduld) op het forum aangeboden worden.
Zie ook www.modeltech.be voor meer info over de SilentDrive.

@ Gerolf en @ Patrick:
Ik moet Patrick gelijk geven. Het oude systeem Rh?uan is mijn toepassing en staat ook al meer dan dertig jaar in mijn tuin ... normaal toch dat ik die andere zelfs niet van ver wil kennen [:D]

@ Ruben13:
Het plan is beloofd en is op komst [;)]

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

Hij lijkt inderdaad het meest op het oude systeem Rhenan (tekening 379 in "le manuel" dus), maar waren daar mogelijk varianten in? Ik zou toch wel eens een foto van het toestel in je tuin willen zien.

Mij lijkt het dat je koperen buisje ietsje langer moet zijn, ook om soepeler te kunnen draaien rond de as.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Tot uw dienst.

Gekregen halverwege de jaren '70, afkomstig van de vorming van Steenbrugge.

Tijdens verdere testen zal ik het koperen buisje iets verlengen. Voor de beweging is dit waarschijnlijk niet nodig, maar het zal mooier ogen.


doomslu

En als je dan toch wil perfectionneren : het voetje nog wat zwaarder maken en het model is perfekt ![;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

Prachtig stukje modelbouw Jean-Luc. Nog niet aan uw baan bezig? Groeten uit Oostenrijk, ben hier op een duitse klavier bezig in een internet cafe, wat een rotding zeg, maar zo blijven we op de hoogte van het forum.[:D]
groeten,
Luc

DelticPower

Qwertz versus azerty ?
Groeten van Jan

Gerolf

Bedankt voor de foto, Jean-Luc. Het kriebelt al serieus om er zelf eentje te maken! [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Vrienden,

Zoals beloofd ... de bouwtekening van de bollenstamper.

Ik ben geen technisch tekenaar, dus als er onduidelijkheden zijn moet je niet laten om vragen te stellen.

Groeten, Jean-Luc


Gerolf

@Jean-Luc: als je dit ooit voor MSM wil publiceren, wil ik het wel uittekenen voor je [;)]
- De verhouding van de grondafmetingen van de sokkel verbaast me wat: 2.5 x 4.25. Op je foto had ik eerder de indruk dat het meer vierkant is. Gezichtsbedrog, zeker?
- Je bol kan je ook "gieten" met soldeer, lijkt me. Een 5mm-gaatje boren of frezen in een hittebestendig plaatje en je hebt een gietmal.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

@ Gerolf
- De breedte van de voet is inderdaad gezichtsbedrog.
- Dat malleke voor de bol is een goed idee.
- Dat artikel zal misschien wel komen, eens alles goed op punt staat.
     Je aanbod vergeet ik niet [:D]

tonycabus

En ik die eerst dacht dat het om een alternatief van 'schenenstampers' ging[:D][:D][:D][:D][:D]
Met Jea-Luc wette nooit, da's hier maar weer eens bewezen[:0]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tonycabus
En ik die eerst dacht dat het om een alternatief van 'schenenstampers' ging[:D][:D][:D][:D][:D]
[:D]  [:D] [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Jean-Luc,
De bol kan je eventueel maken van een loodje om iets te verzegelen. Groeten uit Innsbrouck.[:D]
Luc

jean-luc

citaat:
belair Geplaatst - 27/07/2007 : 13:47:49
--------------------------------------------------------------------------------
Jean-Luc,
De bol kan je eventueel maken van een loodje om iets te verzegelen. Groeten uit Innsbrouck.
Luc


[:D][:D][:D][:D] Goed idee Luc, maar die zijn te "grof"  [B)] ( is niet alleen een woordspeling) [;)]
Veel treinplezier in Oostenrijk [:D]