Tweeslachtige gevoelens (in de portemonnaie)

Gestart door poco loco, 02 juli 2007, 01:36:25 AM

poco loco

Ik heb tijdperk ,plaats en themathiek gevonden, goed bestudeerd wat daar van tractiematerieel reed in de late fifties en ik houdt mij zo rigide mogelijk aan dat lijstje. Ook al kan daar 'ne mottigaard' bij zitten...
Deze beperking brengt met zich dat ik als beginner en meteen digitaalrijder voor tamelijk wat locomotieven aangewezen ben op oud (analoog) materiaal.
Waar ik soms op beurzen en veilingen voor een habbekrats vind wat ik nodig heb, kost digitalisering, liefst dan nog met Loc Sound, mij een veelvoud van de oorspronkelijke aankoopprijs.
Ben ik dan wel goed bezig?
-beter wachten tot ik zelf digitaliseren kan?
-beter wachten tot het gewenste model uitkomt?
-beter wachten? iets dat ik tijdens mijn nu reeds twee jaar durende relatie met modelbouwshops stilaan leer :D.

Groeten, luc.

Gerolf

Wachten tot er een geschikt model verschijnt kan je altijd doen. Dat doe ik ook. Regelmatig vind ik zo wel iets "in de aanbieding".
Wachten "tout-court" zou ik echter niet doen. In plaats van gewoonweg te wachten kan je modellen verbouwen (verbelgischen), leren digitaliseren, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik vind dat je de kosten van ombouw niet moet gaan vergelijken met de aanschafprijs van het kale model.
Stel je koopt een locje voor 20 euro, dat is het eerste verdiend. Stel dat je daarna nog 50 euro moet uitgeven om het te digitaliseren, dan ben je totaaal 70 euro kwijt. En wat dan nog? Je moet kijken of het eindresultaat je die 70 euro waard is.
Als je een kaal model koopt voor 100 euro, dan ben je na ombouw 150 euro kwijt. Is dat dan wel verantwoord?
Kortom, ik vind het een beetje onzinnig om te zeggen dat een goedkoop locje de ombouwkosten niet waard is, want het gaat tenslotte om het eindresultaat. En als je er van af wilt, dan haal je de decoder er weer uit en je verkoopt die loc weer analoog voor een habbekrats aan iemand die er wat in ziet.

ysbeer

Zit iets naast de draad,maar weer niet zoveel dat een nieuwe nodig is.

Ik verbaas mij telkens weer dat er zo simpel over prijzen wordt gesproken,en zo weinig om je heen gekeken.
De meeste van ons hebben geen bankrekening van 10 miljoen euro,en daarom is het zo belangrijk als je van je zorgvuldig gespaarde centen een lok koopt,je er niet te veel voor betaald.
Ik lees hier verhalen van mensen die iets kopen voor een prijs die 10 tot 15 procent boven een vergelijkbare andere winkel ligt.
Ik kan me voor stellen dat je een goed band met een winkel hebt en daar koopt voor de goed verstandhouding,maar toch daar voor telkens tientallen euro te veel betalen??????????
Goed info en raad vind je meer hier, dan bij de doorsnee winkel.

Mijn raad.
Wil je wat kopen,kijk om je heen ,vraag her en der,informeer(ook hier naar de betrouwbaarheid van winkels)en koop dan bij de beste van de laagste.

Wie dat redelijk goed doet spaart zeker een lok per jaar.

wim ysbeer

Peter

Luc,
De meeste loks komen regelmatig opnieuw op de markt in (soms) verbeterde uitvoering maar wel meestal met een digitale "schnittstelle" zodat je gemakelijk kan digitaliseren, alhoewel het zelf ombouwen niet altijd een moeilijke opgave dient te zijn. Er zijn goede (Duitse) websites waar zo'n ombouw stap voor stap en met foto's wordt uitgelegd. Ook MSM zelf heeft al een paar artikels in die zin gepubliceerd.
Wat Wim zegt over winkels is natuurlijk waar, alhoewel ik zelf mijn meeste aankopen bij H?nerbein in Aachen doe. Niet omdat alles goedkoper is, want dat is het niet altijd, maar omdat ik daar gewoon alles onder een dak vindt.Dat we na al die jaren een zeer vriendschappelijke band met de familie hebben is ook een voordeel.
Maar..ik koop er ook niet alles.
heb trouwens net de laatste nieuwe Lima lok meegebracht. Een Duitse V20 met verbeterde motorisatie en rij-eigenschappen, en een digitale stekker. (Rijdt uitstekend met de ingebouwde Kuhn decoder (geen sound)
Met vriendelijke groeten
Peter

cbx

Wat vind je zelf?
citaat:

Wat heeft het dan gekost en met welk resultaat?
citaat:

Heb je al die andere modellen dan al?
citaat:

-beter wachten? iets dat ik tijdens mijn nu reeds twee jaar durende relatie met modelbouwshops stilaan leer.

Geen idee hoe "jong" je bent, je kunt ook te lang wachten.
citaat:

Ik ben ook helemaal overgestapt op digitaal m?t lok-sound, kost
wat maar dan heb je ook een natuurgetrouwbeeld van je lok(s)
ik wil niet anders meer.

poco loco

citaat:
Geplaatst door cbx

Wat vind je zelf?
citaat:

Wat heeft het dan gekost en met welk resultaat?
citaat:

Heb je al die andere modellen dan al?
citaat:

-beter wachten? iets dat ik tijdens mijn nu reeds twee jaar durende relatie met modelbouwshops stilaan leer.

Geen idee hoe "jong" je bent, je kunt ook te lang wachten.
citaat:

Ik ben ook helemaal overgestapt op digitaal m?t lok-sound, kost
wat maar dan heb je ook een natuurgetrouwbeeld van je lok(s)
ik wil niet anders meer.

Waren mijn vragen zo retorisch?
In de afronding van je tirade breng je trouwens mijn vraag weer naar boven: hoe ben je overgestapt naar digitaal met loc sound?

Groet, luc.

Klaas Zondervan

Even ingaande op 1 van je vragen:
citaat:
Geplaatst door poco loco

Daar hoef je niet zo lang op te wachten. Als ik jou was zou ik proberen om die kunst zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Is niet echt moeilijk, maar je moet je er even in verdiepen.

erik de noorman

beter wachten tot ik zelf digitaliseren kan?

Luc een loc digitaliseren is echt niet moeilijk hoor. Hieronder een voorbeeld wat eveneens een antwoord geeft op je vragen.
Dit was een duitse TP II anologe gelijkstroomloc(fleischmann).
Omgebouwd naar een nmbs type 98  3 rail. De loc is gedigitaliseerd met een UHL. 76400 decoder. Wisselende verlichting volgens rijrichting. Schaklebare sluitverlicting via F1 en F2. Kostprijs ? 77. De loc krijgt nog een soundmodule + een kroiskoppeling. Totale kostprijs dan ongeveer ?160. Nieuw kost zo'n ding gauw tegen de ? 400.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Even ingaande op 1 van je vragen:
citaat:
Geplaatst door poco loco

Daar hoef je niet zo lang op te wachten. Als ik jou was zou ik proberen om die kunst zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Is niet echt moeilijk, maar je moet je er even in verdiepen.

Klaas,

Ik vind je ??n van de meer inspirerende mensen op dit forum.
Ik ken je leeftijd niet, en die is ook niet belangrijk, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat je al eeuwen met modelbouw bezig bent.

Ik heb in mij een sluimerende (lees: "zo goed als dode") passie twee jaar geleden maniakaal aangewakkerd geweten, en heb zeer snel begrepen dat het modelspoorhobby zowel mentaal (historisch, geologisch, biologisch (?nkel de flora [;)],...), als artistiek (scratch building, verweertechnieken, landschapsbouw als rots- & waterpartijen,...), als techisch (onder- en bovenbouw, achtergrond, frezen voor belichting,...), als electro-techneutisch (digitale programmering en -sturing ("koploper"?), zowat de meest veeleisende (niet in het minst van de portemonnaie) ter aard moet zijn.

Dat maakt na twee jaar intensieve studie,Klaas, dat ik amper een locomotief durf OPENMAKEN!
Alleen al het onderhoud is mij een raadsel.

Wat ik bedoel is dat er 'anciens' zijn, die die vanzelfsprekende dingen die voor een leek aboluut chinees zijn, zo vanzelfsprekend vinden, dat ze geen uitleg behoeven.
Terwijl er voor mij zowat duizend kunsten onder de knie te krijgen zijn.

Je raad dus indachtig: waar vind ik info over de ombouw van analoge naar digitale locomotieven?

Dank, luc.

Jean

citaat:
Geplaatst door poco loco

.........................
Je raad dus indachtig: waar vind ik info over de ombouw van analoge naar digitale locomotieven?

Dank, luc.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het bestuderen van een 'Betriebsanleitung' van ??n van decoderproducenten.

Deze bijvoorbeeld
http://www.loksound.de/index.php?showId=28

Het principe is eenvouding: de bekabeling (en eventuele geleidende verbindingen) tussen wielen en motor en verlichting wordt onderbroken. Tussen deze onderdelen wordt een decoder geplaatst, zodat alle stroompjes via het decodertje verlopen.    

Ja, daarvoor moet je wel een loc openmaken. Je zou kunnen beginnen met een startset locje. Is weinig spannend hoor.

groeten,
Jean  

cbx

citaat:

]

Waren mijn vragen zo retorisch?
In de afronding van je tirade breng je trouwens mijn vraag weer naar boven: hoe ben je overgestapt naar digitaal met loc sound?

Groet, luc.

Sorry ik was[;)]Knipoog vergeten te plaatsen.
Je kunt alleen digitaal rijden, maar je kunt ook m?t loksound rijden.
Alleen digitaal kost je ONGEVEER 45,- euro aan een decoder, en
m?t sound ONGEVEER 105,- euro al naar gelang het merk en waar je het koopt.

Ik ben met enkele loks overgestapt naar digitaal en vervolgens m?t loksound, en zoals ik al schreef nu wil ik niet anders meer.
O ja en bij alles wat ik schrijf een[;)][:D]

INFO

Volgens mij betalen jullie toch echt te veel voor je decoders, voor 26,-- euro heb je een prima decoder, al dan niet multi-protocol. Em al je loks voorzien van sound zal ok zeker niet doen, daar wordt je binnen de korste keren helemaal gestoord van, van al dat gehijg gepuf en gekreun, wat nog een nergens op lijkt.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Maar ondertussen dus even wel schitterende plaatjes, van Erik de Noorman [^]

Groet van Frank.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door poco loco

Ik ken je leeftijd niet, en die is ook niet belangrijk, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat je al eeuwen met modelbouw bezig bent.

Nou, eeuwen, dat is wel een beetje erg lang. Maar een halve eeuw komt dicht in de buurt.[:)]

Verder geef je een prachtige opsomming van de veelzijdigheid van onze hobby. Dat vind ik ook het aantrekkelijke er aan, je moet van alles een beetje kennen en kunnen.

Ja, en dat je na 2 jaar nog steeds angst hebt om een loc open te schroeven, daar moet je toch echt iets aan doen. Die angst moet je echt overwinnen. Als ik een nieuwe loc heb is een van de eerste dingen die ik doe juist openschroeven, ik wil weten wat er in zit.

Uit je verhaal begrijp ik dat je niet echt technisch bent aangelegd. Maar ook daar kun je wel wat aan doen. Je zult misschien geen echte doorgewinterde techneut worden zoals ik, maar je kunt wel leren om te begrijpen hoe een loc in elkaar zit, en wat waarvoor dient.

Als je zelf locs wil digitaliseren moet je eerst terug naar de basis, en dat betekent dat je moet leren begrijpen hoe een analoge loc elektrisch in elkaar zit. Heb je dat eenmaal te pakken dan is de volgende stap hoe je daar de decoder moet invoegen. En leren hoe een analoge loc elektrisch werkt, dat komt je ook niet aanwaaien door er alleen maar naar te kijken, daar moet je wat begeleiding bij hebben. Het makkelijkst werkt dat als je op een club zit waar iemand je kan inwijden. Via een forum wordt het lastiger, zeker als de "leerling" weinig voorkennis heeft. Maar we kunnen allicht een poging wagen. Dus laat eerst maar eens weten hoe ver je kennis strekt, dan proberen we daar op voort te borduren.