Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Schilderen van de Bovenleiding

Gestart door B-Modelbouw, 17 juni 2007, 10:25:16 AM

B-Modelbouw

Beste medemodelspoorders,

Ik heb eens een praktisch vraagje over het schilderen van de Portieken en de Rijdraad ... Steeds zeggen ze me; je moet ze donker schilderen, dan toont het veel slanker. Echter vind ik dit weinig realistisch.

In Modelspoormagazine nummer 33 (Een tijdje geleden) stond een bespreking van een Belgische Houtzagerij (baan van Walter Moers)en zulke bovenleiding wil ik graag ook realiseren. Donkere Portieken, en kopergroene rijdraad ... Weet er iemand de referenties van de gebruikte verven ???

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie

Gerolf

Persoonlijk vind ik zo'n groene rijdraad niet zo mooi. Zelf gebruik ik "Pacemaker Gray" van PollyScale: niet te donker, maar vooral weinig opvallend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De rijdraad, dat is de draad waar de stroomafnemer langs sleept, is in werkelijkheid vaak groen. De overige draden zijn zeer donkerbruin, bijna zwart.

knibbelknabbel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

De rijdraad, dat is de draad waar de stroomafnemer langs sleept, is in werkelijkheid vaak groen. De overige draden zijn zeer donkerbruin, bijna zwart.


Huh? Omgekeerd zeker... Het koolstof van de sleper van de panto, alsook vonkvormingen zorgen ervoor dat de rijdraad zelf zwart wordt. de draagkabels en tussenverbindingen worden groen, omdat koper nu eenmaal oxideert.

Ik denk dat het moeilijk is om de juiste kleur te kiezen, en het is ook vrij voor interpretatie. In werkelijkheid varieren deze kleuren namelijk ook. Een oude draad in bundels wordt minder intensief gebruit, en ziet dus groener dan een draad op hoofdspoor...

janjozef

Ik zou ook een tussenkleur grijs nemen zoals gerolf voorstelde. Normaal is de dikte van je rijdraad veel te grof, dus probeer hem een beetje te camoufleren.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door knibbelknabbel

Huh? Omgekeerd zeker...

Je brengt me aan het twijfelen. Ik ga morgen nog eens goed kijken.

ysbeer

Volgens mij gaat het er niet om wat voor kleur de draad in werkelijkheid heeft,maar met welke kleur je hem het minste ziet.
Dat is dus licht grijs(zoals al gezegd) en zeker geen zwart.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Ben net even wezen kijken.
De algemene indruk van enige afstand is bijna zwart, dat komt vooral doordat je de draden meestal ziet tegen de lucht.
Van dichterbij bekeken zie je ook kopergroen, dat zit voornamelijk op de bovenkant van de draden. Maar er is geen regelmatig patroon te ontdekken. Dus ik zou kiezen voor een basiskleur die zeer donker is, en daarna hier en daar een smeertje kopergroen.
Een algemene raad die ik zou willen geven: ga zelf eens kijken en probeer dat wat je ziet zo goed mogelijk na te bootsen.

ysbeer

In grijs gespoten en zoals het hoort bijna niet te zien.




B-Modelbouw

Alvast bedankt voor jullie talrijke reacties ...

Daar de bovenleiding zelf moeilijk te fotograferen valt, te veel invloed van omgevingslicht (Lucht), ga ik toch wat experimenteren met donker grijze kleuren en eventueel een licht waasje kopergroen.
Maar zoals jullie zeggen; niet in overdrijven ... de slanke vorm primeert.

Eenmaal de portieken staan zal ik bij gelegenheid wat foto's plaatsen. Kunnen jullie ook je gedacht eens zeggen over het mogelijke resultaat ... ??n beeld zegt meer dan 1000 woorden [;)]

DelticPower

Hallo allemaal, als je dan toch met de bovenleiding bezig bent vergeet dan niet om de masten ook een beetje te vervuilen in de hoofdrijrichting. Bij twee richtingen op enkel spoor beide kanten.
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

In grijs gespoten en zoals het hoort bijna niet te zien.

Wim, ik snap je redenering niet goed. Als je bovenleiding bouwt dan doe je dat toch opdat het gezien wordt? Ik kan snappen dat je iets doet om te camoufleren dat de draden te dik zijn, maar volgens mij moet je ze dan juist donker schilderen in plaats van licht.

janjozef

Kleurproblemen blijkbaar, met een lichtere kleur is de bovenleiding nog meer dan voldoende zichtbaar bij zwart of donker trekt ze gewoon de aandacht en valt extra op

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frank_N

Verstand van bovenleiding heb ik niet.

Wat ik wel weet dat als toeschouwer bij het grootbedrijf je toch meestal de draad vanaf onder bekijkt, tegen de luchten dus.
Als toeschouwer bij modelspoor bekijkt men de de bovenleiding van bovenaf. Daarbij is de draaddikte in verhouding vaak groter dan "real life"

Dus: lijkt het mij voor de hand liggend de bovenleiding toch wat te "camoufleren" om een geloofwaardig beeld te scheppen.
Een lichte, wat grijzige kleur zou dan toch mijn voorkeur hebben.

Groet van Frank.
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Kleurproblemen blijkbaar, met een lichtere kleur is de bovenleiding nog meer dan voldoende zichtbaar bij zwart of donker trekt ze gewoon de aandacht en valt extra op

Jan



100 procent waar.

wim ysbeer